کد خبر: ۳۳۰۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 09
"آرتروز" شایع‌ترین بیماری مفصلی است که می‌تواند منجر به درد مزمن و ناتوانی شدید بیمار شود.

شفا آنلاین>سلامت>محققان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با همکاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند با استفاده از سلول‌ های بنیادی و تصویربرداری مداخله‌ای برای اولین بار در جهان، روش جدید سلول درمانی هدفمند آرتروز پیشرفته زانو را ابداع کنند.

به گزارش شفا آنلاین:"آرتروز" شایع‌ترین بیماری مفصلی است که می‌تواند منجر به درد مزمن و ناتوانی شدید بیمار شود. ایدهٔ درمان استئوآرتریت با استفاده از تزریق داخل شریانی سلول‌های مزانشیمی ایدهٔ جدید بوده و مطالعات زمینه‌ای در حیطهٔ کارآزمایی بالینی در این زمینه از تعداد زیادی برخوردار نیست و بیشتر مطالعات در زمینهٔ حیوانی صورت گرفته است. با توجه به درمان کامل بیماران مبتلا به آرتروز شدید زانو و جمعیت بالای افرادی که به این بیماری در ایران مبتلا هستند، این روش را می‌توان به سایر پزشکان و مراکز درمانی ذیربط توصیه کرد.

مائده روزبهانی؛ دانشجوی پزشکی و مبدع این ایده و دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با بیان این‌که این ایده ابتکاری در زمینه درمان آرتروز از سوی پژوهشکده سرطان معتمد و همراهی استاد قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین به رهبری پروفسور اردشیر قوام‌زاده انجام شد و از سلول‌های بنیادی بانک سلول‌های بنیادی مرکز تحقیقات هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی بر روی 30 بیمار مبتلا به آرتروز زانو با موفقیت آزمایش شد، خاطرنشان کرد: در روش ابتکاری به جای تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی به مفصل، آن را به شریان زانویی مفصل تزریق می‌کنیم که باعث اثربخشی بیشتر و سریعتر درمان می‌شود.

وی با بیان این که آرتروز یکی از بیماری‌های شایع مفصلی می‌باشد، ادامه داد: OA یا استئوآرتریت از زیرمجموعه‌های این بیماری است که عده بسیار زیادی از زنان و مردان در بازهٔ 60 تا 65 سال را در برمی‌گیرد.

روزبهانی خاطرنشان کرد: با استفاده از این روش که هیچگونه عارضه جانبی به دنبال ندارد، طی چند روز درد و خشکی مفصل به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: