کد خبر: ۳۳۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 10
با توجه به مستندات موجود در سال‌های اخیر موارد مختلفی با نام‌های مشابه مجوز گرفته و راه به سیستم درمان باز کرده‌اند که ممکن است این تشابه نام و پیرو آن تجویز اشتباه، به قیمت جان بیماران یا وخیم‌تر شدن شرایط بیماری منجر شود.

شفا آنلاین>سلامت>با اجباری شدن ثبت نسخه الکترونیک در کشور از یک سو امید به بهبود سرعت ثبت نسخه نویسی و افزایش دقت آن بالا رفت اما از سویی دیگر نگرانی ثبت نسخه و داروهای دارای خطا بیش از پیش جامعه پزشکی را نگران کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:با توجه به مستندات موجود در سال‌های اخیر موارد مختلفی با نام‌های مشابه مجوز گرفته و راه به سیستم درمان باز کرده‌اند که ممکن است این تشابه نام و پیرو آن تجویز اشتباه، به قیمت جان بیماران یا وخیم‌تر شدن شرایط بیماری منجر شود.

در زمان ثبت نسخه الکترونیک ممکن است خطا در انتخاب دارو، آزمایش یا تصویربرداری با وجود لیستی شلوغ و گمراه کننده شامل اسامی و نام‌های بسیار مشابه رخ داده و خسارت مالی زیادی را به بیمار و سیستم درمانی تحمیل کند و یا حتی زندگی بیمار را به خطر بیاندازد. بدیهی  است که این خطا به هیچ عنوان بعید نیست. اما راه حل چیست؟

روشن است اولین و مهم‌ترین بخش، حفظ تمرکز و دقت در نسخه نویسی است اما مسائل مربوط به نام گذاری آیتم های موجود در پلتفرم‌های نسخه نویسی می تواند درصد وقوع این دسته از خطاها را به طور چشمگیری کاهش دهد و پلتفرم‌های خصوصی باید راهی برای ایجاد وجه تمایز بین دارو یا دیگر آیتم های با نام مشابه داشته باشند تا پزشک ضمن استفاده از لیستی آشنا با واژگان تخصصی پزشکی به راحتی و با حداقل خطا امکان استفاده از نسخه نویسی الکترونیک را داشته باشند.

سامانه یکپارچه سلامت اکسون ارائه دهنده راهکارهای تخصصی پزشکی اکسون در دو سال گذشته همچون یک دستیار حرفه ای و هوشمند در کنار برترین پزشکان کشور بوده است.

اکسون به عنوان پلتفرمی هوشمند و پیشرو با ارائه راهکارهای هوشمندانه از وقوع چنین رویدادهایی تا حد مطلوبی جلوگیری کرده است. در اکسون تیمی متشکل از پزشکان، داروسازان و مهندسان IT به طور پیوسته دیتاهای دارو، آزمایش، تصویربرداری و ... که از سمت بیمه‌ها منتشر می‌شوند را بررسی کرده و این موارد را با روال طبابت پزشکان و ترمینولوژی آشنا برای پزشکان باز طراحی و شخصی سازی می‌کنند.

وجود لیستی ساده و تخصصی از آیتم‌های مورد نظر پزشکان در زمان ثبت نسخه الکترونیک اکسون باعث سهولت انتخاب و کاهش چشم‌گیر خطاهای نسخه نویسی می‌شود.

از نمونه‌های مشابه می‌توان از برند Isocor وراپامیل از شرکت Sopharma در فارماکوپه نام برد که محصولی دیگر با همین نام تجاری برای یک داروی دیگر "ایزوسورباید دی نیترات" از شرکت داروسازی آریا نیز مجوز دریافت کرده و راهی بازار شده است. این دو دارو با تشابه بسیار بالا از جمله خطاهای ممکن و خطرناکی است که اکسون تلاش کرده است در دیتابیس تخصصی و شخصی سازی شده خود و با ایجاد وجه تمایز مناسب از تجویز اشتباه آن‌ها جلوگیری کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: