کد خبر: ۳۳۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 10
سازمان غذا و دارو مدعی است 99 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. اما تحلیل کارشناسان حوزه دارو، متفاوت از ادعای غذا و داروست
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو از تولید ۹۹ درصدی داروهای موردنیاز بیماران در کشور می‌گوید، در حالی که ناظران و کارشناسان حوزه دارو، دیدگاه دیگری دارند و وضعیت دارو در کشور را خارج از آمارهایی این‌گونه تحلیل می‌کنند.
یک ادعا ، یک مثال
به گزارش شفا آنلاین:موضوع تولید 99 درصدی داروهای موردنیاز کشور را با دکتر محمد منفرد، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در میان می‌گذارم. او تلاش می‌کند، گفته رئیس سازمان غذا و دارو را با یک مثال نقد کند: «این موضوع شبیه این است که 50 نفر مهمان دعوت و برای آن‌ها فقط به اندازه دو کیلو برنج طبخ و آخرش ادعا کنیم که ما با کمترین هزینه این مهمانی را برگزار کردیم. حال نباید پرسید که آیا تمام مهمانان سیر شدند؟ شأن آن‌ها رعایت و آبرومندانه از آن‌ها پذیرایی شد؟»
همچنان کمبود 200 قلم دارو در کشور
ماجرای کمبود دارو و روند ادامه‌دار سیاست‌های تامل برانگیز متولیان آن، در یک سال گذشته، نقل هر محفل دارویی و بهداشتی حتی در سطوح کلان کشور بوده است.  سه روز قبل سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست این کمیسیون با حضور فعالان صنعت، رئیس سازمان غذا و دارو، مسئولان وزارت صمت، گمرک، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی گفت: «کمیسیون به دفعات موضوع بحران دارویی را به دولت گوشزد کرده اما توجه چندانی به این موضوع نشده و نتیجه این بی‌توجهی، کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور است و تداوم این بی‌توجهی‌ها، افزایش مرگ و میرها را در پی خواهد داشت.» (خبرگزاری مهر / 16 مرداد)
پیشنهاد  مجلس به رئیس جمهور
در همین جلسه، پس از بررسی چالش دارویی کشور و  اشاره به  این موضوع که بانک مرکزی با وجود تکلیف قانونی برای تامین ارز موردنیاز داروسازان، هنوز آن را تامین نکرده است، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد، رئیس جمهور باید در زمینه تشکیل فرماندهی واحد در دولت برای مقابله با بحران دارویی اقدام کند تا به دنبال بی‌توجهی به این موضوع در آینده با مرگ و میرهایی در کشور مواجه نشویم.
مقصران دارویی محاکمه می شوند
مثل روز روشن است که با وجود تمامی تصریحات و تاکیدات قانونی و وضوح شرایط بحرانی حوزه دارو به‌ویژه برخی داروها و البته پیش‌بینی‌های خطرناک کمبود آن در ماه‌های آینده ، همچنان دستگاه‌هایی هستند که از وظایف خود سرپیچی می‌کنند. از همین رو در نشست کمیسیون بهداشت مقرر می‌شود که: « بر اساس ماده ۲۳۴، گزارش ترک فعل دستگاه‌ها به صحن علنی مجلس ارائه شود و با موافقت نمایندگان، متخلفان به قوه قضاییه معرفی شوند.»
نتیجه سیاست های غلط دارویی چیست؟
در تحلیل این اتفاقات دارویی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به خراسان می‌گوید: تولید 99 درصدی که سازمان غذا و دارو اعلام می کند، مساوی با تامین نیازهای داخل نیست. هم‌اکنون، نوعی ناهمگونی میان عرضه و تقاضا وجود دارد. برای نمونه ما سال قبل در بحبوحه عفونت های زمستانی با کمبود داروی آزیترومایسین مواجه شدیم و تولید داخل پاسخگو نبود. از طرفی ، تولیدکننده در برابر قیمت دستوری غذا و دارو قرار گرفته بود و تولید بر اساس قیمت آن‌ها برایش توجیه نداشت. نتیجه این شد که آزیترومایسین کم کیفیت یکی از کشورها را وارد کردند که بیمار باید سه شیشه آن را مصرف می کرد تا به اندازه یک شیشه ایرانی افاقه کند. ضمن این که حدود 100 هزار تومان هم برای بیمار درمی‌آمد، به دلیل لج و لجبازی‌هایی که ما دلیل آن را نمی دانیم. منفرد ادامه می دهد:  نتیجه این سیاست های حوزه دارویی کشور به کجا می‌خواهد برسد، ما نمی‌دانیم. حتما ما می‌توانیم ادعا کنیم که 99 درصد داروی مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم اما به چه قیمت؟ در صورتی که همه می‌دانیم نیاز کشور خیلی بیشتر از این حرف هاست.
 
  میوه های لوکس را می توانیم وارد کنیم، داروی بیماران خاص را نمی توانیم وارد کنیم؟
اما بخش دیگری از اظهارات روز گذشته محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، معطوف به تحریم ها بود که این طور تصریح کرد: «مشکلات بیماران تالاسمی ، سرطانی و هموفیلی مربوط به تحریم است و اگر مانع‌تراشی آمریکا نبود، بسیاری از کشورها مشتاق هستند که به ایران صادرات داشته باشند. سازمان غذا و دارو 
و شرکت‌های دارویی به دلیل تحریم در انتقال ارز مشکل دارند.»
اما روی دیگر سکه درباره ماجرای تحریم‌ها، اظهارنظر محمد منفرد، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران است که به ما می‌گوید: من به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم. ما چطور می‌توانیم انواع و اقسام میوه‌های زینتی را هر روز از مبادی کشور وارد کنیم، اما دارو نمی‌توانیم وارد کنیم؟ اگر می خواهیم  واردات داروهای بیماران خاص را انجام بدهیم، به واردکنندگان اجازه بدهند، آن‌ها از راه های مختلف این کار را خواهند کرد. من به طور متعدد در خارج از کشور توانسته ام از ایران دلار ،   یورو ،    پوند و... به حسابم وارد کنم. بنابراین باید اراده این امر وجود داشته باشد و من شخصا معتقدم می توان با برنامه ریزی مشکلات حوزه داروی کشور را برطرف کرد./خراسان
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: