کد خبر: ۳۳۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 08
مصائب اقتصادی همچنان تداوم دارد و به نظر می‌رسد تدبیری برای این موضوع اتخاذ نشده به جز برخی اقدامات مسکنی. اخیرا رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیشنهاد داده به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از طلای با عیار پایین استفاده شودتا با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کند
شفا آنلاین>به تازگی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش تقاضای مردم حتی زوجین جوان برای خرید طلا خبر داده است. به عبارتی دیگر نه تنها بسیاری از مردم دیگر توان خرید طلا ندارند بلکه زوجین جوان که طبق رسم و رسوم در شروع زندگی خود طلا می‌خریدند نیز توانایی این کار را ندارند و به سمت خرید نقره و بدلیجات سوق داده شده اند. به نظر می‌رسد به دلیل‌عدم حل مشکلات اقتصادی و مزمن شدن بیماری اقتصاد ایران، کیفیت زندگی مردم ایران در حال کاهش یافتن است. چندی پیش نیز خبر رسید که جوانان برای شروع زندگی خود جهیزیه دست دوم تهیه می‌کنند. مسئله کاهش کیفیت زندگی مردم حتی به خوراکی‌ها نیز رسیده و کیفیت موادغذایی مورد استفاده مردم کاهش یافته است. همین چند وقت پیش بود که موضوع آگهی‌های سایت دیوار در خصوص معاوضه موادغذایی با وسایل منزل واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.
به گزارش شفا آنلاین: در ادامه به جزئیات برخی از این اخبار اشاره خواهیم داشت اما همانطور که رئیس اتحادیه طلا فروشان از پایین آوردن عیار طلا‌ها برای ایجاد تقاضا در میان مردم صحبت کرده است به نظر می‌رسد در حوزه‌های مختلف زندگی مردم ایران کیفیت قبل را ندارد و روز به روز این موضوع در حال پررنگ‌تر شدن است. مسئولان کشور هم مدام دستور می‌دهند جوانان ازدواج کنند در صورتی که بسیاری از آن‌ها حتی توانایی خرید ابتداییات زندگی را ندارند. نرخ بیکاری و آمار فقر گواه خوبی بر این است که امروز مردم ایران نمی‌توانند زندگی با کیفیتی داشته باشند و این مسئله تنها مختص به زوجین جوان نیست. طیف گسترده‌ای از مردم ایران بعد از سال‌ها کار کردن نیز امروز در تامین مایحتاج زندگی خود درمانده اند.
> عروس و دامادها به جای خرید طلا، نقره و بدلیجات می‌خرند
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران عروس و دامادها به جای خرید طلا، نقره و بدلیجات می‌خرند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان اینکه قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده است، گفت: تقاضا در بازار طلا ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و حتی عروس و دامادها هم به سمت خرید نقره و بدلیجات رفته اند. به گزارش مهر، او در نشست خبری اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار از ابتدای سال جاری ایجاد شده و طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است؛ همچنین شاهد کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال جاری هستیم. وی درباره ورود طلای عیار پایین به بازار تاکید کرد: ورود طلای با عیار پایین به بازار به صورت جعلی به جای طلا با عیار ۱۸ شایعه است و هیچ گزارشی در این باره نداشتیم. اما پیشنهاد شده که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از طلای پایین استفاده کنیم تا با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کند که هنوز این پیشنهاد تصویب نشده‌است. بذرافشان با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و حتی تا ۲۰ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته‌است.
> کاهش شدید مصرف لبنیات در ایران
اوایل مرداد ماه سال جاری سخنگوی صنایع لبنی ایران در مورد سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران گفت: سرانه مصرف لبنیات مطابق میانگین جهانی که توصیه شده است باید حدود ۱۵۰ تا ۱۶۵ کیلوگرم باشد اما در ایران در حال حاضر به طور خوشبینانه ۷۰ کیلوگرم است و این عدد ممکن است کمتر هم باشد. اردیبهشت‌ماه امسال به دنبال افزایش قیمت شیر خام، قیمت محصولات لبنی حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرد. قیمت لبنیات از اردیبهشت سال گذشته تا نیمه اردیبهشت امسال به صورت رسمی تغییری نداشت. افزایش هزینه‌های تولید از دلایل اصلی افزایش قیمت لبنیات عنوان می‌شود. سخنگوی صنایع لبنی ایران در این باره گفت: بخش اصلی هزینه‌های تولید محصولات لبنی که در حدود ۷۵ درصد است، به قیمت شیر خام برمی‌گردد.
 محمدرضا بنی‌طبا ادامه داد: امسال قیمت هر کیلوگرم شیر خام با افزایش ۲۵ درصدی از ۱۲ هزار به ۱۵ هزار تومان رسید؛ افزون بر آن، شاهد افزایش ۳۳ درصدی قیمت چربی شیر از ۱۵۰ هزار به ۲۰۰ هزار تومان، افزایش رسمی ۳۰ درصدی کرایه حمل و نقل، افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد و افزایش ۷۰ درصدی میانگین نرخ دلار از ۳۰ هزار به ۵۰ هزار تومان بودیم که تاثیر آن در تامین قطعات و یا خریدهایی مانند تهیه پودر کاکائو و امثالهم قابل ملاحظه بوده است. همچنین، هزینه‌های سربار از جمله هزینه انرژی و آب و برق با افزایش همراه بوده که مجموع این افزایش هزینه‌ها سبب شد با مصوبه خود دولت قیمت لبنیات افزایش پیدا کند. سخنگوی صنایع لبنی ایران در مورد سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران گفت: سرانه مصرف لبنیات در ایران همواره کمتر از میانگین جهانی بوده چنانچه در حال حاضر به‌طور خوشبینانه ۷۰ کیلوگرم است و این عدد ممکن است کمتر باشد. بنی‌طبا با اشاره به اینکه سرانه مصرف لبنیات مطابق میانگین جهانی که توصیه شده است باید حدود ۱۵۰ تا ۱۶۵ کیلوگرم باشد، ادامه داد: این در حالی است که سرانه مصرف محصولات لبنی در کشورهای توسعه‌یافته از ۲۰۰ کیلو به بالاست و در برخی کشورهای اروپایی تا ۳۵۰ کیلوگرم هم می‌رسد در حالی که در کشور ما حداکثر رکورد سرانه مصرف لبنیات در میانه دهه ۸۰ و چیزی نزدیک ۱۰۰ کیلوگرم بوده است. سخنگوی صنایع لبنی ایران با انتقاد از اینکه سرانه مصرف لبنیات از دید مسئولان ما یک امر لاکچری و فانتزی تلقی می‌شود، گفت: آنچه در واقعیت شاهد آن هستیم این است که به مسئله سرانه مصرف لبنیات و تاثیر آن در کاهش هزینه‌های درمان به عنوان یک سیاست پیشگیرانه نگاه نمی‌شود در حالی که توجه به این موضوع جلوی هزینه‌های درمان خانوار را می‌گیرد چرا که هزینه درمان بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان می‌تواندیک خانواده از طبقه متوسط را یک دهک جابه‌جا کند و به دهک پایین‌تر بیاورد. بنی‌طبا در ادامه با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها این است که سرانه مصرف شیر در آن‌ها بالا باشد، ادامه داد: در حالی در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ژاپن، چین و حتی ترکیه هر سال به سرانه مصرف محصولات لبنی اضافه می‌شود که در ایران این آمار رو به کاهش است. سخنگوی صنایع لبنی ایران با تاکید بر اینکه سیاستگذاران در مجلس و دولت باید به افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی به عنوان یک سیاست پیشگیرانه در حوزه درمان توجه داشته باشند، بیان کرد: در این زمینه، باید سیاست‌های حمایتی اصلاح شود.
> تهیه جهیزیه برخی زوج‌ها از سمساری‌ها
اواسط خرداد ماه سال جاری نیز رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان خاطرنشان کرد: قیمت لوازم خانگی در ۲ سال اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه را کرد و این یک واقعیت اجتماعی است که برخی از زوج‌ها برای تهیه مایحتاج زندگی به سمساری‌ها مراجعه می‌کنند البته این موضوع چندان در بین زوج‌ها مرسوم و فراگیر نشده است اما نمی‌توان گفت که اصلا وجود ندارد. داود عبداللهی ، با اشاره به افت توان خرید لوازم خانگی نو، گفت: امروز مابه‌التفاوت تبدیل کالای دسته دوم به کالای نو برای بسیاری از خانواده‌ها سنگین شده است از این‌رو تا کالای آن‌ها کاملا فرسوده نشود آن را تعویض و تبدیل به احسن نمی‌کنند و همین موضوع بر بازار سمساری‌ها تاثیر مستقیم گذاشته است این در حالیست که در گذشته مردم حداقل چند سال یکبار وسایل خانه خود را نو می‌کردند. وی با تایید خبر خرید جهیزیه از سوی تعدادی از زوج‌های جوان از سمساری‌ها، گفت: قیمت لوازم خانگی در ۲ سال اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه را کرد و این یک واقعیت اجتماعی است که برخی از زوج‌ها برای تهیه مایحتاج زندگی به سمساری‌ها مراجعه می‌کنند البته این موضوع چندان در بین زوج‌ها مرسوم و فراگیر نشده است اما نمی‌توان گفت که اصلا وجود ندارد و زوج‌هایی که توان مالی آن‌ها کم است برای شروع زندگی کالای دسته دوم خریداری می‌کنند. رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان با اشاره به رکود حاکم بر بازار، ادامه داد: قیمت لوازم خانگی بالا و توان خرید مردم کم و همین موضوع بازار را در شرایط رکود برده است. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل رکود بازار بلاتکلیفی مردم باشد چراکه چندان به فکر تغییر لوازم خانه نیست از این‌رو بازار سمساری‌ها خوب نیست. عبداللهی با بیان اینکه قیمت کالای دسته دوم به صورت توافقی تعیین می‌شود، افزود: رضایت فروشنده در نرخ فروش تعیین‌کننده است و تا نظر فروشنده جلب نشود جنسی خرید و فروش نخواهد شد؛ امروز فروشندگان آگاه شده‌اند و حدود قیمت لوازم خانگی را می‌داند و برای فروش یک کالا حداقل از چند سمسار دعوت می‌کنند که نرخ بر کالایی آن‌ها بگذارد و تا به قیمت اصلی و واقعی نرسند کالای خود را نمی‌فروشند.
> رونق بازار کالاهای دست دوم
مسعود دانشمند اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در این باره گفت: «بسیاری از زوجین جوان ناچار هستند که طلا نخرند و به سمت خرید بدلیجات و نقره می‌روند. این شاخص نشان می‌دهد که کیفیت زندگی مردم ایران روزانه کاهش پیدا می‌کند. برای مثال برخی دیگر توانایی خرید لباس نو ندارند و لباس دست دوم می‌خرند، همچنین عده‌ای لوازم خانگی دست دوم می‌خرند و بازار فروش کالاهای دست دوم در کشور ما پررونق شده است. این‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌ها با درآمدها مطابقت ندارد به صورتی که برای مثال اگر یخچال یک خانواده‌ای خراب شود دیگر آن خانواده نمی‌تواند یخچال نو تهیه کند و به ناچار به بازار دست دوم فروشی سوق داده می‌شود. این موارد نشان‌دهنده افت کلی سطح زندگی مردم است به این دلیل که سطح قیمت‌ها به نحوی است که افراد با درآمد‌های فعلی توان خرید ندارند. عمدتا زوجین امروز مراسمات خود را در دفترخانه‌ها برگزار می‌کنند و سعی می‌کنند از مراسمات در تالار و میهمانی‌ها دوری کنند. فرامینی که دولت برای ازدواج صادر می‌کند نیز نتوانسته است راهکار درستی را پیش پای جوانان بگذارد.»
> کاهش میزان تولید
وی در خصوص تبعات این مسئله بر اقتصاد گفت: «فکر کنید یک کارخانه یخچال‌سازی که در سال ۱۰۰ هزار یخچال تولید می‌کرد الان به دلیل کاهش تقاضا میزان تولید خود را کاهش داده است. در این شرایط ناچارا تعداد زیادی از پرسنل اخراج می‌شوند و سایر کارگران نیز به درستی حقوق دریافت نمی‌کنند. بنابراین این چرخه باید بچرخد تا تولیدکنندگان بتوانند تولید داشته باشند. وقتی که تقاضا کاهش پیدا می‌کند تولیدکننده نیز تولید نمی‌کند. برای مثال امروز صنعت دامداری در کشور به دلیل گران بودن لبنیات در حال از بین رفتن است. سایر حوزه‌ها مانند تولید لوازم خانگی نیز درگیر همین معضل شده‌اند و این نشان‌دهنده سکته بازار و نبود تقاضا در بازار است.»
> پایین آمدن کیفیت زندگی
علی قنبری از دیگر کارشناسان اقتصادی نیز در این خصوصگفت: «وقتی که میزان تورم از یک حد بالا‌تر می‌رود و درآمد‌ها پایین می‌آید، مردم به سمت کاهش کیفیت زندگی خود حرکت می‌کنند مانند مهاجرت از شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک، مهاجرت به حاشیه شهر ها، پدیده پشت بام خوابی، خرید لوازم دست دوم، خرید‌های خرد به جای خرید‌های بزرگ و.... وقتی که درآمد‌ها پایین می‌آید و امکان زندگی لوکس از بین می‌رود مردم به این سمت سوق داده می‌شوند. این درصورتی است که کشور ما دارای شرایط خوب آب و هوایی، تاریخی، تمدنی، انرژی، منابع زیرزمینی، نیروی انسانی با کیفیت و... است. علی رغم وجود این دارایی‌ها متاسفانه حکمرانی در کشور ما به نحوی صورت گرفته است که وضعیت ما را به سمت پایین آمدن کیفیت زندگی هدایت کرده است. در این حالت مردم به سمت خرید کالاهای دست دوم می‌روند و میزان تولید در کشور کاهش می‌یابد همچنین چون مردم در خرید خود به دنبال کیفیت پایین‌تر و کالای ارزان‌تر هستند کیفیت تولید نیز پایین می‌آید. لذا این موارد، وضعیت اقتصاد را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.»
> مشکل در تامین حداقل کالری مورد نیاز
هادی حق‌شناس از دیگر کارشناسان اقتصادی در این خصوص  خاطرنشان کرد: « نه تنها هزینه‌های زندگی زوجین جوان به شدت افزایش پیدا کرده است بلکه در یک آماری من دیدم که اعلام شده بود میزان کالری مصرفی ۵۷ درصد مردم ایران زیر ۲۱۰۰ کالری است، درصورتی که حداقل میزان کالری مورد نیاز فرد ۲۱۰۰ است. خرید گوشت و مرغ مردم تقریبا به حداقل ممکن است و تازه این برای این خانوارهایی است که دارای قدمت چندین ده‌ساله هستند. لذا در این شرایط بسیاری از خانوارها برای تامین حداقل کالری مورد نیاز دچار مشکل هستند. علت نیز این است که نرخ رشد تورم بیشتر از نرخ رشد تورم‌ها است؛ در این شرایط خط فقر افزایش پیدا می‌کند. خط فقر در ایران الان نزدیک به ۳۰ میلیون نفر رسیده است. وقتی کیفیت زندگی تغییر کند کیفیت آموزش، مسکن، بهداشت، خوراک، مسکن و... کاهش پیدا می‌کند و در نهایت کیفیت انسان عوض می‌شود. در این شرایط بهره‌وری این فرد با بهره وری انسانی که با فقر در حوزه‌های مختلف رو به رو نیست متفاوت است./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: