کد خبر: ۳۳۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 05
صداي مردم و نخبگان را بشنوند. نگذارند جامعه به سوي اضطراب و عدم تعادل پيش برود.

شفا آنلاین>عطاء‌الله مهاجرانی:اولا «پلمب» با ب تك نقطه درست است و نه «پلمپ» با پ سه نقطه! دوم، فرهنگستان زبان فكري براي اين واژه فرانسه كند، به روايت جلال آل‌احمد فرانسه، فنارسه با اين ميراثش كه در اين روزگار به ما رسيده است و هر روز و هفته شاهد شنيدن اين واژه بد. آهنگ پلمبيم! و سوم: از پلمب دست‌ برداريد! اين شيوه ‌بايد به عنوان آخر الدواء كه گفته‌اند: «آخر الدواء الكي » يعني آخرين علاج داغ كردن است، نه اولين علاج! تعطيل كسب و كار مردم، نه تنها خردمندانه نيست، بلكه برعكس است. اينقدر فشار اجتماعي و سياسي را زياد نكنيد. جوانان را به اضطراب و اضطرار نكشانيد. به زبان بي‌زباني به مردم نگوييد اين كشور مناسب كار و زندگي نيست، چنانكه گفته شده است، 60 درصد جوانان را به صف انتظار مهاجرت نكشانيد. چرا چنين مي‌شود يا شده است؟
آيا مجازات يك عكس، مانند عكس كاركنان طاقچه، تعطيلي شركت است؟ چرا توضيح يا حتي توجيه همان شركت را نمي‌پذيريد؟ راه خردمندانه و آسان‌تري براي اعمال حجاب وجود ندارد؟!
يكم: به نظرم، حكومت و نظام و دستگاه و دولت و رژيم! به هر پنج معني، يك نظرسنجي علمي و جامع از دختران دانش‌آموز، دانشجويان دختر دانشگاه‌ها، اساتيد خانم، كاركنان خانم دولت، از جمله كاركنان صدا و سيما و روزنامه‌هاي كيهان و اطلاعات و ديگر روزنامه‌ها، پزشكان زن، حقوقدانان و هنرمندان و سينماگران داشته باشد تا ببيند چه درصدي از جامعه بانوان و دختران ايران طرفدار حجاب اجباري هستند.
دوم: گزارش نظرسنجي براي مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شود. مجمع كارگروه‌هاي مشورتي- علمي تشكيل دهد و موضوع را بررسي كند.
سوم: نتيجه راي علني و مشخص مجمع براي مراجع تقليد در قم ارسال شود، آنان در اين مورد نظر بدهند.
چهارم: بر اساس تمامي اين نظر‌ها و مشورت‌ها، رهبري تصميم بگيرند. 

اكنون بدون اين بررسي‌ها و بدون تآنّي تمامي بار و آثار تصميم‌گيري بر دوش رهبري قرار گرفته است. در واقع ما از اصل سرمايه در سودايي كه سودي بر آن مبتني و مترتب نيست، استفاده مي‌كنيم. به نظرم گزارشي كه جمعي از حقوقدانان و جامعه‌شناسان و روحانيون تهيه كرده‌اند و با مقدمه حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي منتشر شده، رويكردي سنجيده و خردمندانه و منطقي است، به اين گزارش توجه كنند. صداي مردم و نخبگان را بشنوند. نگذارند جامعه به سوي اضطراب و عدم تعادل پيش برود. پنجم: ما كشوري به تمام معنا با ظرفيت بالاي جهانگردي هستيم. ببينيد كشورهاي همسايه از بيابان، با خردمندي چه پايگاه جهانگردي موفقي ساخته‌اند. آن وقت دختر و پسر جوان ما ناگزير مي‌روند در همان كشورها به بيگاري كشيده مي‌شوند. ششم: ما با چه منطقي پيروان ديگر مذاهب رسمي مانند مسيحيان و يهوديان و زردشتيان را وادار به رعايت حجاب مي‌كنيم؟ اميدوارم اين سخن و اين مقاله موجب ملال نشود! نمي‌گويم شرط بلاغ همين است، اما سخني است كه از روي صدق نوشته شده است. در روزگاري كه تاييد كردن كار آسان‌تري است، پيامبر عزيز اسلام فرمود: «دوست تو كسي است كه با تو سخن صادقانه مي‌گويد، نه كسي كه تو را تصديق مي‌كند.»  بديهي است در روزگاري كه براي پلمب كردن كف مي‌زنند، سخن كسي كه بگويد: «نكنيد!» ممكن است خريداري نداشته باشد./اعتماد

برچسب ها: حجاب ، پلمب ، حجاب اجباری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: