کد خبر: ۳۳۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 09
گذران اوقات فراغت جوانان، جزء مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است به طوری که معتقدند اگر یک دلار در راه غنی کردن اوقات فراغت جوانان هزینه کنیم بیش از هزار دلار سود می‌بریم. در حالی که در ایران این گونه نیست.
شفا آنلاین>امان الله قرائی مقدم: در میان این همه ناسازگاری‌های روزگار و بدتر از آن گرانی‌ها و تورم آنچه که از دید مسئولان بسیار مغفول مانده، جوانان هستند؛ جوانانی که از بس اوقات فراغت ندارند دیگر تفریح برایشان بی‌معنی شده است. تمام تفریح‌شان خلاصه شده در دود. دود سیگار، قلیان و ویپ (سیگار الکترونیک) که هر کدامشان به تنهایی می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.
علت این مسئله هم برمی گردد به اینکه اوقات فراغت جوانان غنی نیست. در صورتی که باید اوقات فراغت جوانان را غنی کنیم البته نه اینکه برای آنان پارک و بوستان ایجاد کنیم. بلکه باید تفریحات مناسب‌تر و ارزان‌قیمتی برای جوانان درنظر بگیریم. 
خیابان گردی یا قلیان کشیدن اوقات آنان را پرمی‌کند ولی غنی نمی‌کند. گذران اوقات فراغت جوانان، جزء مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است به طوری که معتقدند اگر یک دلار در راه غنی کردن اوقات فراغت جوانان هزینه کنیم بیش از هزار دلار سود می‌بریم. در حالی که در ایران این گونه نیست.
 از سوی دیگر با گسترش صنعت، جامعه‌شناسان این خطر را اعلام کردند که با رشد تکنولوژی، نیاز نیروی انسانی جوان نیز به اوقات فراغت زیاد می‌شود به همین خاطر کشورهای پیشرفته؛ فرهنگسراها، سالن سینما، مراکز تفریحی، برنامه‌های شاد تلویزیونی و... را راه انداختند. البته اوقات فراغت با ایجاد دو استادیوم یا پارک غنی نمی‌شود. 
بنابراین چون جوانان اوقات فراغت غنی‌شده‌ای ندارند؛ با وجود اینکه می‌دانند قلیان مضر است، به‌سمت آن می‌روند. وقتی جوانان در خانه مشکل دارند یا تلویزیون برنامه شاد و مناسبی برای آنان ندارد، آن وقت است که قلیان به عنوان تفریح نزد آنان محبوبیت پیدا می‌کند. علاوه بر این موارد باید بگویم؛ جامعه‌ای که در آن شادی و نشاط نیست هیچی نیست و همه چیز دچار اختلال می‌شود./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: