کد خبر: ۳۲۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 01
واکنش وزارت بهداشت به یک گزارش؛
وزارت بهداشت، با ارسال جوابیه‌ای به گزارش با عنوان «حقیقت نبود دارو را باور کنیم» واکنش نشان داد.

شفا آنلاین>سلامت>متن این جوابیه به شرح زیر است:

یکی از سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه دارو، ایجاد و افزایش ذخایر راهبردی از یک سو و تولید داروهای پیشرفته در داخل کشور از دیگر سو است. تحقق این سیاست موجب می‌شود از کمبودهای مقطعی دارو جلوگیری شود و مسیر دسترسی به انواع داروهای مورد نیاز در شرایط گوناگون بازار دارو هموار شود.

در همین زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در اقدامی هماهنگ ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه دارو و ۳۰ هزار میلیارد تومان به منظور تسهیل ورود داروهای مورد نیاز اختصاص داده‌اند.

با تمهیدات صورت‌گرفته و با توجه به حجم ۹۸درصدی تولید داخلی دارو به نظر می‌رسد گزارشی با عنوان «حقیقت نبود دارو را قبول کنیم» که در شماره یک مرداد ماه روزنامه شرق درج شده، حقیقت ندارد و چندان قابل قبول نیست؛ به‌ویژه آنکه تجمیع داده‌های پراکنده از شبکه‌های اجتماعی بدون استناد به آمار یا گزارش‌های میدانی و دست‌کم نظر‌سنجی علمی و نمونه‌وار از داروخانه‌ها نمی‌تواند درخصوص میزان منابع دارو قابل استناد باشد. درخصوص گزارش روزنامه شرق همچنین ذکر توضیحاتی چند ضروری است:

۱. داروهایی چون KISQALI، VALAMOR و LYNPARZA جزء داروهای تک‌نسخه‌ای هستند که در واقع در فهرست دارویی کشور وجود ندارند و تجویز آنها ممنوع است؛ اما در‌عین‌حال روند تهیه داروهای تک‌نسخه‌ای مشخص است و در‌صورتی‌که بیمار اصرار به مصرف این نوع داروها داشته باشد، می‌تواند با مراجعه حضوری به سازمان غذا و دارو یا از طریق سامانه

 khedmat.fda.gov.ir به صورت آنلاین مدارک را بارگذاری و نسبت به تأمین اقدام کند.

۲. محصول تولید داخلی برند Cirpalex بیماران اعصاب و روان به‌وفور و در دسترس است و هیچ مشکلی از لحاظ تأمین آن وجود ندارد.

۳. داروهای SOLO_MEDROL و Ferriprox همه برند خارجی هستند که مشابه تولید داخل این دارو در کشور وجود دارد و بیماران می‌توانند از نوع داخلی آنها استفاده کنند.

۴. داروی Ferriprox تاکنون هرگز وارد کشور نشده و تمامی بیماران تالاسمی مصرف‌کننده نوع تولید داخلی آن بوده‌اند و مشکلی نیز در زمینه تأمین آن وجود ندارد.

۵. داروی کلونازپام به‌عنوان یک داروی اعصاب و روان در داخل کشور تولید می‌شود و در تأمین آن مشکلی وجود ندارد، تهیه این دارو صرفا با نسخه پزشک مجاز است و اگر داروخانه‌ای از عرضه آن بدون نسخه پزشک خودداری کند، طبق قانون به وظیفه خود عمل کرده است. میزان تأمین داروی کلونازپام در سال ۱۴۰۱ به 608 میلیون عدد رسید و از ابتدای سال جاری تا آخر تیرماه تاکنون 256.5 میلیون عدد از این دارو تاکنون تولید شده است.

۶. برند ریتالین سال‌هاست در کشور با نام متیل فنیدات تولید و به‌وفور یافت می‌شود و سازمان غذا و دارو تعداد محدودی ریتالین را برای آن دسته از بیمارانی که اصرار به مصرف برند خارجی این دارو دارند، وارد کرده است؛ بنابراین دارو با برند ریتالین به دلیل محدودیت در واردات به صورت کنترل‌شده در داروخانه‌های منتخب که توسط معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور به سازمان غذا و دارو اعلام شده است، عرضه می‌شود.

۷. داروی متورال یک داروی تولید داخل است و خوشبختانه کمبودی از نظر تأمین آن وجود ندارد؛ به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از یک میلیارد عدد از این دارو تولید شده که پاسخ‌گوی نیاز ۲۰‌ماهه کشور است؛ همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۲۱۶ میلیون عدد از این دارو تولید شده و در دسترس قرار دارد.

۸. درخصوص داروی متفورمین بیماران دیابتی مانند سایر داروهای مذکور تولید داخل آن وجود دارد و میزان تولید این دارو در سال ۱۴۰۱، یک‌میلیارد‌و ۸۶۵ میلیون عدد بوده است که در سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه به ۹۶۱ میلیون عدد رسیده است.

۹. آنتی‌بیوتیک و شربت‌های آن برای اطفال و نمونه تمامی سوسپانسیون‌های وارداتی طی سال گذشته به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ارجاع و مورد بررسی این واحد قرار گرفتند که تنها یک بچ از یک برند واردشده به دلیل کمبود ماده مؤثر ریکال شد و در باقی داروهای وارداتی هیچ مشکلی وجود نداشت. در‌حال‌حاضر هیچ نوع کمبودی در تأمین آنتی‌بیوتیک و سوسپانسیون‌ها وجود ندارد و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه کمبود در فصل‌های سرد سال به دلیل افزایش شیوع آنفلوانزا برنامه تولید آنتی‌بیوتیک افزایش یافته است.

۱۰. انواع داروی سورفاکتانت از مسیر تولید داخل و وارداتی در کشور موجود است و هیچ کمبودی درمورد این دارو وجود ندارد. میزان تأمین این دارو در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار عدد و در سال ۱۴۰۲ تا پایان تیر ماه ۸۵۰۰ عدد است؛ درحالی‌که مصرف ماهانه این دارو به 1500 عدد می‌رسد و تنها با تجویز فوق تخصص ریه اطفال عرضه می‌شود.

۱۱. داروی دوپامین که یک داروی تولید داخل است، در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون عدد و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸۰ عدد و در چهارماهه اول سال جاری به میزان ۴۲۲ هزار عدد تأمین شده است و مصرف ماهانه آن به ۵۰ هزار عدد می‌رسد.

۱۲. از داروی دوبوتامین نیز در سال 1401، 53 هزار عدد و تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲، ۵۷ هزار عدد از این دارو از مسیر تولید داخل و واردات تأمین شده است و نیاز ماهانه مصرف این دارو ۸۰۰۰ است.

۱۳. درمورد داروی مبندازول مصرف ماهانه این دارو به سه میلیون عدد می‌رسد، در سال گذشته ۵۰ میلیون عدد تأمین شده بود که در چهارماهه ابتدای امسال ۲۲ میلیون عدد از این دارو از طریق تولید داخل تأمین شده است.

۱۴. داروی نالوکسان نیز درحال‌حاضر تأمین شده است. در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیون‌و ۹۵۰ هزار عدد و در سال ۱۴۰۲ یک‌میلیون‌و صد هزار عدد از این دارو تولید شده است.

مشکل تولید اسپری‌های تنفسی نیز با اقدامات انجام‌شده طی ماه‌های اخیر به طور کامل رفع شده است؛ به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ تعداد شش میلیون عدد، در سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون عدد و از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰۰ هزار اسپری تنفسی تأمین شده است.

منبع:شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: