کد خبر: ۳۳۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 06
شایع‌ترین دلیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی خوردن میوه و سبزیجات خوب شسته‌نشده و آلوده است.

شفا آنلاین>سلامت>معمولاً با شروع فصل گرما انواع بیماری‌های گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ شدت پیدا می‌کند و با توجه به باز بودن مدارس انتقال ویروس و باکتری در بین دانش‌آموزان بیشتر می‌شود. شایع‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری‌ها خوردن میوه و سبزیجات خوب شسته‌نشده و آلوده است؛ با توجه به اینکه فصل میوه‌هایی نظیر توت‌فرنگی و توت است، که شستن آنها کمی سخت‌تر از دیگر میوه‌هاست، این ویروس‌ها و باکتری‌ها به‌راحتی وارد بدن انسان می‌شوند و ایجاد بیماری می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین: اما در صورت گرفتن این بیماری که با علائمی نظیر تب، معده‌درد، اسهال و استفراغ همراه است باید مواردی را رعایت کرد تا هرچه سریع‌تر بهبود حاصل شود.

در این شرایط هر گونه دارویی باید طبق تجویز پزشک و با دُز مشخص مصرف شود اما می‌توان با رعایت پرهیز غذایی بیماری را کنترل و از پیشروی آن جلوگیری کرد.

خوردن میوه و سبزیجات خام ممنوع

در این نوع از بیماری‌های گوارشی معده به دلیل وجود ویروس، باکتری یا میکروب ضعیف‌ و برای هضم برخی از مواد غذایی دچار مشکل می‌شود، در چنین شرایطی خوردن میوه و سبزیجات که هضم آنها برای معده دشوار است ممنوع خواهد بود. بهترین کار خوردن میوه‌های پخته‌شده به صورت کمپوت و سبزیجات بخارپزشده است.

غذاهای پخته و بخارپز جایگزین غذاهای سرخ‌کردنی

در چنین شرایطی خوردن غذاهای سرخ‌شده و چرب برای معده بسیار مضر است. توصیه می‌شود غذاهای پخته بدون روغن و کم‌نمک یا غذاهای بخارپزشده کم‌حجم میل شود چند تا معده برای حذف آنها دچار مشکل نشود.

جوشانده نعناع

می‌توانید برای جلوگیری از بروز معده‌درد بعد از صرف غذا یک فنجان جوشانده برگ نعناع و کمی نبات میل کنید تا به عنوان یک مسکن عمل کند و از درد معده شما بکاهد؛ همچنین در ابتلا به اسهال جوشانده نعناع می‌تواند به درمان این معضل کمک و دل‌پیچه را نیز برطرف کند.

داروهای مجاز برای درمان اسهال

اگر قصد دارید پیش از مراجعه به مطب دکتر دل‌پیچه و اسهال را برطرف کنید می‌توانید از این داروهای مجاز بدون تجویز استفاده کنید.

داروهایی مانند بیسموت (Pepto-Bismol)، آتاپولگیت (Kaopectate) و لوپرامید (Imodium) بدون درمان علت بیماری، به کاهش علائم اسهال کمک می‌کنند. اما توجه داشته باشید که خوددرمانی با داروهای بدون تجویز نیز تا بیشتر از دو روز برای سلامت خطرناک است.

مایعات را فراموش نکنید

در زمان ابتلا به این بیماری‌ها که با دل‌پیچه و اسهال همراه است خوردن مایعات و غذاهای آبدار را فراموش نکنید اما به خاطر داشته باشید که غذا باید فیبر کمتری داشته باشد تا به درمان اسهال کمک کند.

خوردن غذاهایی مانند کته و ماست، سوپ‌های ساده و سبک، و مرغ آبپز می‌تواند به درمان بیماری‌های گوارشی و اسهال و استفراغ کمک کند.

چای سیاه بهترین درمان برای اسهال

چای سیاه دارای ۸ تا ۱۲ درصد تانن است که بسیار برای درمان اسهال مفید است، بنابراین خوردن چای برای بیمارانِ دچار علائم دل‌پیچه و اسهال توصیه می‌شود اما توجه داشته باشید که باید چای را کمرنگ صرف کنید چراکه چای دو رنگ می‌تواند باعث بروز درد در معده و افت فشار شود.

خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممنوع

خوردن هر گونه نوشیدنی الکلی و کافئین‌دار در زمان بیماری گوارشی و اسهال و استفراغ ممنوع است و می‌تواند بیماری را تشدید کند.

افزایش تعداد وعده‌ها و کاهش حجم غذا

بهترین کار برای درمان بیماری‌های گوارشی که با معده‌درد، اسهال و استفراغ همراه است، افزایش تعداد وعده‌های غذایی و در مقابل کاهش حجم غذاست؛ به این معنی که بیمار در این شرایط بهتر است هر کدام از وعده‌های غذایی را در دو وعده مصرف کند تا معده که در وضعیت حساسی به سر می‌برد بتواند به راحتی غذای واردشده را هضم کند.

پتاسیم مفید برای درمان اسهال

مواد غذایی دارای پتاسیم می‌تواند به درمان اسهال کمک کند، در میان میوه‌ها موز رسیده تنها میوه‌ای است که در زمان بیماری به بیمار توصیه می‌شود. همچنین خوردن سیب‌زمینی پخته نیز اسهال را برطرف می‌کند.

خوردن غذاهای نفاخ ممنوع

خوردن غذاهای نفاخ مانند انواع آش و حبوبات و جویدن آدامس در هنگام ابتلا به بیماری گوارشی برای بیمار ممنوع است چراکه می‌تواند عملکرد معده را بیش از پیش تضعیف کند. /اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: