کد خبر: ۳۳۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 11
کشف باند سرقت دارو در یکی از مراکز درمانی و همچنین سرقت دیواره‌ های سربی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه ۲ موضوعی بود که در روزهای اخیر و با رسانه‌ای شدن آن، به یکی از سوژه‌های خبری استان تبدیل شد
شفا آنلاین>سلامت>اگرچه سرقت از اموال بیت‌المال موضوع جدیدی نیست اما در سرقت‌های اخیر از بیمارستان‌های کرمانشاه آنچه اهمیت موضوع را دوچندان می کند دزدیده شدن اموالی است که به صورت مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و این بار سارقان بی‌رحمانه با جان بیماران بازی کردند.

به گزارش شفا آنلاین:کشف باند سرقت دارو در یکی از مراکز درمانی و همچنین سرقت دیواره‌های سربی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه ۲ موضوعی بود که در روزهای اخیر و با رسانه‌ای شدن آن، به یکی از سوژه‌های خبری استان تبدیل شده و احساسات مردم را نیز جریحه‌دار کرده است.

از آنجاییکه هر ۲ موضوع ارتباط مستقیم با جان مردم و بیماران دارد، بازتاب وسیعی در استان کرمانشاه داشته و مردم خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی با مسببان و خاطیان مرتبط با این موضوعات هستند.

انهدام شبکه سازمان یافته اختلاس دارو در کرمانشاه

سوم خرداد امسال دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران از انهدام یک شبکه سازمان یافته اختلاس دارو توسط، سربازان گمنام امام زمان (عج) در یکی از بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اخیرا یک شبکه سازمان یافته اختلاس دارو توسط سربازان گمنام امام زمان در یکی از بیمارستان های کرمانشاه کشف و متلاشی شد.

«شهرام کرمی» در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: سرشبکه این باند مسئول داروخانه این بیمارستان بوده که اقدام به اختلاس ۵۳ هزار عدد داروی مورد نیاز مردم در بخش دولتی کرده و در بازار دارو به فروش رسانده بود.

دادستان کرمانشاه با اعلام اینکه ۲ نفر تاکنون در این رابطه دستگیر شده اند و پس از انجام تحقیقات راهی زندان شده اند، گفت: همچنین هفت نفر دیگر نیز تاکنون در این رابطه احضار شده اند تا تحقیقات لازم از آنها هم صورت گیرد.

کرمی یادآورشد: این شبکه زمانی که در سطح استان کمبود دارو داشتیم با استفاده از ضعف‌های نظارتی داروها را به صورت غیرمجاز به شبکه های کلینیکی تحویل داده و به فروش می رساندند.

وی در بخش پایانی سخنانش به داروخانه های سطح شهر تذکر و هشدار داد که داروهای مورد نیاز خود را باید از مراجع ذیربط و چرخه قانونی تهیه کنند، در غیر این صورت قطعا مرتکب جرم شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

سرقت حدود ۵۳ هزار قلم دارو از بیمارستان‌های کرمانشاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از دستگیری اعضای یک باند سرقت دارو از بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: ۲ نفر از اعضای این باند همکاران غیررسمی این دانشگاه بودند.

«قباد محمدی» افزود: هنوز ابعاد کامل این پرونده به طور کامل مشخص نشده و مقدار داروی مفقودی نیز معلوم نیست.

وی اضافه کرد: این افراد حدود ۵۳ هزار قلم دارو که حدود نیم درصد از گردش داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است را بیشتر از بیمارستان آیت الله طالقانی شهر کرمانشاه خارج کرده‌اند و در هفته‌های آینده پس از مشخص شدن ابعاد کامل پرونده به اطلاع مردم استان خواهد رسید.

محمدی، کمبود دارو در استان را تایید کرد و گفت: حدود ۱۳۰ قلم کمبود دارویی داریم که همکاران ما پیگیر تامین این داروها هستند.

وی یادآور شد: کمبود دارو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از دلایل آن نبود ماده اولیه برای ساخت دارو است، کمبود داروها هم به صورت مقطعی و متغیر است به عنوان مثال کمبود یک دارو بالای سه هفته نداریم.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و هم اکنون ۲۷۰ داروخانه در سطح استان کرمانشاه فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۶ داروخانه شبانه روزی و مابقی بصورت روزانه فعال هستند.

در این استان اکنون ۲۵ بیمارستان با بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تخت فعال است.

ماجرای سرقت از بیمارستان‌ امام رضا (ع) کرمانشاه چه بود؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشتم خرداد ماه امسال و در نشست خبری به موضوع سرقت دیواره‌های سربی اتاق دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: افرادی که در این زمینه دست داشتند به مراجع قضایی معرفی شدند.

«قباد محمدی» با بیان اینکه این دستگاه رادیوتراپی بیماران استان ایلام را هم پوشش می‌داد، افزود: پس از آشکار شدن موضوع بلافاصله محوطه دستگاه را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه نشت اشعه شدیم.

وی اضافه کرد: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد، تصمیم بر این شد که بخش‌هایی که به آن اشعه نشت کرده بود را تعطیل کنیم که دستگاه از کار نیفتد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: به دلیل حیاتی بودن بخش‌های اطراف دستگاه مثل آزمایشگاه پاتولوژی، نتوانستیم این بخش‌ها را تعطیل کنیم و به سرعت درخواست سرب دادیم.

وی عنوان کرد: تعداد قالب های سربی دزدیده شده مشخص نیست و اسناد سرب کوبی که مربوط به ۲۰ سال قبل بود را متاسفانه پیدا نکردیم.

محمدی ادامه داد: پس از یک هفته ۳۰۰ قالب سربی را به مجموعه اضافه کردیم که پس از بررسی‌های انجام شده دوباره نشت اشعه ادامه داشت و مجبور شدیم دستگاه را خاموش کنیم.

وی اضافه کرد: با افزودن ۳۰۰ قالب سربی دیگر، نشت اشعه به آزمایشگاه پاتولوژی بیمارستان متوقف شد ولی یک اتاق که هنوز نشتی آن محرز بود تا نصب هزار قالب سربی دیگر را تعطیل کردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: سالانه سه بار دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه توسط سازمان انرژی اتمی مورد سنجش قرار می‌گیرد. آخرین آزمایشی که این سازمان انجام داده بود مربوط به دی ماه ۱۴۰۱ است که هیچ نشتی در آن مشاهده نشد.

وی تصریح کرد: حراست دانشگاه اردیبهشت ماه متوجه سرقت شد و به صورت دقیق مشخص نیست که از چه تاریخی نشت اشعه آغاز شده است.

محمدی گفت: هیچ مستنداتی از تعداد افرادی که در معرض اشعه بوده اند و چه مدت در معرض آن بوده و چه عوارضی برای آنها ایجاد شده مشخص نیست و تاکنون هیچ موردی پیدا نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه با هیچ گونه آزمایشی نمی‌توان در معرض بودن اشعه افراد را مشخص کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین گفت: در صورت جلسه قید شده افرادی که در معرض اشعه بودند و ممکن است در آینده بیمار شوند و افراد مبتلا به سرطان که در این سه هفته درمان آنها عقب افتاده است ممکن است مرگ و میر آنها افزایش پیدا کند. این صورت جلسه برای اشد برخورد به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی میزان خسارت وارده به دستگاه رادیوتراپی را حدود پنج میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در مرکز سرطان جدید استان که دستگاه رادیوتراپی در مرحله اول و چهار دستگاه رادیوتراپی در مرحله دوم به آن اضافه خواهد شد، از سرب استفاده نکردیم بلکه بتن به قطر سه متر در آن استفاده شده است.

دستگیری ۲ نفر از عوامل سرقت از بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه نیز ۱۴ خردادماه امشال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲ نفر از عوامل سرقت قطعات سربی دیوارهای اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا(ع) دستگیر شده اند، از ادامه تحقیقات تا دستگیری همه عوامل دخیل خبر داد.

«شهرام کرمی» با اشاره به ماجرای سرقت از بیمارستان امام رضا (ع)، اظهار کرد: حدود ۲ هفته پیش بنا به گزارش مسئولان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه؛ موضوع سرقت قطعات سربی دیوارهای اتاق رادیوتراپی این بیمارستان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طبق تحقیقات اولیه مشخص شد که سارقین از پرسنل بیمارستان بوده اند که در این راستا با همکاری پلیس آگاهی ۲ نفر دستگیر شدند.

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه این ۲ نفر هم اکنون در بازداشت بسر می برند و تحقیقات از آنها ادامه دارد، گفت: پرونده سرقت از بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در یکی از شعب بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب استان در حال رسیدگی است.

وی تاکید کرد: یک تیم تخصصی پزشکی جهت بررسی کامل زوایای این موضوع تشکیل شده تا مشخص شود که در حال حاضر انجام دزیمتری در این بیمارستان به شکل صحیحی در حال انجام است.

کرمی با تاکید بر اینکه هنوز آماری از میزان آسیب وارد شده به پرسنل و مراجعه کنندگان بیمارستان وجود ندارد، اعلام کرد: در صورت احراز تخلف یا ترک فعل مدیران بیمارستان نسبت به تعقیب و بازداشت آنها اقدام می شود.

وی تصریح کرد: همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، سارقین حدود پنج میلیارد تومان به این بیمارستان خسارت وارد کرده اند.

دادستان کرمانشاه در پایان متذکر شد: مجازاتی سخت در انتظار عاملین سرقت از بیمارستان امام رضا(ع) خواهد بود.

ورود جدی امام جمعه و استاندار کرمانشاه به موضوع سرقت

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز خواستار قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با مسببان سرقت بیمارستان امام رضا (ع) شد.

آیت‌الله مصطفی علما افزود: لازم است دستگاه قضایی با قاطعیت در فقره سرقت بیمارستان امام رضا (ع)، مجرمانی را که این‌گونه امنیت روانی جامعه را جریحه‌دار کرده‌اند، مجازات کند و دانشگاه علوم پزشکی نیز برای آسیب‌دیدگان احتمالی این حادثه بی‌هیچ مضایقه وارد عمل شود و هر اقدام پزشکی لازم را بی‌فوت وقت به کار گیرد. مراتب توسط هر ۲ دستگاه به اطلاع مردم رسانده شود.

استاندار کرمانشاه نیز ۱۳ خرداد ماه با حضور در بیمارستان امام رضا(ع) خواستار پیگیری قضایی و برخورد قانونی با متهمان سرقت از این بیمارستان شد و یک تیم ویژه را مامور پیگیری مستمر تا رسیدن موضوع به نتیجه نهایی کرد.

«محمدطیب صحرایی» تاکید کرد: سلامت و آرامش بیماران و کادر درمان استان خط قرمز استانداری است.

استاندار کرمانشاه هفته گذشته نیز پس از اطلاع از موضوع سرقت بخشی از دیواره‌ فوقانی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع)، دستور پیگیری ویژه موضوع را به مسوولان دانشگاه و مدیران مربوطه در استانداری صادر کرده بود.

استاندار کرمانشاه در این بازدید جزییات حادثه را از مسوولان دانشگاه، بخش پزشکی هسته ای، کادر درمان و متخصصان این حوزه جویا شد.

صحرایی با تاکید بر انتشار اسناد و مدارک موجود و اطلاع‌رسانی جزییات موضوع به افکار عمومی و کادر درمان بیمارستان امام رضا (ع) تاکید کرد؛ سلامت و آرامش بیماران و کادر درمان استان خط قرمز استانداری است و در این زمینه هیچ ملاحظه‌ای در رسیدگی به خطا و مقصران احتمالی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: اگر خطا یا ترک فعل هر مدیری اثبات شود، بدون تردید پیگیری جدی خواهیم کرد.

در این دیدار مسوول پزشکی هسته‌ای بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به آخرین دزیمتری انجام شده، از عدم نشت هرگونه اشعه خطرساز و ایمن سازی دیواره فوقانی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان خبر داد و گفت: طبق اسناد و سنجه‌های علمی هیچ خطری پرسنل محوطه بالای رادیوتراپی را تهدید نکرده و نمی‌کند.

صدور هفت دستور توسط استاندار کرمانشاه درباره ماجرای سرقت از بیمارستان امام رضا (ع)

استاندار کرمانشاه همچنین در پیامی با صدور دستوراتی از معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خواست که با قید فوریت اقدامات لازم را برای تضمین سلامت و آرامش فکری بیماران و کادر درمان بیمارستان امام رضا علیه السلام و شفافیت لازم پیرامون ماجرای سرقت برخی تجهیزات در این بیمارستان انجام دهد.

صحرایی، در پیامی خطاب به علی شعبانی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تاکید کرده است: با توجه به بازدید میدانی و بررسی اولیه درباره سرقت انجام شده از تجهیزات بیمارستان امام رضا علیه السلام و گفت و گو با بعضی متخصصین مرتبط، برای مراقبت بهتر از سلامت و آرامش خاطر کارکنان محترم بیمارستان و نیز مردم شریف و بیماران گرامی ضروری است اقدامات ذیل با دقت و فوریت پیگیری شود:

۱) تسریع در روند بازسازی و ایمن سازی اتاق رادیوتراپی

۲) ارائه توضیحات روشن و مستند به افکار عمومی درباره آخرین تاریخ آزمایش های فنی دوره ای انجام شده در بیمارستان که ایمنی محیط را تا آن زمان به طور قطعی نشان می دهد

۳) ارائه توضیحات علمی روشن و مستند به افکار عمومی درباره ناچیز و قابل اغماض بودن پرتوهای احتمالی در زمان کوتاه اخیر(بنا به گفته مسئولین بیمارستان)

۴) ارائه نقشه قسمت های مورد نظر ساختمان بیمارستان برای روشن شدن فاصله لازم بین اتاق رادیوتراپی و پاویون پزشکان برای اطمینان بخشی درباره سلامت و ایمنی محل استقرار کارکنان محترم

۵) انجام آزمایش پرتوسنجی(دزیمتری) با حضور همزمان نمایندگان پزشکان محترم در محل اتاق رادیوتراپی و پاویون بیمارستان

۶) پیگیری جدی مجازات سارقان ناجوانمرد و مالخران و کسانی که احیاناً در این ماجرا و طی مراحل مختلف ترک فعل داشته اند با همکاری دستگاه محترم قضایی( سرقت در بیش ازیک مرحله انجام گرفته است)

۷) ارائه توضیحات روشن و ضروری به رسانه‌های محترمی که برای آگاهی بخشی جامعه فعالیت می کنند و در عین حال رسیدگی لازم به وضعیت کسانی که با تحریف و ارائه اخبار غیرواقعی باعث اضطراب افکار عمومی و تشویش اذهان عمومی هستند.

استاندار کرمانشاه در پی ان اعلام کرد؛ تسریع در پیگیری و ارائه نتیجه افکار عمومی مورد انتظار است.

مسوولان استان و در راس استاندار به صورت ویژه وجدی به این موضوع ورود کرده‌اند و افکار عمومی منتظر شفاف سازی بیشتر در این ارتباط و مجازات با خاطیانی است که با جان مردم بازی می‌کنند.

سرقت دیواره‌های سربی تهدیدی علیه بیماران نیست

آخرین واکنش ها به موضوع سرقت از بیمارستان امام رضا (ع) مربوط به روز ۱۴ خرداد و نشست رئیس و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با رسانه ها بود که «قباد محمدی» در سخنانی با بیان اینکه نشت اشعه در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه مساله‌ای بحرانی نیست، گفت: بر اساس آخرین دوزمتری که در اردیبهشت ماه به منظور بررسی نشت و عدم نشتی صورت گرفت تیم بازرسی متوجه نشت اشعه و سرقت سرب‌ها شدند.

وی با تاکید بر اینکه از زمان تأیید نشت اشعه تا موقع پیشگیری مدت زمان کوتاهی سپری شده، افزود: آخرین دوز متری بدون نشت اشعه در آبان ماه سال ۱۴۰۱ صوت گرفت و در بهمن ماه به دلیل خرابی دستگاه بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) این دستگاه خاموش و تعطیل بوده و پس از تعمیرات در اردیبهشت ماه دوزمتری بعدی انجام شد که متوجه نشت اشعه شدیم و اقدام به تعطیلی آن کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه نشت اشعه تنها زمانی رخ می‌دهد که دستگاه روشن می‌شود بر اساس بررسی‌های انجام شده کمتر از یک ماه و در روز تنها پنج دقیقه نشت اشعه صورت گرفته که با این وجود این مساله تهدید آمیز نبوده است.

محمدی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان نشت اشعه طی مدت خروج اشعه در مقایسه با میزان اشعه‌ای که به طور طبیعی و معمول هر انسان روزانه از طبیعت دریافت می‌کند در بدترین حالت کمتر از اشعه در طبیعت است و احتمال اینکه افراد در معرض دچار خطراتی شوند بسیار پایین است.

وی به شیطنت برخی رسانه‌های در بزرگ نمایی واقعه سرقت سرب و نشت اشعه اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به برآوردهای انجام شده و میزان نشت اشعه در مدت کوتاه به هیچ عنوان خطر آفرین نبوده و تشبیه آن به ماجرای چرنوبیل تنها یک بحران رسانه‌ای و تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشت.

دستگاه رادیوتراپی فعال است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: اکنون این دستگاه در سلامت کامل در حال کار کردن است و بیماران از آن استفاده می‌کنند و هیچ گونه تهدیدی برای افراد مجاور و پرسنل بیمارستانی ندارد چرا که مسیر نشت اشعه ۱۸۰ درجه‌ای به سقف که عامل انتقال اشعه به سمت بالا است تا حد زیادی بسته شده است.

محمدی ادامه داد: تنها برای ۱۰ درصد بیماران نیازمند با زاویه تابش اشعه به سمت سقف استفاده می‌شود که از این میزان ۷۰ درصد اشعه جذب بیمار می‌شود و مابقی آن برای اطراف به هیچ وجه تهدید آمیز نیست.

وی تاکید کرد: سرقت سرب و تعطیلی موقتی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) جنایت بزرگی در حق بیماران سرطانی بود که برای مدتی به روند درمان آنها لطمه وارد شد اما با توجه به بازجویی‌های انجام شده این سرقت از روی عدم آگاهی از اهمیت وجود این سرب‌ها بود و سارقان از مشکلات آتی آن مطلع نبودند و بیشتر از ابعاد اقتصادی و فروش آن دست به چنین عملی زده‌اند.

مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. این مجتمع بیمارستانی کار خود را با ۵۱۵ تخت شروع کرد و اکنون با وجود ۷۱۴ تخت مصوب، دارای ۸۴۰ تخت فعال است.

اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شامل فوق تخصص، متخصص، پرستار، ماما و سایر پرسنل در بخش های مختلف در این بیمارستان به صورت شبانه روزی در راستای ارایه خدمات به مردم تلاش می کنند.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی اکنون در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است که مجتمع امام رضا یکی از بزرگترین بیمارستان های استان و منطقه غرب کشور است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: