کد خبر: ۳۲۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 02
«جریمه نقدی» یکی از موارد پررنگی است که در متن لایحه حجاب و عفاف گنجانده شده است.

شفا آنلاین>سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس درخصوص هدف دولت از گرفتن جریمه‌های نقدی در لایحه حجاب و عفاف به دیده‌بان ایران گفت:جریمه‌هایی که در این لایحه در نظر گرفته شده است این شائبه را ایجاد می‌کند که دولت می‌خواهد کسری بودجه خودش را به روش‌های اینچنینی جبران کند. به باور من وضعیت کنونی زیبنده نظام اسلامی نیست اما این روش‌ها و راهکارها نه تنها منجر به حل مسئله نمی‌شود بلکه چالش‌های دیگری را هم ایجاد خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین:«جریمه نقدی» یکی از موارد پررنگی است که در متن لایحه حجاب و عفاف گنجانده شده است. از یک عابر پیاده تا کسب و کاری که مرتکب بی‌ حجابی شوند، باید مبالغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند. همین موضوع این شائبه را تقویت کرده است که دولت از این طریق هم می‌خواهد به نوعی دست در جیب مردم کند و برای خود درآمد بیاندوزد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس درخصوص هدف دولت از گرفتن جریمه‌های نقدی در این لایحه به دیده‌بان ایران گفت: «در اینکه کشف حجاب یک حرام سیاسی و شرعی است تردیدی نیست اما باید پرسید که با این روش‌ها آیا جامعه دین‌دار می‌شود؟ به باور من خیر، به جای این روش‌ها باید از نهادهایی که میلیاردها اعتبار برای تبیین حجاب گرفته‌اند اما نتیجه‌اش وضعیت کنونی است، پرسشگری و مطالبه‌گری کنیم. به نظر من این روش‌ها جز برخورد مردم با مردم جایی نخواهد رسید. مضاف بر اینکه جریمه‌هایی که در این لایحه در نظر گرفته شده است این شائبه را ایجاد می‌کند که دولت می‌خواهد کسری بودجه خودش را به روش‌های اینچنینی جبران کند. به باور من وضعیت کنونی زیبنده نظام اسلامی نیست اما این روش‌ها و راهکارها نه تنها منجر به حل مسئله نمی‌شود بلکه چالش‌های دیگری را هم ایجاد خواهد کرد.»

 مسئله حجاب مهم است اما اولویت کشور نیست

این عضو کمیسیون کشاورزی ضمن تاکید براینکه مسئله حجاب مهم است اما اولویت کشور نیست، به دیده بان ایران گفت: «معتقدم که حساسیت نسبت به موضوع حجاب باید وجود داشته باشد اما به مراتب حساسیت ما باید نسبت به پدیده زباله‌گردی، کارتن خوابی، محرومیت مناطق مختلف کشور، بانکداری ربوی، و افزایش مشکلات معیشتی بیشتر باشد. بسیاری از صاحبان تریبون که الان مدعی موضوع حجاب هستند، اول باید درمورد عملکرد خود پاسخگو باشند. کمااینکه باید بین فلسفه حجاب و عفاف تمایز قائل شویم. سیره امامان و حاج قاسم سلیمانی را در نظر بگیریم؛ نحوه برخورد آنان با دخترانی که به تعبیر ما حجابشان مناسب نیست چگونه بوده است؟ این روش‌ها کارساز نخواهد بود و به ضد خود تبدیل خواهد شد.»

سعیدی ادامه داد: «بنده و همکارانم و دولت باید اولویت‌های اصلی را جهت رفع مشکلات معیشتی مردم در نظر بگیریم. تورم در کالاهای اساسی و قیمت مرغ و حذف آن از سفره مردم اهمیتش به مرتب بیشتر از لایحه عفاف و حجاب است. امیدوارم تدبیری اندیشیده شود و این لایحه را پس گیرند تا بیشتر از این التهاب در جامعه ایجاد نشود.»

وی همچنین در واکنش به تعلیق استارتاپ‌ها به دلیل حجاب، عنوان کرد: «در کجای قانون آمده است که می‌توانیم اشتغال را به دلیل یک مسئله فقهی دچار چالش کنیم؟ یک واحد بزرگ تجاری و گردشگری تعطیل می‌شود به دلیل اینکه یک دختر به تعبیر ما بی‌حجاب آنجا حضور دارد. من دولت را به فرمایشات رئیس جمهور ارجاع می‌دهم که عنوان کردند به جای گشت ارشاد، گشت ارشاد مدیران را ایجاد می‌کنیم. خطاب به خودم و رئیس جمهور متذکر می‌شوم که وقتی از پل انتخابات گذر می‌کنیم، حرف‌ها و وعده‌هایی که به مردم داده بودیم را فراموش نکنیم. معتقدم این لایحه و لوایح مشابهش گره چندانی از مشکلات مردم مرتفع نمی‌کند. مضاف بر اینکه شائبه جدی وجود دارد که دولت می‌خواهد بخشی از کسری بودجه خود را از این طریق جبران کند که این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.»

سعیدی درباره نظر دیگر نمایندگان و امکان تصویب این لایحه بیان کرد: «مجلس یک مجموعه متکثر و متنوع به لحاظ آراست. در یک برهه‌ای مجلس با دو فوریتی بودن آن مخالفت کرد اما موضوع این است که این مسئله اولویت ما نیست. امیدوارم در روز بررسی این لایحه مصلحت کشور و مردم را درنظر گیریم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: