کد خبر: ۳۳۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 10
پرستاران می‌گویند «فوق‌العاده خاص» یک بند قانونی است که باید به فیش حقوقی آنها اضافه شود اما با گذشت 2 سال از وعده دولت، هنوز مبلغی بابت آن دریافت نکرده‌اند.
شفا آنلاین>سلامت>موضوع «برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت» مطالبه‌ای است که بارها توسط مخاطبان سامانه تعاملی فارس من به ثبت رسیده و تاکنون بیش از ۱۵۰۰۰ نفر از آنها حمایت کرده‌اند. آقای محمدحسین دلسوز رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری رشت که سردبیر یکی از این پویش‌هاست گفت: «موضوع "طرح فوق‌العاده خاص" علاوه بر آیین نامه مؤسسات هیئت امنایی، در قانون سازمان اداری استخدامی نیز آمده است که کارکنان حوزه سلامت و درمان وزارت بهداشت نیز مشمول این قانون می‌شوند»

به گزارش شفا آنلاین:بر اساس بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق‌العاده ویژه به حداکثر ۲۵ درصد از مشاغل مورد عمل هر یک از دستگاه‌های اجرایی قابل پرداخت است. محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در آذرماه سال ۱۴۰۰ از موافقت رئیس جمهور با طرح فوق‌العاده برای کادر درمان خبر داده بود. ولی سردبیر پویش‌ ادعا می‌کند: «به دلیل عدم تأمین بودجه، این طرح تاکنون توسط سازمان برنامه و بودجه اجرایی نشده است. در بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات این طرح در حال اجرا شدن است همانند پزشکی قانونی درصورتی‌که این طرح برای کادر درمان که همواره در مشقت و سختی کار هستند تاکنون اجرایی نشده است.»

بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در آبان ماه ۱۴۰۱ گفته بود «در زمینه فوق‌العاده خاص کادر سلامت، وزارت بهداشت آخرین نظرات اصلاحی و پیشنهاد خود را در قالب بسته مجددا تقدیم دولت کرده و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شود‌.» اما ردیف بودجه مستقلی به این امر اختصاص نیافت.

دلسوز با بیان اینکه بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس در تلاش برای جذب کادر درمان هستند، افزود: «ما باید کادر درمان خودمان را در هر شرایطی حفظ کنیم زیرا هنگام مواجهه با هر رخداد و یا حادثه‌ای به این کادر دلسوز نیازمند می‌شویم. در ایام کرونا همگی به خاطر داریم که اعضای کادر سلامت برای حفظ مردم جامعه از جانشان گذشتند.»

وی با اشاره به کمبود نیرو در بیمارستان‌های رشت، بیان کرد: «برخی از پرستاران نیز که در ایام کرونا در بیمارستان‌ها بودند به دلایل مختلفی جذب نشدند درصورتیکه باید با این کمبود نیرو جذب آنها زودتر انجام شود تا از این طریق مشکل شیفت کاری پرستاران که شناور است و ثبات خاصی ندارد مرتفع شود.»

خانم سلیمانی از دیگر حامیان پویش پرستاران گفت: «من به عنوان عضوی از خانواده کادر درمان، علاوه بر روزهای معمولی باید در روزهای تعطیل و در مواقع بروز هر نوع بیماری یا حوادثی نظیر طوفان و سیل و... در محل کار حاضر شوم. ما هیچ‌گونه سقف اضافه کار نداریم و در صورت لزوم و به هر میزان ساعتی که نیاز شود، باید دربیمارستان حاضر شویم درصورتیکه حقوق اضافه کاری را با سقف  مشخصی واریز می‌کنند.»

وی که بیش از ۲۸سال سابقه کار دارد، اظهار کرد: «مبلغ کارانه با یک سال تاخیر برای ما واریز می‌شود یعنی الان کارانه شهریور ۱۴۰۱ برای ما واریز خواهد شد. ضمن این‌که هیچ‌گونه واریزی تحت عنوان رفاهیات نداریم و تنها پاداشی که دریافت کرده‌ایم همان عیدی خودمان بود که در ابتدای سال برایمان واریز شد. حتی ۳ سال است که هزینه روپوش‌های درمانی را خودمان پرداخت می‌کنیم بدون اینکه مبلغی برای خرید آن به ما تعلق بدهند.»

اسدخانی یکی دیگر از اعضای کادر درمان گفت: «من پرستار یکی از درمانگاه‌های نیروی‌انتظامی در شهر خراسان هستم. دوران کرونا مبلغی به عنوان فوق العاده و آن هم به مدت ۱۰ ماه به حساب پرستاران و کادر درمان دیگر مراکز درمانی وازیر می‌شد در صورتیکه برای ما مبلغ ناچیز و پایین تر از آنها در نظر گرفته شد. ما هم عضو سازمان نظام پرستاری هستیم ولی حقوق ما با دیگر اعضای کادر درمان همخوانی ندارد و ما برابر با اعضای اجرایی در نیروهای مسلح حقوق دریافت می‌کنیم. خواسته ما پرستاران و اعضای کادر درمان نیروهای مسلح این است که اگر قرار بود طرح فوق العاده اجرا شود، ما را هم به عنوان اعضای کادر درمان در نظر بگیرند و این طرح را برای ما هم لحاظ کنند.»/فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: