کد خبر: ۳۳۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 07
تمام پزشکان متخصص توصیه می کنند همه خانم ها حتما از روش خود آزمایی در منزل استفاده کنند. اولین نکاتی که باید در معاینه سینه ها به آن توجه کرد، تغییر بافت سینه و تقارن، ترشح و توده در سینه است. معاینه سینه را می توان زیر دوش حمام یا جلوی آینه و یا دراز کشیده انجام داد.

شفا آنلاین>سلامت>سرطان سینه بدخیم توموری است که ابتدا از بافت های سینه شروع می شود. این بیماری ممکن است حتی مردان را هم درگیر کند. در مراحل اولیه سرطان سینه علامت و نشانه خاصی به چشم نمی خورد. تنها راه تشخیص این است که فرد با لمس سینه های خود متوجه توده شود. معمولا با انجام سونوگرافی و ماموگرافی و غربالگری سرطان سینه در خانم ها می توان متوجه بدخیم یا خوش خیم بودن توده ها شد و خیلی زود برای درمان اقدام کرد.

بهترین راه پیشگیری از سرطان سینه بدخیم

به گزارش شفا آنلاین:یکی از بهترین راه های پیشگیری از سرطان سینه بدخیم، روش خود آزمایی است که می توان ۴ تا ۵ روز پس از پایان دوره قاعدگی انجام داد. افراد با این روش می توانند متوجه سفتی یا توده در سینه خود شده و خیلی زود برای درمان اقدام کنند. یعنی قبل از اینکه بیماری پیشروی کرده و برای درمان دیر شود. به همین دلیل تمام پزشکان متخصص توصیه می کنند همه خانم ها حتما از روش خود آزمایی در منزل استفاده کنند. اولین نکاتی که باید در معاینه سینه ها به آن توجه کرد، تغییر بافت سینه و تقارن، ترشح و توده در سینه است. معاینه سینه را می توان زیر دوش حمام یا جلوی آینه و یا دراز کشیده انجام داد.
در کل می توان از راه های زیر برای پیشگیری از سرطان سینه بدخیم استفاده کرد:

  • محدود کردن پروتئین و افزایش چربی سالم
  • مصرف مقدار مناسب ویتامین A طبیعی
  • مصرف ید به اندازه لازم
  • عدم مصرف غذاهایی که با مواد شیمایی سم زدایی می شوند
  • عدم مصرف نوشیدنی های الکلی
  • نکشیدن سیگار
  • خواب کافی
  • شیر دادن به نوزاد

درد سرطان

سرطان سینه بدخیم چه علائمی دارد؟

سرطان سینه بدخیم ممکن است پس از مدتی خود را با علائم زیر نشان دهد:

  • تغییرات پوستی سینه
  • درد سینه
  • قرمز شدن و سوزش پوست سینه
  • درد یا فرورفتگی نوک سینه
  • ضخیم شدن نوک سینه یا پوست سینه
  • تورم تمام یا قسمتی از سینه
  • ورم گره های لنفاوی زیر بغل
  • خروج ترشحاتی غیر از شیر مادر از نوک سینه

درمان سرطان بدخیم

درمان سرطان سینه بدخیم امکان پذیر است؛ درصورتی که به موقع برای درمان اقدام شود. در ادامه به روش هایی می پردازیم که در درمان سرطان سینه بدخیم بیشترین تاثیر را دارند:

ماستکتومی

ماستکتومی همان روش تخلیه پستان است. در این روش با استفاده از عمل جراحی یک بخش یا کل بافت سینه را بر می دارند. در مواردی لازم است حتی بافت های مجاور سینه را نیز تخلیه کنند. ماستکتومی خود به چند روش ماستکتومی کلی یا سنتی، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده، ماستکتومی رادیکال و ماستکتومی با حفظ پوست تقسیم می شود. البته این آخرین روش تهاجمی است که برای درمان کردن سرطان سینه به کار می برند. خوشبختانه با توسعه و پیشرفت علم پزشکی، روش های کمتر تهاجمی تری برای درمان پیدا شده اند.

لومپکتومی

لومپکتومی یکی دیگر از روش های جراحی است که در این روش فقط قسمتی از بافت سینه که در آن توده یا تومور وجود دارد برداشته می شود و نیازی به تخلیه کامل سینه نیست. این روش بیشتر برای درمان توده های کوچکتری استفاده می شود که به موقع و زود تشخیص داده شده اند. مدت زمان بهبودی این جراحی حدود یک ماه است و خوشبختانه در این روش شکل ظاهری سینه تغییر چندانی نمی کند.

برداشتن لنف فودها به کمک عمل جراحی

حدود ۳۵ تا ۴۰ غده لنفاوی در زیر بغل وجود دارند که این مکان جز شایع ترین مکان ها برای انتشار سلول های بدخیم سینه محسوب می شوند. یکی از روش های درمان سرطان سینه بدخیم برداشتن غدد لنفاوی در سطح یک و دو است. در این روش قبل از جراحی، ابتدا معاینه و سونوگرافی و نمونه برداری سینه انجام می شود تا مطمئن شوند غدد زیر بغل هم درگیر هستند یا خیر. اگر درگیر بودند، اقدام به جراحی کرده و غدد را بر می دارند.

سرطان سینه بدخیم کشنده است؟

خیر. ابتلا به سرطان سینه بدخیم لزوما به معنای پایان زندگی نیست و موارد بسیار زیادی بوده اند که به دلیل تشخیص زود هنگام، درمان شده اند. حتی در صورتی که برخی افراد دیر متوجه سرطان سینه شوند، خوشبختانه می توان با انواع روش های جراحی اقدام به درمان کردن سرطان سینه و خارج کردن تومور های بدخیم و یا تخلیه سینه کرد که در این صورت فرد از مرگ نجات پیدا می کند و زنده می ماند.

نتیجه گیری

بیشتر سرطان های سینه در مراحل اولیه خود بسیار کم عود می کند و رشد سلول ها بسیار زمانبر است؛ به همین دلیل توصیه همه پزشکان معاینه به روش خود آزمایی است تا بتوان در سریع ترین زمان ممکن متوجه بیماری شده و اقدام به درمان با فرایند شیمی درمانی کرد. با این راهکار می توان آمار مرگ و میر با سرطان سینه را بسیار پایین آورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: