کد خبر: ۳۳۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 06
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی و ثبت ۱۳هزار مبتلا به هموفیلی در کشور، گفت: بیشترین گروه این بیماران شامل هموفیلی A و B (کمبود فاکتور ۸ و ۹ ) و فون‌ویلبراند است.
شفا آنلاین>سلامت>دکتر سعید کریمی، درباره چرایی بروز بیماری هموفیلی و انواع این بیماری توضیح داد: اختلالات خونریزی‌دهنده ارثی با عنوان کلی‌هموفیلی، به دنبال نقص ژنتیکی و اختلال در تولید فاکتورهای مسئول انعقاد در آبشار انعقادی ایجاد  و بر حسب شدت اختلال به انواع شدید، متوسط و خفیف تقسیم می‌شوند.وی افزود: انواع هموفیلی شامل کمبود فاکتور ۸ یا هموفیلی A، کمبود فاکتور ۹ یا هموفیلی B، کمبود فاکتور۵، ۷ ،۱۰،۱۱، ۱۳ و موارد ترکیبی مثل ۵ و ۸ یا ۲ و ۷ و ۹ و ۱۰، کمبود فون‌ویلبراند که ۴ تیپ دارد و اختلالات پلاکتی (برنارد سولیر و گلانزمن) است.
نقش ۷۰ درصدی غربالگری ژنتیکی در جلوگیری از تولد بیماران
به گزارش شفا آنلاین:کریمی با تاکید بر این‌که هموفیلی A و B شایع‌ترین گروه در بیماری‌های خونریزی‌دهنده ارثی است، تصریح کرد: در ۷۰ درصد موارد الگوی ژنتیک بروز موارد جدید به صورت وابسته به ایکس است و در مردان ظهور می‌کند و سایر انواع مانند کمبود فاکتور ۷و۱۳و فون‌ویلبراند و... به صورت اتوزوم مغلوب از والدین بیمار یا ناقل، به فرزند منتقل می‌شود؛ بنابراین می‌توان با روش‌های غربالگری ژنتیک در گروه‌های با ریسک بالا، از تولد بیمار جدید در ۷۰ درصد از موارد هموفیلی A و B جلوگیری کرد. /ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: