کد خبر: ۳۳۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 12
حضور معتادان متجاهر در گوشه و کنار خیابان ها، چهره شهر را خشن و ناامن کرده چنان که گویی گردِ یک تاریکی بر پیکر شهر پاشیده شده است و ترس و سیاهی در گوش شهر زوزه می کشد.
شفا آنلاین>سلامت>اجتماعی>چهره زیبای شهر را لابه لای افیون دود می کنند و به هوا می فرستند. حضور معتادان متجاهر در گوشه و کنار خیابان ها، چهره شهر را خشن و ناامن کرده چنان که گویی گردِ یک تاریکی بر پیکر شهر پاشیده شده است و ترس و سیاهی در گوش شهر زوزه می کشد. این جا شهر امام مهربانی هاست، اما مانور معتادان متجاهر در گوشه و کنار آن تصویر نور و روشنی را مخدوش کرده است. همه این ها درحالی است که با وجود جولان معتادان متجاهر در سطح شهر، مراکز نگهداری این معتادان 2 هزار ظرفیت خالی دارد! 
به گزارش شفا آنلاین:بنا بر ادعای دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان این وضعیت ناشی از مشکلات مالی و بدهی 50 میلیاردی به کمپ داران است که سبب کند شدن فرایند جمع آوری معتادان متجاهر از گوشه و کنار شهر شده است. اکنون باید منتظر تمهیدات بمانیم تا ببینیم مسئولان چه زمانی چرخ دنده های سنگین جمع آوری معتادان متجاهر را به حرکت درمی آورند؟ شایان ذکر است خلیل موحدی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در هشتاد و ششمین صحن علنی شورا با اشاره به اهمیت جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: امروز برای جمع آوری معتادان متجاهر نیاز نیست به حاشیه شهر برویم، امروز در پارک های بولوار سجاد باید آن ها را پیدا کنیم. این خیلی خجالت آور است و لکه ننگ برای شهر امام رضا (ع) است.
مشکلات مالی؛ دلیل کند شدن فرایند جمع آوری معتادان متجاهر
محمدحسین صالحی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه تعداد معتاد متجاهر در استان داریم، بیان کرد: طبق برآوردها 9 هزار معتاد متجاهر در کل استان داریم که از این تعداد 7 هزار نفر آن  ها مربوط به مشهد هستند. 5 هزار نفر از معتادان متجاهر در کمپ هستند و هم اکنون 2 هزار نفر ظرفیت خالی داریم. وی افزود: سال گذشته بحث جمع آوری معتادان متجاهر مطرح شد و استان اقدامات مهمی را در این خصوص انجام داد. تا پایان فروردین امسال 7 هزار معتاد متجاهر را در سطح استان جمع آوری کردیم. از فروردین به بعد،   بدهی ما به مراکز ماده 16 پرداخت نشد؛ مدیریت این مراکز خصوصی است و طرف قرارداد آن هم اداره کل بهزیستی است. دلیل بدهی هم این بود که ما جمع آوری حداکثری کردیم و موجب شد کمپ های ما به لحاظ مالی با مشکل مواجه شود. بنابراین مجبور شدیم فرایند جمع آوری معتادان مجاهر را کند کنیم. صالحی  ادامه داد: از سویی دیگر، ما ترخیصی هم داریم. نگهداری معتادان متجاهر در مراکز تا سقف 6 ماه قابل تمدید است، اما  بعد از آن باید ترخیص شوند. برگشت آنان به جامعه آسان نیست. برای همین متاسفانه تعداد زیادی دیده می شوند. وی خاطرنشان کرد: با تاکید استاندار قرار شده است که جمع آوری را متوقف نکنیم و از آن طرف منابع مختلف را پیگیری کنیم، چون به لحاظ ظرفیت و جمع آوری مشکلی نداریم و تنها مشکل منابع مالی داریم. منابع در حوزه مواد مخدر، به خود ستاد مبارزه با مواد مخدر اختصاص می یافت و در همین خصوص هزینه می شد، اما هم اکنون به خزانه می رود و کمتر به ستاد اختصاص می یابد. امیدوارم طی یک ماه آینده مشکل حل شود و به همان حداکثر برسیم.
50 میلیارد بدهی به کمپ داران 
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که برای تسریع فرایند جمع آوری معتادان متجاهر چقدر کمبود اعتبار داریم، بیان کرد: دستگاه اجرایی طرف قرارداد کمپ داران نگهداری معتادان متجاهر، سازمان بهزیستی است که منابع این موضوع از سوی سازمان های ستاد مواد مخدر، شهرداری، سازمان بهزیستی و... تامین می شود. حدود 50 میلیارد تومان به کمپ داران بدهی داریم. 60 درصد منابع این فرایند از سوی دولت و 40 درصد هم از سوی شهرداری مشهد و شهرداری های شهرستان های دیگر تامین می شود. امسال تنها پولی که پرداخت شده مبلغ 10 میلیارد بوده که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت  شده و شهرداری هنوز سهم سال جدید خود را پرداخت نکرده است. البته اعلام آمادگی کرده اند که به محض این که مصوبه شورای شهر را بگیرند، پرداخت خواهند کرد. وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی معتادان متجاهر در سطح شهر جمع آوری می شوند، گفت: جمع آوری صددرصدی معتادان متجاهر عنوان درستی نیست. نمی توان گفت تمامی معتادان متجاهر را جمع آوری می کنیم. چون بعد ترخیص به سطح شهر خروجی داریم  وبه پاتوق ها مراجعه می کنند. بنابراین بحث بر سر جمع آوری حداکثری این افراد است که کمتر در سطح شهر دیده شوند و کلونی های 40 تا 50 نفری نداشته باشند، آن هم مشروط به این که منابعش تامین شود.
نگهداری 550 زن معتاد متجاهر در کمپ ها
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار خراسان درباره ضرب الاجل وزیر کشور برای جمع آوری معتادان متجاهر تا شهریور سال گذشته بیان کرد: جمع آوری صددرصدی امکان پذیر نیست، بلکه صحبت از جمع آوری حداکثری است. آن چیزی که آقای وزیر گفتند کلونی های 50 یا 100 نفری در ورودی و خروجی شهر، در پارک ها و... بود که این کار اتفاق افتاد و تا پایان فروردین 1402  تعداد 7 هزار نفر در کمپ ها بودند. در شهر چندان شاهد کلونی نبودید، اما از فروردین این  افراد را ترخیص کردیم و از آن طرف به دلیل مشکلات مالی آن ها را جمع آوری نکردیم. هم اکنون 2 هزار نفر ظرفیت خالی داریم. اگر منابع مالی تامین شود، مشکل حادی نداریم. صالحی درباره چگونگی وضعیت زنانی که معتاد متجاهر هستند، بیان کرد: تا پایان سال 1400 اعلام کردیم یک زن معتاد در کف خیابان نباشد.با وجود محدودیت منابع، تاکید داریم که یک زن معتاد متجاهر بیرون نباشد. هم اکنون از بیش از 550 زن معتاد متجاهر در کمپ ها نگهداری می شود.
تکمیل ساخت یک مرکز نگهداری معتادان متجاهر تا پایان سال؛ با ظرفیت هزار نفر
صالحی در پاسخ به این سوال که این کند بودن روند جمع آوری معتادان متجاهر تا چه زمانی ادامه دارد، بیان کرد: امیدواریم تا پایان مرداد این مشکلات حل شود و جمع آوری حداکثری داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جمع آوری معتادان متجاهر در حوزه توانمندسازی آنان نیز عمل می کنیم. همچنین یک اردوگاه دیگر توسط سپاه در حال ساخت است که حدود هزار نفر ظرفیت دارد و تا پایان سال آماده می شود. با ساخت این مجموعه ظرفیت نگهداری ما به 8 هزار نفر می رسد و بیشتر از این هم نیاز نداریم.
50 معتاد متجاهر تبعه کشورهای خارجی؛ در فرایند طرد از کشور
غلامحسین دلبری، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه تعداد معتاد متجاهر در استان وجود دارد، بیان کرد: برآورد این است که 9 هزار معتاد متجاهر در استان داریم که بیش از 5 هزار و  500 نفر از آن ها در مراکز نگهداری می شوند. در مشهد 15 مرکز و در شهرستان های سبزوار، کاشمر، تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور، قوچان و گلبهار 7 مرکز داریم. هم اکنون حدود 4 هزار و 500 نفر در مشهد و بیش از هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند. وی در پاسخ به چگونگی اقدامات در زمینه جمع آوری معتادان متجاهر بیان کرد: از ابتدای امسال یک طرح نوروزی داشتیم و به دلیل ورود زائران آن را تشدید کردیم که چهره مناسبی در شهر برای زائران امام رضا (ع) داشته باشیم. همچنین امسال علاوه بر درمان با جدیت روی توانمندی و صیانت این افراد تمرکز می کنیم؛ البته در سال گذشته این کار شروع شده است. سال گذشته دو مرکز صیانت و توانمندی برای بانوان در مشهد راه اندازی کردیم. هم اکنون سه مرکز صیانت و توانمندی برای آقایان داریم. از طرفی، ما در زمینه اشتغال این افراد نیز فعالیت داریم، طوری که سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان وام اشتغال به معتادان بهبود یافته ای که یک سال پاکی داشتند و همچنین به کارفرمایانی که این افراد را به کار گرفتند، پرداخت کردیم. امسال تفاهم نامه ای را با مدیرکل شهرک صنعتی و شورای هماهنگی و... در بحث اشتغال و توانمند سازی این افراد منعقد کردیم. وی با توجه به اهمیت ورود خیران به بحث نگهداری معتادان متجاهر افزود: مشکل عمده ما در زمینه اعتبارات است. ما در صورت وجود اعتبار می توانیم دست کم تا حدود 7 هزار نفر را جمع آوری کنیم. دلبری با اشاره به تعداد معتادان متجاهر تبعه کشورهای خارجی که در مراکز استان نگهداری می شوند، خاطرنشان کرد: بیش از 50 نفر از اتباع در مراکز نگهداری ما هستند که روند طرد آن ها از کشور در حال انجام است. بازه سنی بیشترین افرادی هم که در این مراکز مستقر هستند بین 25 تا 35 سال است. وی در پاسخ به چگونگی نظارت ها بر عملکرد مراکز نگهداری معتادان متجاهر بیان کرد: نظارت ها در حال انجام و مجهز به دوربین مداربسته است. ما هیچ گونه برخورد فیزیکی و... را برنمی تابیم. برابر دستورالعمل با این افراد برخورد می شود. اگر مورد خاصی وجود داشت، به ما اعلام کنند تا با جدیت پیگیری کنیم.
 
 
جمع آوری 107 معتاد متجاهر در مشهد 
فرمانده انتظامی مشهد گفت: ١٠٧ معتاد متجاهر در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در حاشیه شهر مشهد جمع آوری شدند. سرهنگ احمد نگهبان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با هدف ارتقای احساس امنیت و ایجاد فضای ناامن برای مجرمان و هنجارشکنان، پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری ها، پاتوق های خرده فروشان را در محدوده شمال و شرق شهر مشهد شناسایی کرد. وی خاطرنشان کرد: در این طرح سه روزه پس از هماهنگی با مقام قضایی، ماموران انتظامی ضمن دستگیری ۶۶ خرده فروش مواد مخدر، ۱۰۷ معتاد متجاهر و کارتن خواب را در مناطق حاشیه شهر جمع آوری کردند. فرمانده انتظامی مشهد افزود: ماموران انتظامی در بازرسی از مخفیگاه فروشندگان مواد مخدر، یک کیلو و ۴۶۸ گرم انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی به همراه تعداد زیادی آلات و ادوات استعمال و توزیع مواد افیونی  را کشف و ۲ دستگاه خودروی سواری و ۱۱ دستگاه موتورسیکلت را که برای توزیع مواد مخدراز آن ها استفاده می شد، توقیف کردند./خراسان

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: