وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده با مدارس متخلف با جدیت برخورد میکند و برخورد با هزار مدرسه غیرانتفاعی متخلف را که در یک سال اخیر تذکر گرفتند، تعطیل موقت شدند یا مدیرشان عزل شده، گواه این ادعا میداند.
شفا آنلاین>سال 1395 که قرار شد مدارس غیردولتی به صورت رسمی و قانونمند در جمع
خانههای دوم دانشآموزان کشور فعالیت کنند و در جمع خانواده بزرگ آموزش و
پرورش کشور جایگاه و پایگاهی بدون حرف و حاشیه داشته باشند، برایشان 39
ماده قانونی مصوب کردند که هر یک دهها تبصره ریز و درشت داشت.
به گزارش شفا آنلاین: اگر مؤسسان و
مدیران همه این مدارس به بند 15 همان قوانین پایبند بودند، نهتنها مشکلی
پیش نمیآمد، بلکه باری هم از دوش مردم و آموزش و پرورش برمیداشتند، اما
گریز تعداد قابلتوجهی از آنها از اجرای این بند که مدیران مدارس غیردولتی
را به دریافت شهریههای مصوب آموزش و پرورش موظف میکرد، سبب شد این بند به
شیوهها و شکلهای مختلف تکرار شود و تا به امروز برسد که وزارت آموزش و
پرورش برای میزان شهریه مجاز کف و سقفی تعیین کند. کف این شهریهها 5میلیون
و سقف آن 48میلیون تومان تعیین شده، ولی این قانون هم مانند قوانین گذشته
روی کاغذ مانده و مدارس غیردولتی به بهانههای مختلف شهریههای نجومی از
خانوادهها دریافت میکنند. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده با مدارس متخلف
با جدیت برخورد میکند و برخورد با هزار مدرسه غیرانتفاعی متخلف را که در
یک سال اخیر تذکر گرفتند، تعطیل موقت شدند یا مدیرشان عزل شده، گواه این
ادعا میداند. گزارش زیر در گفتوگو با مدیران مدارس غیرانتفاعی، والدین
دانشآموزان و معاون وزیر آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کرده است:
نداری، برو مدرسه دولتی
مخارج مدرسه را تندتند فهرست میکند و آنقدر از لای دفتر و دستکش صورتحساب
در میآورد که تأیید کنی منصفانه است که از هر دانشآموز کلاس اول ابتدایی
70میلیون تومان دریافت میکند: «شما بگویید کدام هزینه را کم کنم؟ به معلم
حقوق کم بدهم برای سر و کله زدن با بچههای مردم انگیزه دارد؟ هزینه آب و
برق و گاز ما که بهعنوان بخش خصوصی حساب میشود اسم مدرسه که غیرانتفاعی
است، توقعات والدین هم فضایی میشود.
کتابخانه مجهز و آزمایشگاه پیشرفته و سالنهای ورزشی رنگارنگ میخواهند.
آموزش و پرورش که به ما کمک نمیکند. اگر این هزینهها را از اولیا نگیریم،
چطور باید جواب توقعات شان را بدهیم؟» البته این توجیه و برهانها را
زمانی میآورد که بهعنوان خبرنگار دلیل نجومی بودن شهریهها را جویا
میشویم، ولی تا زمانی که خودمان را یکی از اولیای متقاضی ثبتنام فرزندمان
معرفی میکنیم، نک و نالها و اعتراض مان فقط یک جواب دارد: «نداری شهریه
بدهی برو بچهات را در مدرسه دولتی ثبتنام کن. اجبارت که نکردهایم. هر کس
آموزش خوب میخواهد باید هزینهاش را هم بپردازد. ما اولیایی داریم که
حاضرند دوبرابر این مبلغ را بپردازند تا فرزندشان در این مدرسه درس
بخواند.» در فهرست امکانات مدرسه از ورزشهای لاکچری و متنوع تا آموزش چند
زبان خارجی به چشم میخورد و بزک و دوزکهای رنگارنگی که به در و دیوار
کلاسها آویختهاند، فضای آنها را شاد کرده است، اما شکل و شمایل حیاط
مدرسه چنگی به دل نمیزند و با شهریه مصوب مدرسه و ادعای مدیر آن تناسبی
ندارد.
اینجا کارخانهداران در اولویت هستند
شرایط یکی از مجتمعهای آموزشی شهر تهران که میگویند کارخانهداران و
مدیران برای ثبتنام فرزندشان در آن مجتمع سر و دست میشکنند، با این مدرسه
متفاوت است. نمای بیرونی ساختمان این مجتمع که حسابی اسم و آوازه به هم
زده، شیک و زیباست و در میان بناهای مسکونی و تجاری که در همسایگی آن قرار
گرفته خوب آبروداری میکند. برای ثبتنام در این مدرسه ظاهر ساده و گمنامی
والدین کافی است که خانم مدیر آب پاکی را روی دست شان بریزد و خیال شان را
آسوده کند که از پس پرداخت شهریه 100میلیون تومانی آن برنمیآیند.
مدیر مدرسه میگوید: «مدرسه ما جزو مدارس برند است و بخش عمده دانشآموزانی
که در آزمونهای ورودی دانشگاه جزو نفرات برتر هستند از فارغالتحصیلان
مدارس ما به شمار میآیند.» او فهرست بلندبالایی از شرایط رسمی و غیررسمی
را برای پذیرش دانشآموز عنوان میکند که داشتن استعداد تحصیلی از شرایط
مهم این فهرست بهشمار میآید، اما والدینی که برای ثبتنام در این مجتمع
آموزشی چند پایه، اقبال خود را آزمودهاند و به در بسته خوردهاند، خوب
میدانند کسانی که دغدغه تأمین هزینه ثبتنام را ندارند،
به آسانی میتوانند این شرایط را دور بزنند. به قول یکی از والدین بعضی از
این افراد علاوه بر 100میلیون تومان شهریه این مدارس، مبالغ هنگفت دیگری هم
پرداخت کردهاند تا فرزندان شان بدون داشتن توان علمی بتوانند از موهبت
تحصیل در این مدرسه برخوردار شوند.
مجبوریم این هزینهها را بپردازیم
به قول یکی از اولیا، والدینی که با رضایت خاطر چند برابر شهریههای نجومی
مدارس غیردولتی را میپردازند، از آمدن به مدرسه و ثبتنام حضوری معاف
هستند و ما آنها را در جمع متقاضیان ثبتنام این مدارس پیدا نمیکنیم، اما
امثال مادر مریم که با حقوق کارمندی برای ثبتنام فرزندش در این مدارس کفش
آهنین پوشیده، فراوان است.
او که از بالا بودن شهریه این مدارس، دل پری دارد، میگوید: «در سامانه
آموزش و پرورش، شهریه مصوب مدرسهای را 30میلیون تومان اعلام کردهاند، اما
وقتی که برای ثبتنام دخترم مراجعه کردم از من 70میلیون تومان برای
ثبتنام درخواست کردند.» مسئولان مدرسه، برگزاری کلاسهای فوق برنامه را
دلیل بالا بردن هزینه ثبتنام اعلام کردهاند.
مادر مریم میگوید: «آموزش و پرورش به والدین اعلام میکند که استفاده از
برنامههای جانبی و فوقبرنامه و پرداخت هزینههای این برنامه اختیاری است،
ولی اگر اولیا حاضر به ثبتنام در این برنامهها نباشند، مدیران مدارس
حاضر نیستند دانشآموز را در مدرسه بپذیرند.» پدر دانشآموز دیگری که برای
ثبتنام پسرش در یکی از مدارس ابتدایی منطقه4 تهران مراجعه کرده با درخواست
شهریه 80میلیون تومانی روبهرو شده است. او میگوید: «در زمان پیش ثبتنام
نیمی از این مبلغ را پرداخت کردیم و برای باقیمانده شهریه هم چک یک ماهه
در اختیار مدرسه گذاشتیم.» او بسیاری از برنامههای جانبی مدرسه را که باعث
بالا رفتن شهریه میشود، غیرضروری میداند و میگوید: «بسیاری از مدارس
بهصورت بیضابطه و سلیقهای شهریه مدارس را تعیین و دریافت میکنند.»
انتظارات مؤسسان مدارس را در نظر میگیریم
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و
مشارکتهای مردمی، معتقد است که بر
شهریه مدارس غیرانتفاعی به خوبی نظارت
میشود. احمد محمودزاده میگوید: «شهریه مدارس غیردولتی متفاوت است و تعداد
مدارسی که سقف این شهریه را دریافت میکنند، در کل کشور به 50 مدرسه
نمیرسد و در تهران هم فقط حدود نیمدرصد مدارس غیردولتی سقف این مبالغ را
دریافت میکنند. مبالغی هم که بهعنوان شهریه این مدارس اعلام میشود،
مجموع هزینههای لباس، غذا، سرویس ایاب و ذهاب و ... است.
او درنظر گرفتن شرایط و هزینههای مدارس غیردولتی و انتظارات مؤسسان آنها
را از وظایف وزارت آموزش و پرورش برمیشمرد و ادامه میدهد: «شهریه بسیاری
از مدارس غیردولتی جوابگوی هزینههای آنها نیست و مؤسسان و معلمان از پایین
بودن شهریه گلایه دارند. ما در تعیین شهریهها فقط هزینههای این مدارس را
مدنظر قرار نمیدهیم و تابآوری مردم را هم درنظر میگیریم. ضمن اینکه ما
امسال سقف مجاز افزایش هزینهها را براساس درصد و بهعنوان عددی ثابت تعیین
نکردهایم و این امر براساس الگوی کیفیت بخشی مدارس انجام میشود.»
محمودزاده توضیح میدهد: «این الگو پس از 8ماه کار علمی بهدست آمده و
22فروردین امسال به مدارس شهرستانها و استانها ابلاغ شده است. در این
الگو کیفیت بخش فرهنگی، تربیتی و پرورشی مدارس بهعنوان هدف تعیین شده و
150شاخص برای آن درنظر گرفتهایم که هر یک از این شاخصها ممکن است شهریه
را کاهش یا افزایش دهد. تعداد و کیفیت کادر آموزشی و نیروی انسانی شاغل در
مدارس، سرانه بیمه نیروهای آزاد، شرایط فضای آموزشی، فعالیتهای پرورشی و
... ازجمله این شاخصها به شمار میآیند.»/همشهری