کد خبر: ۳۲۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 01
هرم جمعیتی نسل سالخورده و نیروهایی که در آینده، بار هزینه‌ای برای دولت و کشور دارند و کاهش علاقه‌مندی جوانان به ازدواج و تولید نسل، امروزه نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

شفا آنلاین>اشرف‌سادات جلال‌زاده : هرم جمعیتی نسل سالخورده و نیروهایی که در آینده، بار هزینه‌ای برای دولت و کشور دارند و کاهش علاقه‌مندی جوانان به ازدواج و تولید نسل، امروزه نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

این نگرانی‌ها کاملا صحیح است و جامعه‌ای که رغبت برای تولید نسل در آن کاهش یابد، عواقب ناخوشایندی در انتظار آن خواهد بود.

جمعیت باعث بقای جامعه و ابزار قدرتمندی کشورهاست و یکی از آیتم‌های کشورهای توسعه‌یافته و قدرتمند جمعیت است؛ زیرا این آیتم به‌تنهایی باعث افزایش قدرت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی در کشورهاست، بیشتر دولت‌ها که با نمودار کاهش جمعیت روبه‌رو هستند، خواستار افزایش جمعیت بوده و برای تحقق این امر سیاست‌های خاصی را در جامعه اعمال می‌کنند؛ اما در ایران طرح‌های تشویقی به صورت وام، ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی، تبلیغات و دیگر برنامه‌های تشویقی نتوانسته آن‌گونه که تصور می‌شد، دولت را به سیاست‌های خود درباره افزایش جمعیت نزدیک کند.

می‌دانید چرا؟! زیرا نسلی که باید به فکر تشکیل خانواده و فرزندآوری باشد، دچار سرخوردگی است و یکی از عوامل آن نامشخص‌بودن وضعیت و شرایط آینده‌شان است. در‌حال‌حاضر بسیاری از جوانان با داشتن تحصیلات عالی، آینده‌ بسیار واضح و قابل رؤیتی را برای خود متصور نیستند. اشتغال، مسکن و ازدواج سه مسئله مهمی است که باعث می‌شود جوانان امروز با سنین بالا هیچ‌کدام از نیازهای یک زندگی معمولی را نداشته باشند. نسل فرزندآور جامعه هنوز نتوانسته خود را در گرداب تحریم‌ها، فقدان کار، افزایش قیمت مسکن، سکه و طلا پیدا کند. جوانان سرخورده و ناامید از آینده مبهم شاید هدف‌ اصلی‌شان حتی ازدواج نباشد و این امر سبب ایجاد فساد، اعتیاد، مشکلات اخلاقی و نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی ‌شود و باز هم معضل بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده پدیدار می‌شود. بودجه‌ای که می‌توانست صرف فرهنگ‌سازی، ایجاد نشاط، شادابی و افزایش روحیه برای جوانان باشد، صرف اقدامات غیرضروری می‌شود.

امروز جامعه ما با نداشتن اتاق فکری صحیح و اصولی برنامه‌ریزی و آینده نسلی را مبهم کرده است. نسلی که امروز بدون دغدغه از تمام مشکلات و آینده مبهم، می‌توانست به تشکیل خانواده فکر کند، دغدغه‌مند نیازهای اولیه زندگی است و حاضر نیست مسئولیت فرد دیگری را پذیرا باشد.

آمار طلاق در ایران نشان‌دهنده افزایش ۴۰‌ درصدی طلاق است و یکی از اصلی‌ترین عوامل طلاق، فقر، نبود توان مالی در اداره زندگی و اعتیاد است که ریشه‌یابی و حل هر‌یک از موضوعات اتاق فکر‌، ریشه‌یابی و تحلیل برای حل موضوعات را می‌طلبد.

امیدواریم مسئولان به جای تبلیغات، بروشورهای تبلیغاتی و اقدامات تشویقی کوتاه‌مدت، اقدامی صحیح، اصولی و عاجل در باب افزایش جمعیت داشته باشند و این ممکن نخواهد بود مگر با توجه‌کردن به نسلی که می‌تواند آیندگان خود را بسازد و حمایت از این جمعیت جوان و نگاه سرمایه‌ای به این نسل انگیزه برای تعهد و تأهل را افزایش خواهد داد. دولت با برنامه‌ریزی در جهت رفاه، شادابی، اشتغال و ترسیم آینده روشن برای نسل جوان می‌تواند جامعه را به سوی تأهل و افزایش جمعیت سوق دهد. در غیر‌این‌صورت برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت مقطعی خواهد بود. دولت برای جلوگیری از فاجعه‌ای به نام کاهش جمعیت باید اقدامی عاجل، صحیح، اصولی و جامع را عملیاتی کند.

منبع:شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: