کد خبر: ۳۲۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 01
وزارت بهداشت اعلام کرده مردم در ساعاتی از روز به ضرورت از خانه خارج نشوند.
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن متخصصان داخلی درباره گرمازدگی در این روزهای گرم توصیه می کند: مایعات باید در دسترس افراد باشد و تا تشنه می شوند آب بخورند. در صورت احساس ضعف و بیحالی باید به سرعت خود را به جای خنک برسانید مایعات زیادی مصرف کنید و استراحت داشته باشید.

در صورت احساس ضعف و بیحالی به سرعت خود را به جای خنک برسانید

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ایرج خسرونیا  در پاسخ به این سوال که این روزها شاهد هوای بسیار گرمی هستیم. وزارت بهداشت اعلام کرده مردم در ساعاتی از روز به ضرورت از خانه خارج نشوند. در شرایطی که هوا اینطور گرم است چه توصیه هایی به مردم دارید؟ اظهار داشت: برخی مجبور هستند در هوای گرم هم کار کنند. افرادی مثل کشاورزان، راننده های تاکسی و کارگران ساختمانی در این آب و هوا سر کار می روند. آن ها باید سعی کنند لباس هایی با رنگ های روشن بپوشند و کلاه بر سر داشته باشند. مایعات باید در دسترس این افراد باشد و تا تشنه می شوند آب بخورند. در صورت احساس ضعف و بی حالی باید به سرعت خود را به جای خنک برسانند مایعات زیادی مصرف کنند و استراحت داشته باشند.

افراد مسن و ضعیف به ویژه نوزادان و کودکان از خانه بیرون نروند

وی افزود: افراد مسن و ضعیف به ویژه نوزادان و کودکان در ساعاتی که هوا بسیار گرم است به ویژه از 11 صبح تا 4 و 5 بعدظهر سعی کنند از خانه بیرون نیایند و در خانه بمانند چون گرما آسیب بیشتری به این قشر می زند. ممکن است گرما در ساعات اول چندان اذیت نکند ولی به مرور هر چه بیشتر بمانند باعث از دست دادن آب بدن و سدیم و پتاسیم بدن می شود. نتیجه این وضعیت ضعف عمومی و بی حالی است.

گرمازدگی به استراحت و میزان مایعات بدن ارتباط دارد

وی در خصوص اینکه در هوای 40 درجه چند ساعت ماندن زیر آفتاب منجر به گرما زدگی می شود؟ گفت: عده ای کار می کنند و مجبور هستند ساعاتی طولانی زیر آفتاب هستند ولی زمان مهم نیست گرمازدگی به استراحت و میزان مایعات بدن ارتباط دارد. شاید فردی با یک ساعت ماندن در زیر افتاب گرما زده شود و دیگری بعد از چند ساعت آن حالات را تجربه کند. اگر کسی مایعات نخورد بدن اش سریعتر مستعد ضعف می شود. در برخی از کشور ها درجه حرارت بالای 45 درجه است و ممکن است افرادی در این مناطق در هوای آزاد کار کنند ولی باید مایعات در دسترس آن ها باشد.

دکتر خسرونیا در مورد اینکه آیا صرفا مصرف مایعات کفایت می کند؟ تصریح کرد: در دقایق اول مصرف مایعات کفایت می کند اما اگر حال عمومی فرد رو به وخامت گذاشت باید به بیمارستان مراجعه کند.

اشعه فرابنفش سرطان زا است

وی در پاسخ به این سوال که به جز گرمازدگی افراد دچار چه مشکلاتی خواهند شد؟ گفت: دچار عارضه های پوستی می شوند و ناراحتی های چشمی برای فرد به وجود می آید. کلیه ها از کار می افتد و مشکلات عصبی بروز می کند. مشکلات گرما و دمای بالای هوا عدیده است. اشعه فرا بنفش سرطان زا است. نباید زیر نور آفتاب مستقیم بود. در شرایط فعلی آفتاب گرفتن هم خطرناک است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: