کد خبر: ۳۳۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 13
محمد شریفی‌مقدم، یکی از دلایل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها را مخالفت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با «جذبِ نیروی رسمی» طی دو سال اخیر دانسته و می‌گوید: بیمارستان‌ها برای تامین نیرو مجبورند از «نیروهای قراردادی و شرکتی» استفاده کنند.
شفا آنلاین>سلامت> دبیرکل خانه پرستار ایران از کمبود شدید پرستار در کشور و جبران این کمبود با «اضافه‌کار اجباری» ساعتی ۱۶ هزار تومان در بیمارستان‌ها خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:محمد شریفی‌مقدم، یکی از دلایل کمبود پرستار در بیمارستان‌ها را مخالفت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با «جذبِ نیروی رسمی» طی دو سال اخیر دانسته و می‌گوید: بیمارستان‌ ها برای تامین نیرو مجبورند از «نیروهای قراردادی و شرکتی» استفاده کنند.

او در ادامه به سوءاستفاده بیمارستان‌ها از نیروهای قراردادی و شرکتی اشاره کرد و گفت: «بسیاری از تحصیل‌کردگانِ پرستاری به دلیل حقوقِ پایین قراردادهای غیررسمی، حاضر به کار نمی‌شوند و بیمارستان‌ها با اضافه‌کار اجباری از ظرفیتِ نیروی موجود برای پُر کردنِ خلأ با ساعتی ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان سوءاستفاده می‌کنند.»

وی پیش‌تر اعلام کرده بود که بر اساس آمار درخواست گواهی «گود استندینگ» دست‌کم سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند، درواقع ماهانه حدود ۲۰۰ پرستار کشور را ترک می‌کنند.

به گفته شریفی مقدم این آمار هم حداقلی است ‌و برخی به طور شخصی و یا از راه‌های دیگری برای مهاجرت اقدام می‌کنند.

عباس عابدی، معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی نیز نوزدهم آذرماه ۱۴۰۱ از کمبود شدید پرستار خبر داده و گفته بود که کشور به «یک‌صد هزار پرستار» نیاز دارد.

از سوی دیگر محمد اسماعیل توکلی رئیس اورژانس تهران عنوان کرد که این سازمان با کمبود هزار و ۸۰۰ نیرو مواجه است.

به گفته او برای جبران این کسری نیرو، پرسنل اورژانس تهران در برخی از پایگاه‌ها «در طول ۲۴ ساعت بیش از ۲۰ مأموریت می‌روند و متوسط زمان هر مأموریت نیز ۸۰ دقیقه است.»  

رئیس اورژانس تهران همچنین با اشاره به برنامه استخدام ۳۰۰ نیروی اورژانس برای تهران از سوی وزارت بهداشت تأکید کرد که این میزان جذب نیرو کمک چندانی به معضل کمبود کادر اورژانس در تهران نخواهد کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که کمتر از یک هفته پیش نیز جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور از کمبود ۱۵ هزار نیروی اورژانس در کشور خبر داد و گفت که تنها برای جذب ۳۵۴۰ نفر از این نیروها، اقدامات لازم انجام شده است.

قراردادهای موقت و عدم استخدام عاملی است که باعث شده است پرستاران هر سال چندین بار اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محیط بیمارستان‌ها کرده و دست از کار بکشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: