کد خبر: ۳۲۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 01
این واکسن که به تازگی در «جلسات علمی انجمن قلب آمریکا» ۲۰۲۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفته، به طور بالقوه می‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کرده یا از طریق هدف قرار دادن سلول‌های مغزی ملتهب مرتبط با این بیماری آن را تغییر دهد.
شفا آنلاین>سلامت>یک واکسن جدید که به تازگی طراحی و مورد بحث قرار گرفته ممکن است این ظرفیت بالقوه را داشته باشد که از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

به گزارش شفا آنلاین:این واکسن که به تازگی در «جلسات علمی انجمن قلب آمریکا» ۲۰۲۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفته، به طور بالقوه می‌تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کرده یا از طریق هدف قرار دادن سلول‌ های مغزی ملتهب مرتبط با این بیماری آن را تغییر دهد.

محققانی از دانشگاه «جانتیندو» در ژاپن واکسنی را ابداع کرده‌اند که با موفقیت بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را در موش ها درمان کرده است. واکسن جدید این کار را از طریق ازبین‌بردن سلول‌های رو به پیری بیان کننده یک پروتئین خاص موسوم به SAGP انجام داده است.

نکته جالب در این ارتباط این است که پروتئین SAGP در مقادیر زیاد در سلول‌های گلیایی (glial cells) افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارد.

این محققان بر اساس یافته‌های به دست آمده، واکسن جدید را روی موش‌ها برای هدف قرار دادن سلول‌های SAGP و درمان آلزایمر آزمایش کردند.

«شیه‌-لون هسیائو» مولف اصلی این کار تحقیقی توضیح داد که آلزایمر یکی از علل اصلی زوال عقل در جهان است و این واکسن نتایج امیدوارکننده‌ای روی موش‌ها نشان داده است اما چالش اصلی، رسیدن به همین نتایج در انسان‌ها است.

وی تاکید کرد: اگر این کار موفقیت‌آمیز باشد این واکسن می‌تواند یک گام مهم به جلو در زمینه به تاخیر انداختن پیشرفت آلزایمر یا حتی پیشگیری از آن باشد.

در این کار تحقیقی محققان یک مدل آلزایمر موش مشابه پاتولوژی مغز انسان مرتبط با آلزایمر ایجاد کردند و مشخص شد موش های دریافت‌کننده واکسن نسبت به موش‌های بدون واکسن هیجان کمتر و هوشیاری بیشتری نسبت به محیط پیرامونی خود نشان دادند که این حاکی از بهبود بالقوه در شرایط بیماری بود. همچنین چندین مورد از نشانگرهای زیستی مرتبط با بیماری نیز کاهش یافت.

«هسیائو» خاطرنشان کرد که مطالعات قبلی با استفاده از واکسن‌های مختلف برای آلزایمر در زمینه کاهش دادن برخی از پلاک‌های نشاسته‌ای (amyloid) و فاکتورهای التهابی موفقیت هایی را نشان داد اما واکسن SAGP جدید همچنین تاثیر مثبتی بر رفتار موش ها داشته است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: