کد خبر: ۳۳۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 09
جهش‌های مکرر قیمت مسکن در اواخر دهه۹۰ باعث شده «تعداد دهک‌های ناتوان از خرید خانه» به ۲برابر ابتدای آن دهه افزایش پیدا کند. ۴دهه برنامه‌ریزی‌ دولت‌ها در بخش مسکن از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس، مطلوب کم‌درآمدها نبوده به‌طوری‌که این گروه به‌ویژه در شهرهای بزرگ، بازنده ناکارآمدی تصمیمات بوده است. این تحقیق برای برنامه هفتم، سه پیشنهاد مکمل ارائه داده است.

شفا آنلاین>نتیجه مشترک ۴۴ سال برنامه‌‌‌ریزی برای تامین خانه، به اخراج ۶ دهک اول درآمدی در این بازار منجر شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این نتیجه از برآیند بررسی آسیب‌‌‌شناسانه بیش از چهار دهه برنامه‌‌‌ریزی در حوزه مسکن (فاصله سال‌‌‌های ۵۸ تا ۱۴۰۰)، در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، به دست آمده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس در گزارش اخیر خود با عنوان «تحلیل سیاست‌‌‌های مسکن در برنامه‌‌‌های پنج‌‌‌ساله توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و رهنمودهایی برای برنامه هفتم توسعه»، به موضوع افزایش دهک‌‌‌های اخراجی از این بازار اشاره کرده است.بازر

به گزارش شفا آنلاین: در این گزارش به صراحت اعلام شده است تا ابتدای دهه ۹۰ دهک‌‌‌های یک تا سه عملا به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی از حق دسترسی به مسکن مناسب محروم بودند؛ هم‌‌‌اکنون این سه دهک به صورت «مطلق» و دهک‌‌‌های چهارم و پنجم و حتی بخشی از دهک ششم نیز «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.طی سال‌‌‌های گذشته برنامه‌‌‌های مختلفی برای تامین مسکن کم‌‌‌درآمدها اجرا شده است اما با شکست یا توفیق حداقلی همراه شده است.  براساس این گزارش، سیاستگذاری‌‌‌های حوزه مسکن طی دوره‌‌‌های مختلف مبتنی بر شناسایی اصولی و دقیق گروه‌‌‌های هدف براساس میزان درآمد و وضعیت اقتصادی خانوارها نبوده و در نتیجه با به هدر رفتن بخشی از یارانه‌‌‌های پرداختی، الگوهای متفاوت نابرابری اجتماعی و اقتصادی را بازتولید کرده است.

12 copy

مسابقه شهر من عالیس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: