کد خبر: ۳۲۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 04
شیرخواران و کودکان زیر 5 سال گروه سنی هستند که نسبت به تغییرات دمای محیط آسیب پذیرترند و باید مراقبت بیشتری در این شرایط دریافت کنند.
شفا آنلاین>سلامت>شفا آنلاین>سلامت>دکتر حمیدرضا لرنژاد با بیان این که با افزایش دمای هوا در تابستان و به خصوص در مناطق گرمسیری توجه به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از گرمازدگی ضروری است، گفت: افزایش دمای بدن و داغی و قرمزی پوست، فرورفتگی چشم ها، استفراغ یا اسهال و کم شدن ادرار، نبض ضعیف و تنفس تند، گریه و بی قراری و تحریک پذیری و بی حالی و کاهش هوشیاری علائم گرمازدگی در کودکان است.

به گزارش شفا آنلاین:وی در خصوص علل بروز گرمازدگی در کودکان، اظهار داشت: کم بودن توانایی بدن برای تنظیم دما، مصرف کم مایعات و شیر، پوشیدن لباس‌ زیاد و تنگ، غفلت از کودک و رها شدن در فضای بسیار گرم و بسته نظیر خودرو، مصرف برخی داروها، ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت کودکان، بیماری فیبروزکیستیک (cystic fibrosis)، بیماری‌های کلیوی، اسهال مزمن و برخی موارد دیگر مانند کم وزنی یا اضافه وزن در بروز گرمازدگی در کودکان موثر هستند.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان این که مهم‌ترین خطر در گرمازدگی کودکان خطر کم آبی است که در صورت عدم مراقبت کافی حتی می تواند منجر به مرگ در کودک شود، گفت: زمانی که کودک دچار کم آبی می شود، ابتدا بی‌قرار و تحریک‌پذیر می‌شود و اگر کم آبی ادامه پیدا کند کودک خواب آلوده یا دچار عدم هوشیاری می‌شود.

لرنژاد افزود: کودکی که خواب آلودگی غیرعادی یا عدم هوشیاری دارد، در معرض خطر است و فورا باید با اورژانس تماس بگیرید و به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی توصیه‌های درمان و مقابله با گرمازدگی را چنین تشریح کرد: لباس های کودک را کم کرده و از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید. کودک را از نظر تاریخچه تب، احساس داغی و یا درجه حرارت زیر بغل بالای ۳۷.۴ درجه سانتیگراد کنترل کنید.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان این که خودداری از بردن کودکان به بیرون از منزل و محیط‌های شلوغ و زیر آفتاب در ساعت‌های اوج گرما و قرار دادن کودک گرمازده در آب ولرم و محیط خنک با تهویه مناسب توصیه دیگر مقابله با گرمازدگی کودکان است، گفت: از کمپرس سرد روی گردن، کشاله ران و زیر بغل، کودک استفاده کنید. دادن مایعات فراوان و در شیرخواران افزایش دفعات شیردهی، بهترین راه برای جبران کم آبی است. راه پیشگیری از کم آبی در یک شیرخوار یا کودک این است که به او ORS یا مایعات کم نمک و خنک بدهید.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در پایان توصیه کرد هر مقدار مایعی که کودک بخواهد باید تا زمانی که وضعیت کودک بهبود یابد به او بدهید و از داروها در زمان کم آبی و گرمازدگی استفاده نکنید./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: