کد خبر: ۳۳۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 08
بیماری مری بارت دراثر برگشت اسید گوارشی از معده به مری ایجاد می‌شود که باعث آسیب مری و ایجاد سلول‌های پیش سرطانی در آن می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>مری یک لوله عضلانی و توخالی است که بزاق، مایعات و غذا را از دهان به معده منتقل می‌کند. در صورتی که فرد ایستاده باشد مری آن بین 25 تا 30 سانتی متر طول دارد در حالی که عرض آن به طور متوسط بین 1.5 تا 2 سانتی متر می‌باشد. لایه‌های عضلانی مری در هر دو انتهای آن بسیار محکم بسته می‌شوند تا از نشت یا بازگشت مواد غذایی و مایع به درون مری یا دهان جلوگیری کنند. این عضو مهم بدن در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلفی قرار دارد که یکی از مهمترین آنها، بیماری مری بارت است. این بیماری می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع در این باره با  دکتر مسعود صدرالدینی، فوق تخصص گوارش و کبد و دکتر سید امیر منصور رضا دوست، فوق تخصص گوارش و کبد و دکترامیرسعیدصادقی، فوق تخصص گوارش وکبد گفتگو شده است.
به گزارش شفا آنلاین:دکتر صدرالدینی در این باره می‌گوید: بیماری "مری بارت " از عوارض مزمن (طولانی‌مدت) بیماری رفلاکس شدید معده (برگشت اسید معده به داخل مری) محسوب می‌شود. این بیماری در درصد کمی از مبتلایان به رفلاکس معده مشاهده می‌شود. وی اظهار کرد: در بیماران مبتلا به مری بارت احتمال اندک، ولی جدی بروز سرطان مری وجود دارد. تشخیص قطعی مری بارت بر اساس مشاهده و ارزیابی (به کمک آندوسکوپی) لایه پوششی صورتی‌رنگ مری می‌باشد که در اثر بیماری مری بارت در محل اتصال مری به معده به میزان کمی به سمت بالا گسترش می‌یابد.همچنین در هنگام بیوپسی مری، سلول‌های روده‌ای در پوشش مری یافت می‌شود.
این فوق تخصص گوارش وکبد بیان کرد: به‌ طور کلی، درمان اولیه مری بارت، در اصل همان درمان رفلاکس معده است. درمان رفلاکس معده به کمک داروها (داروهای مهارکننده ترشح اسید) یا جراحی (فوندوپلیکاسیون)، باعث درمان کامل مری بارت یا کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.وی ابراز داشت: بیماری مری بارت دراثر برگشت اسید گوارشی از معده به مری ایجاد می‌شود که باعث آسیب مری و ایجاد سلول‌های پیش سرطانی در آن می‌شود. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند به سرطان مری تبدیل شود، سرطانی تهاجمی که به‌ طور معمول قربانیان خود را به کام مرگ می‌کشاند.
دکتر صدرالدینی متذکر شد: بیماری مری بارت به‌ خودی‌ خود علائم چندانی ندارد، اغلب افراد مبتلا به بیماری مری بارت دچار رفلاکس معده هستند و علائم آنها بیشتر مربوط به این عارضه می‌شود.
> متخصصین علت دقیق بروز مری بارت را نمی‌دانند
این فوق تخصص گوارش وکبد اشاره کرد: متخصصین علت دقیق بروز مری بارت را نمی‌دانند اما معتقدند برخی ازعوامل می‌تواند در تشدید یا کاهش احتمال بروز بیماری مری بارت مؤثر باشد. داشتن رفلاکس معده می‌تواند احتمال مبتلا شدن به مری بارت را افزایش دهد.
وی تشریح کرد: بیماری رفلاکس حالتی است که در آن فرد به‌صورت مزمن دچار برگشت اسید معده می‌شود، بدین معنی که محتویات معده به همراه اسید موجود در آن از معده وارد لوله مری می‌شود. بازگشت اسید معده به مری و تماس آن با مخاط پوششی مری می‌تواند شما را دچار سوزش معده و آسیب‌دیدگی‌های دیواره مری کند. چاقی، بخصوص چاقی شکمی و سیگار کشیدن نیز می‌تواند شانس شما را در ابتلای به مری بارت افزایش دهد.دکتر صدرالدینی افزود: برخی مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات ژنتیکی یا انتقال ژن‌ها از طریق ارث، می‌تواند در مبتلا شدن یا نشدن شما به بیماری مری بارت مؤثر باشد.این متخصص درپاسخ به این پرسش که " چگونه پزشکان مری بارت را تشخیص می‌دهند "، گفت: متخصص گوارش با آندوسکوپی قسمت فوقانی دستگاه گوارش و بیوپسی، مری بارت را در بیماران تشخیص می‌دهند. همچنین ممکن است پزشکان هنگام انجام آزمایشات تشخیصی برای یافتن علت زمینه‌ای رفلاکس به وجود بیماری مری بارت پی ببرند.
وی یادآور شد: اگر شما عوامل خطر متعددی در خصوص مبتلا شدن و توسعه مری بارت را دارا باشید، ممکن است متخصص گوارش انجام ازمایشات تشخیصی را توصیه نماید.دکتر صدرالدینی ادامه داد: در آندوسکوپی فوقانی دستگاه گوارش، متخصص گوارش، با استفاده از آندوسکوپ به ارزیابی و معاینه داخل قسمت فوقانی دستگاه گوارش می‌پردازد، در اغلب موارد حین انجام آندوسکوپی معده به شما یک آرام‌بخش ملایم داده می‌شود. پزشک به‌دقت لوله آندوسکوپ را از دهان به سمت مری، معده و دوازده می‌فرستد.
این فوق تخصص گوارش وکبد اضافه کرد: به کمک این روش تشخیصی، تغییرات به وجود آمده در لایه پوششی مری قابل ‌مشاهده خواهد بود. پزشک از طریق برداشت مقدار کوچکی از بافت مری توسط آندوسکوپ، از مری شما نمونه‌‌برداری می‌کند و شما فرآیند بیوپسی یا نمونه‌برداری را احساس نخواهید کرد. وی اظهار کرد: بسته به سطح سلامت عمومی شما، وجود یا عدم وجود دیسپلازی (رشد غیرطبیعی سلول‌ها) و شدت آن، متخصص گوارش مناسب‌ترین گزینه‌های درمانی را برای مبتلایان به مری بارت معرفی خواهد نمود. گزینه‌های درمانی می‌تواند شامل تجویز دارو برای رفلاکس معده، درمان ابلیتیو آندوسکوپی، برداشتن مخاط از طریق آندوسکوپی و جراحی باشد. دکتر صدرالدینی ادامه داد: ممکن است پزشک شما برای نظارت و رصد علائم سرطانی شدن بافت، به ‌صورت دوره‌ای برای شما انجام آندوسکوپی و نمونه‌برداری را توصیه نماید. پزشکان به این ارزیابی " نظارت دوره‌ای " می‌گویند. این فوق تخصص گوارش وکبد مطرح کرد: متخصصین مطمئن نیستند چه میزان فاصله برای ارزیابی و نظارت دوره‌ای مناسب است لذا برای فهمیدن بهترین فاصله نظارت دوره‌ای بر اساس شرایطتان، با پزشک خود به مشورت بپردازید. به‌عنوان‌مثال اگر در شما دیسپلازی، نسبت به افراد دیگر شدتش زیادتر باشد، ممکن است تعداد دفعات آندوسکوپی بیشتری توصیه گردد، همچنین کسانی که در انها دیسپلازی وجود ندارد، شرایطشان می‌تواند متفاوت باشد البته توجه داشته باشید که در افراد مبتلا به مری بارت احتمال بروز سرطان مری افزایش می‌یابد. وی گفت: اگر شما مبتلا به مری بارت یا رفلاکس معده شده باشید، پزشک داروهای سرکوب‌کننده ترشح اسید معده را تجویز می‌نماید، برخی از این داروها تحت عنوان "مهارکننده‌های پمپ پروتون " شناخته می‌شوند. این داروها می‌توانند از آسیب‌دیدگی بیشتر مری جلوگیری کرده و در برخی موارد، آسیب‌های موجود را درمان کنند. دکتر صدرالدینی افزود: همه داروهای مهارکننده‌های پمپ پروتون از طریق تجویز پزشک و با نسخه قابل دسترس هستند. همچنین ممکن است داروی امپرازول و لانزوپرازول به‌صورت غیر نسخه‌ای نیز در دسترس قرار گیرد. اگر علائم رفلاکس شما برطرف نگردد و درمان دارویی شکست بخورد، ممکن است پزشک برای شما جراحی رفلاکس را در نظر بگیرد.
این فوق تخصص گوارش وکبد می‌گوید: در روش‌های درمانی ابلیتیو برای مبتلایان مری بارت، از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌شود تا سلول‌های غیرطبیعی ایجادشده و دیسپلازی مری از بین بروند. پس از درمان، بدن مجدداً سلول‌های طبیعی بافت مری را بازسازی خواهد کرد.
وی افزود: پزشکان این روش را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خاص انجام می‌دهند. شما در طی این فرآیند بی‌حسی موضعی و یک آرام‌بخش دریافت خواهید کرد. شایع‌ترین تکنیک‌های روش درمانی ابلیتیو عبارتند از فتودینامیک تراپی، رادیو فرکانسی است. دکتر صدرالدینی اشاره کرد: درمان فتودینامیک با استفاده از یک ماده شیمیایی حساس به نور به نام ” پورفیمر” (فوتوفرین)، یک آندوسکوپ و یک دستگاه لیزراست که سلول‌های پیش سرطانی مری کشته می‌شوند. پزشک به یکی از رگ‌های بازو شما پورفیمر را تزریق می‌کند، سپس شما بعد از 24 تا 72 ساعت برای تکمیل روند درمان به پزشک مراجعه خواهید کرد. این فوق تخصص گوارش وکبد توضیح داد: در روش ابلیتیو رادیوفرکانسی، سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی از طریق امواج رادیویی از بین برده می‌شوند. یک الکترود بر روی یک بالون یا یک آندوسکوپ نصب می‌شود، سپس از طریق حرارت ایجاد شده توسط این الکترود، سلول‌های پیش سرطانی و سرطانی مری بارت کشته می‌شوند.
وی توضیح داد: در روش برداشتن مخاط از طریق آندوسکوپی، متخصص گوارش بافت‌های آسیب‌دیده ناشی از مری بارت را حذف می‌کند، از طریق تزریق ماده‌ای در زیر بافت آسیب‌دیده یا مکش بافت، بافت آسیب‌دیده جدا شده و از طریق اندوسکوپی برداشته می‌شود. این روش توسط متخصصان گوارش و در بیمارستان و مراکز درمانی خاص انجام می‌شود. دکتر صدرالدینی ادامه داد: برای کمک به آرامش و راحتی شما یک بی‌حسی موضعی و یک داروی آرام‌بخش به شما داده خواهد شد. قبل از انجام عمل برداشتن مخاط از طریق آندوسکوپی، شما تحت سونوگرافی اندوسکوپیک قرار خواهید گرفت. این فوق تخصص گوارش وکبد عنوان کرد: جراحی "ازوفاژکتومی”(برداشت مری) روشی جایگزین برای درمان اندوسکوپیک است. بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند درمان به‌صورت اندوسکوپیک انجام شود زیرا این روش عوارض کمتری دارد. از طریق عمل جراحی بخش‌های آسیب‌دیده مری شما برداشته می‌شود. پس از حذف بخشی از مری، جراح به کمک قسمتی از معده و یا روده بزرگ، مری را بازسازی می‌کند. وی افزود: عمل جراحی ازوفاژکتومی در بیمارستان انجام می‌شود. شما تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت و در بیمارستان به مدت 7 تا 14 روز پس از عمل جراحی تحت نظر قرار خواهید داشت تا بهبود یابید.دکتر صدرالدینی گفت: اگر شما مشکلات دیگری ازلحاظ سلامتی داشته باشید، ممکن است عمل جراحی برای شما گزینه درمان مناسبی نباشد. در این موارد پزشک درمان کم تهاجمی‌تر آندوسکوپی را پیشنهاد کرده و یا شما را تحت نظارت دوره‌ای قرار می‌دهد.
>مری بارت خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد
در ادامه نیز دکتر رضادوست در اینباره خاطرنشان کرد: مری بارت عارضه‌ای جدی است که به بیماری رفلاکس معده به مری گفته می‌شود.
وی بیان کرد: مری لوله‌ای در دستگاه گوارش است که غذا را از دهان به معده منتقل می‌کند؛ مخاط پوشش‌دهنده مری، هنگام ابتلا به بیماری مری بارت به بافتی شبیه به مخاط روده تبدیل می‌شود.این فوق تخصص گوارش وکبد اظهار کرد: بیماری بارت مری در بین افرادی شایع‌تر است که برای مدتی طولانی دچار بیماری رفلاکس معده به مری بوده‌اند یا در سن پایین دچار این بیماری شده‌اند. جالب است بدانید که تناوب یا شدت علائم بیماری رفلاکس معده به مری، مانند سوزش سردل، تاثیری در احتمال ابتلا به سندرم مری بارت ندارد.
وی متذکر شد: مری بارت خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد. هرچند این خطر جزئی است اما معاینات منظم باید برای بررسی وجود سلول‌های پیش‌سرطانی (دیسپلازی) انجام شود. اگر سلول‌های پیش‌سرطانی یافت شود، می‌توان با درمان کردن آنها از ابتلا به سرطان مری پیشگیری کرد.
دکتر رضادوست عنوان کرد: علت دقیق مری بارت مشخص نیست. اکثر بیماران مبتلا به مری بارت مدت‌ها دچار رفلاکس معده به مری بوده‌اند. رفلاکس معده به مری به وضعیتی گفته می‌شود که محتویات معده به مری برمی‌گردد و به بافت مری آسیب می‌زند.
این فوق تخصص گوارش وکبد ادامه داد: همان طور که مری تلاش می‌کند تا این آسیب‌ها را برطرف کند، سلول‌ها تغییر می‌کنند و به سلول‌هایی تبدیل می‌شوند که در سندرم مری بارت دیده می‌شود. البته برخی بیماران مبتلا به مری بارت هرگز دچار سوزش سردل یا رفلاکس اسید معده نبوده‌اند وعلل ابتلا این افراد به بیماری مری بارت مشخص نیست. وی تشریح کرد: تغییرات بافتی مربوط به بیماری مری بافت با هیچ گونه علائمی همراه نیست. نشانه‌ها و علائمی که بیماران با آن مواجه می‌شوند، معمولاً از بیماری رفلاکس معده به مری نشأت می‌گیرد و شامل سوزش مداوم سر معده، اختلال در بلع غذا و تعداد اندکی از بیماران نیزاز درد قفسه سینه نیز رنج می‌برند البته بسیاری از بیماران مبتلا به مری بارت هیچ نشانه یا علامتی ندارند.دکتر رضادوست ابراز داشت: عامل‌های مختلفی خطر ابتلا به بیماری مری بارت را افزایش می‌دهد به طور مثال چنانچه بیماری رفلاکس معده به مری با مصرف داروهایی موسوم به بازدارنده‌های پمپ پروتون بهتر نشود یا رفلاکس معده به مری نیاز به مصرف مداوم دارو داشته باشد، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. این فوق تخصص گوارش وکبد افزود: مری بارت محدودیت سنی ندارد، هرچند این بیماری در سنین بالاتر شایع‌تر است، مردان بسیار بیشتر از زنان دچار مری بارت می‌شوند،سفیدپوست‌ها بیشتر از نژادهای دیگر مستعد ابتلا به مری بارت هستند و جمع شدن چربی دور شکم و سیگار کشیدن خطر ابتلا به مری بارت را افزایش می‌دهد.وی توصیه کرد: اگر بیشتر از 5 سال است که سوزش سر معده یا رفلاکس اسید آزارتان می‌دهد، بهتر است با پزشک خود درباره خطر دچار شدن به مری بارت مشورت کنید. دکتر رضادوست متذکر شد: در صورت مواجهه با برخی علائم به سرعت به پزشک مراجعه کنید که عبارتند از درد قفسه سینه، اختلال در بلع، بالا آوردن خون قرمز یا خونی که شبیه پودر قهوه است، دفع مدفوع خونی، سیاه یا چسبناک.این فوق تخصص گوارش وکبد عنوان کرد: آندوسکوپی معمولاً برای تشخیص مری بارت انجام می‌شود. پزشک لوله مجهز به منبع نوری را که یک دوربین در سر آن قرار گرفته و اصطلاحاً آندوسکوپ گفته می‌شود، برای بررسی وجود نشانه‌های تغییر در بافت مری وارد گلوی بیمار می‌کند. بافت عادی مری کمرنگ و براق است اما اگر بیمار دچار مری بارت باشد، بافت مری قرمز و مخملی دیده می‌شود. پزشک نمونه‌ای از بافت مری را می‌گیرد و آن را برای تعیین درجه تغییر به آزمایشگاه می‌فرستد.
وی اضافه کرد: متخصص پاتولوژی درجه دیسپلازی سلول‌های مری را تعیین می‌کند. چون تشخیص دیسپلازی مری دشوار است، بهتر است آزمایش توسط دو پاتولوژیست انجام شود که حداقل یکی از آن دو در زمینه آسیب‌شناسی گاستروانترولوژی تخصص داشته باشد.
دکتر رضادوست تصریح کرد: غربالگری مری بارت به مردانی توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یکبار با علائم بیماری رفلاکس معده به مری مواجه می‌شوند، علائم آنها با مصرف داروهای بازدارنده پمپ پروتون برطرف نشده و حداقل دو مورد از عامل‌های خطر مانند سن بالای 50 سال، سفید پوست بودن، وجود چربی دورشکمی فراوان، سیگار کشیدن در زمان حال یا گذشته و سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان مری یا مری بارت درباره آنها صدق می‌کند.این فوق تخصص گوارش وکبد اشاره کرد: هرچند احتمال بروز مری بارت در زنان بسیار کمتر از مردان است، زنان نیز باید در صورت ابتلا به رفلاکس غیرقابل کنترل یا دارا بودن عامل‌های خطر مری بارت غربالگری را انجام دهند.وی اذعان داشت: درمان مری بارت با توجه به شدت رشد سلول‌های غیرعادی در مری و وضعیت سلامت عمومی بیمار انتخاب می‌شود.دکتر رضادوست بیان کرد: درحالت بدون دیسپلازی جهت درمان مری بارت پزشک انجام آندوسکوپی دوره‌ای برای تحت نظر گرفتن سلول‌های مری و درمان بیماری رفلاکس معده به مری با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی را توصیه می‌کند.این فوق تخصص گوارش وکبد مطرح کرد: انجام روش ابلیشن رادیوفرکوئنسی جهت درمان مری بارت با دیسپلازی درجه پایین توصیه می‌شود و پزشک آندوسکوپی بعدی را برای شش ماه بعد و سپس هر 12 ـ 6 ماه یکبار توصیه می‌کند ولی چنانچه مری در زمان آندوسکوپی اولیه التهاب قابل توجهی داشته باشد، آندوسکوپی دیگری پس از سه تا چهار ماه درمان با داروهای کاهش دهنده‌ی اسید معده انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دیسپلازی درجه بالا معمولاً نشانه هشدار ابتلا به سرطان مری در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل عمل برداشت سلولی از طریق آندوسکوپی یا ابلیشن رادیوفرکوئنسی توصیه می‌شود. دیگر روش‌های درمان نیز عبارتند از کرایوتراپی، فوتودینامیک تراپی و جراحی است.این فوق تخصص گوارش وکبد عنوان کرد: احتمال عود مری بارت پس از درمان وجود دارد لذا باید از پزشک معالج خود بپرسید که آزمایش‌های بعدی را هر چند وقت یکبار باید انجام دهید. اگر برای از بین بردن بافت غیرعادی مری روش دیگری را به جز جراحی انتخاب کرده باشید، احتمالاً پزشک دارو برای کاهش اسید معده و کمک به التیام مری تجویز خواهد کرد.وی توصیه کرد: تغییر سبک زندگی به تسکین علائم بیماری رفلاکس معده به مری، یعنی عامل اصلی مری بارت کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید تغییرات ساده را در زندگی‌تان ایجاد کنید.دکتر رضادوست ادامه داد: جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری مری بارت توصیه می‌شود که وزن خود را در حد سالم نگه دارید، غذاها و نوشیدنی‌های محرک سوزش سر معده، مانند شکلات، قهوه، الکل و نعناع را از رژیم غذایی خود حذف کنید، سیگار را ترک کنید و سرتان را هنگام خواب بالا بگذارید. زیر پایه‌های بالای تخت قطعات چوبی بگذارید تا سر بالاتر از بدن قرار بگیرد.این فوق تخصص گوارش وکبد گفت: بیماران مبتلا به مری بارت بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به سرطان مری هستند. البته این خطر، حتی در بیمارانی که تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های مری‌شان مشاهده شده، جزئی است. اکثر بیماران مبتلا به مری بارت هرگز دچار سرطان مری نمی‌شوند.
> رفلاکس اسید عامل بروز مری بارت می‌باشد
در ادامه نیز دکتر صادقی در اینباره ابراز داشت: بیماری مری بارت، اختلالی است که بر روی مری تاثیر می‌گذارد. در صورت ابتلا به مری بارت، انواعی از سلول‌ها جایگزین سلول‌های طبیعی قسمت تحتانی مری می‌شوند. وی عنوان کرد: رفلاکس اسید عامل بروز مری بارت می‌باشد. منظور از رفلاکس اسید، بازگشت اسید موجود در معده به سمت مری است. البته رفلاکس اسید همیشه به مری بارت ختم نمی‌شود. این فوق تخصص گوارش وکبد توصیه کرد: در صورتی که فردی برای مدت زمان طولانی از اسید معده رنج می‌برد، حتما باید از نظر ابتلا به مری بارت نیز بررسی شود. آن هم به این دلیل که مری بارت می‌تواند منجر به سرطان روده شود. وی اشاره کرد که بیماری مری بارت معمولا با علامت و نشانه‌ای همراه نیست. اما افراد اغلب به دلیل اسید معده، با علائم مختلفی روبرو می‌شوند که عبارتند از احساس سوزش در قفسه سینه، که اصطلاحا ترش کردن نیز نام دارد، احساس سوزش در گلو و یا احساس طعم اسید در گلو، استفراغ بعد از خوردن و مشکلات بلع. دکتر صادقی مطرح کرد: جهت تشخیص مری بارت، آندوسکوپی از سوی متخصص گوارش تجویز می‌شود، به خصوص اگر بیمار بیش از پنج سال از رفلاکس معده رنج ببرد. این فوق تخصص گوارش وکبد افزود: در طول انجام این تست، پزشک لوله‌ای نرم و ظریف را به همراه دوربین متصل به آن را از راه دهان وارد مری می‌کند. سپس، به بررسی مری می‌پردازد.نمونه‌برداری و بررسی بافت زیر میکروسکوپ نیز به تشخیص مری بارت کمک می‌کند.وی اذعان داشت: درمان مری بارت با کاهش اسید معده امکان پذیر می‌باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که درمان به بهبودی کامل این اختلال کمک نمی‌کند، بلکه از تشدید علائم پیشگیری خواهد کرد. معمولا داروهایی جهت کاهش و یا پیشگیری از تولید اسید برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.دکتر صادقی ابراز داشت: برخی توصیه‌های درمانی برای مبتلایان به بیماری مری بارت عبارتند از عدم مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، الکل، شکلات، نعناع و غذاهای چرب، غذا نخوردن قبل از خواب، نخوردن وعده‌های غذایی بزرگ، دراز نکشیدن بعد از خوردن غذا و بالا نگه داشتن سر هنگام خواب است. این فوق تخصص گوارش وکبد در پایان گفت: در صورت تشخیص بیماری مری بارت حتما باید تحت نظر پزشک باشید، چرا که از پیش سرطانی شدن و یا سرطان روده پیشگیری به عمل
خواهد آمد.
توسعه یک آزمایش دقیق برای تشخیص سرطان مری
محققان دانشگاه کمبریج در انگلیس آزمایش جدیدی را توسعه دادند که امکان تشخیص مری بارت را با ۱۰ برابر دقت روش‌های متداول در اختیار می‌گذارد. به گزارش ایرنا، مری بارت وضعیتی است که در اثر تحریک مداوم مری توسط اسید معده (رفلاکس) ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان مری شود. این آزمایش جدید که با عنوان " Cytoponge " شناخته می‌شود، توسط پرستار نیز قابل انجام بوده و در شناسایی سلول‌های غیرعادی و تشخیص سرطان در مراحل اولیه نیز دارای دقت بالایی است. این آزمایش به شکل یک قرص کوچک است که رشته‌ای به آن متصل شده است و باید توسط بیمار بلعیده شود. زمانی که قرص وارد معده شد، به شکل یک اسفنج کوچک در می‌آید و سپس پرستار با استفاده از رشته مذکور، اسفنج را از معده بیمار خارج می‌کند تا بدین‌وسیله سلول‌های ابتدای مری توسط اسفنج جمع‌آوری شوند. در مرحله بعد این سلول‌ها با استفاده از یک نشانگر آزمایشگاهی موسوم به TFF۳ مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این آزمایش سریع و ساده، به راحتی توسط بیماران انجام می‌شود و نیاز به آندوسکوپی‌های غیرضروری برای نمونه‌برداری از سلول‌های مری را از بین می‌برد. محققان در یک دوره یک ساله ۱۳ هزار و ۲۲۲ بیمار را به صورت تصادفی با استفاده از آزمایش " Cytoponge " و اندوسکوپی مورد آزمایش قرار دادند و مشخص شد احتمال تشخیص مری بارت توسط این آزمایش جدید ۱۰ برابر بالاتر از آندوسکوپی است. در واقع ۱۴۰ بیمار با استفاده از این شیوه و ۱۳ بیمار با استفاده از آندوسکوپی شناسایی شدند. علاوه بر این محققان توانستند ۴ بیمار مبتلا به سرطان مری را در مراحل اولیه این بیماری با استفاده از" Cytoponge" و یک بیمار را با استفاده از روش آندوسکوپی شناسایی کنند. انجمن تحقیقات سرطان آمریکا آماری را در مورد سرطان‌های شایع سال ۲۰۱۸ میلادی (که آخرین آمار مربوط به سرطان است) منتشر کرده است. در این آمار تمام سرطان‌های شایع به استثنای سرطان پوست غیر ملانوم لحاظ شده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۸ میلیون مورد سرطان در سراسر جهان وجود داشت که ۹.۵ میلیون مورد در مردان و ۸.۵ میلیون مورد در زنان شیوع داشت. در حال حاضر پیشگیری از سرطان مهمترین معضل بهداشت عمومی است و متخصصان تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن و عدم مصرف دخانیات و الکل را مهمترین اصول در پیشگیری از سرطان می‌دانند. بر اساس این آمار سرطان‌های ریه و سینه شایع‌ترین سرطان‌های جهان هستند که هریک ۱۲.۳ درصد از کل آمار را به خود اختصاص می‌دهند. سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع با ۱.۸ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۱۸ گزارش شده است. سرطان مری با ۵۷۲ هزار و ۳۴ مورد ابتلا، ۳.۴ درصد از کل آمار سرطان را به خود اختصاص می‌دهد./آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: