کد خبر: ۳۲۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 31
برای مهر ۱۴۰۲ تعدادی از دانش آموزان به امید اینکه سال دیگر به واسطه تبصره یک از ماده ۲۹ می‌توانند برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کنند، امسال در پیش دبستانی ۲ ثبت نام کرده اند. وزارتخانه حداکثر تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲ برای این دانش آموزان تعیین تکلیف خواهد کرد.
شفا آنلاین>«محمد محمدی» مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش در مورد تغییر سن ورود به پایه اول ابتدایی توضیح داد: در کشور ما این سن ۶ سال تمام تعیین شده و این یک قانون است یعنی کودکانی که تا اول مهر هر سالی به ۶ سال تمام می‌رسند، می‌توانند در پایه اول ابتدایی ثبت نام کنند.

به گزارش شفا آنلاین:مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دو سال پیش که آیین نامه اجرایی مدارس را بازنویسی می‌کردند در ذیل ماده ۲۹ یک تبصره‌ای قرار داده شد که به تبصره یک ماده ۲۹ معروف است و می‌گوید اگر شورای مدرسه تشخیص دهد و منابع و امکانات و الزامات هم فراهم باشد، مدرسه می‌تواند کودکان متولد تا ۳۰ مهر ماه را هم ثبت نام کند. 

محمدی در ادامه افزود: به مدرسه اجازه داده‌اند که کودکان متولد شده تا ۳۰ مهر ماه را بپذیرند. در سال اولی که این تبصره در سال ۱۴۰۰ مطرح شده، به دلیل نبود زمان کافی برای اجرا، کنار گذاشته شد و این دستور از شورای عالی آموزش و پرورش آمده بود تا اینکه در مهر ماه سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی و از سمت دیگر با تراکم بالای مدارس دولتی روبه‌رو بود، تعداد قابل توجهی دانش آموز برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کردند که مشمول تبصره یک ماده ۲۹ بودند. تعداد این دانش آموزان حدود ۴۶ هزار نفر بود.

به گفته مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش، این دانش آموزان در واقع ۵ سال و ۱۱ ماهه هستند. محمدی در ادامه اظهار کرد: با ثبت نام این دانش آموزان، با دو پدیده روبه‌رو شدیم؛ یا باید می‌گفتیم که این ثبت نام شدگان برگردند که این کار شدنی نبود و دانش آموزان کتاب و وسایل و… خریداری کرده بودند و اصلا راهی مدرسه شده بودند و چنین تصمیمی عقلانی نبود و راه دیگری که پیش رو داشتیم این بود که بگوییم دانش آموزان مذکور ادامه تحصیل بدهند.

محمدی تاکید کرد: دوران آزمایشی آیین نامه اجرایی مدارس سه‌ساله است و امسال در آخرین سال قرار دارد و سال دیگر شورای عالی آموزش و پرورش باید روی آن کار کند. برای امسال شورای عالی آموزش و پرورش چند تصمیم گرفته است؛ اول اینکه برای مهرماه سال ۱۴۰۳ این تبصره حذف می‌شود؛ یعنی مهر ماه سال دیگر تبصره یک ماده ۲۹ وجود نخواهد داشت، اما برای مهر ۱۴۰۲ تعدادی از دانش آموزان به امید اینکه سال دیگر به واسطه این تبصره از ماده ۲۹ می‌توانند برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کنند، امسال در پیش دبستانی ۲ ثبت نام کرده‌اند. ما بر اساس قانون، اطلاعات این افراد را کسب کرده‌ایم و آمار داریم و در اختیار ستاد ثبت نام آموزش و پرورش قرار داده‌ایم. 

مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش افزود: وزارتخانه حداکثر تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲ برای این دانش آموزان تعیین تکلیف خواهد کرد و در واقع هم نظرات موافقان و هم مخالفان این مسئله را احصا می‌کنند و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. 

محمدی با بیان اینکه باید در مورد اقدامات کارشناسی که در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در شورای عالی آموزش و پرورش روی این تبصره صورت گرفته باید از افراد مسئول در آن زمان پرسش کرد، گفت: ما هر تصمیمی می‌گیریم برایمان تبعاتی دارد. 

او خاطرنشان کرد: چه به این افراد با سن کمتر بگوییم ثبت نام کنید، چه بگوییم ثبت نام نکنید، در هر صورت ممکن است چالش‌هایی ایجاد شود، اما نظر شخصی من به عنوان کارشناس این است که تعجیل در آوردن کودکان به مدرسه به نفع‌شان نیست. تربیت یک جریان و شبیه کوره است. فرایند در کوره آغازی دارد و فعل و انفعالاتی باید در کوره رخ دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. اگر قرار بر تلنبار کردن مفروضات باشد، می‌توان کل این مفروضات را روی فلش ریخت و به کودک تحویل داد! تربیت فعل و انفعالات و امری زمانبر است.

محمدی با اشاره به اینکه به هر حال کتب درسی هم به عنوان بخشی از برنامه درسی متناسب با رشد و سن دانش آموزان طراحی شده و برای گروه سنی بالاتر یا پایین‌تر کارآمدی و تناسب ندارد، اضافه کرد: برنامه اجتماعی دانش آموزان، آرام و پیوسته قد کشیدن و بزرگ شدن دانش آموزان هرکدام مراحلی دارد که باید به آن توجه داشت. دانش آموزی که هم از نظر ذهنی هم از منظر جسمانی ضعیف‌تر از سایر کودکان است و باید در کنار آن‌ها در مدرسه قرار بگیرد، به لحاظ روحی و جسمی اذیت خواهد شد و مورد فشار قرار می‌گیرد، چرا که او متعلق به گروه سنی است که هنوز راهی مدرسه نشده‌اند. 

او عنوان کرد: با ثبت نام کودکان با سن پایین‌تر، مدارس ما نیز با جمعیتی اضافه بر سازمان مواجه می‌شوند. اگر تشخیص شورای عالی آموزش و پرورش این است که دانش آموزان در ۵ سال و یازده ماهگی راهی کلاس اول ابتدایی شوند، این مسئله را قاطعانه اعلام کند و نگوید مشروط به وجود منابع و امکانات و تشخیص شورای مدرسه است. باید دقیق بگویند کودک ۵ سال و یازده بالاخره باید به کلاس اول برود و این الزام است یا خیر؟ نتیجه را باید قطعی به مردم اعلام کرد. وقتی این دستور را قاطعانه اعلام کنند، ما  نیزبه عنوان مجری موظف هستیم شرایط را برای اجرای دقیق دستور آماده کنیم و آمار و اطلاعات کودکان را نیز داریم و هر چه لازم باشد را هم احصا خواهیم کرد. 

محمدی با تاکید به اینکه کودکانی که با صغر سنی به کلاس اول می‌آیند در پوشش تحصیلی محاسبه نمی‌شوند، اظهار کرد: آمار پوشش تحصیلی که ما داریم شامل دانش آموزان متولد یک مهر ماه است. با این حال سال آینده که قطعا تبصره یک ماده ۲۹ وجود ندارد، اما برای سال تحصیلی پیش رو ظرف یک هفته آینده تصمیمی عقلانی و منطقی خواهیم گرفت هرچند اذعان می‌کنیم که آسیب‌هایی نیز به همراه دارد، اما باید کودکی که یک سال پیش دبستانی رفته را راهی مدرسه کنیم تا دوباره پیش را تکرار نکنند. همچنین ظرفیت کلاس‌ها را باید مدیریت کرد تا از استانداردها بالاتر نرود. در واقع تصمیمی بینابینی لازم است تا عقلانیت پشت آن باشد. 

مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: قبلا در خرداد ماه اعلام کرده بودیم که در این خصوص مرداد ماه اعلام نظر خواهد شد و نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم و حالا هم قول می‌دهیم تا قبل از ۲۰ مرداد، اطلاعات کافی به خانواده‌ها داده شود. 

به گفته محمدی، بر اساس اعلام شورای عالی آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیش رو فقط کودکانی که سال قبل پیش دبستانی را به صورت کامل و یکساله گذرانده‌اند می‌توانند مهرماه به کلاس اول ابتدایی بروند. در نامه ابلاغ شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش به ما آمده است که اجرای تبصره یک ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲.۱۴۰۳ متوقف می‌شود و صرفا ثبت نام نوآموزان متولد مهر ماه که در سال ۱۴۰۱.۱۴۰۲ در دوره کامل یکساله پیش دبستانی ۲ شرکت کرده‌اند امکان دارد آن هم در صورت وجود شرایط مندرج در تبصره یک ماده ۲۹ مانند ظرفیت و تراکم کافی کلاس و آمادگی نوآموز و…

منبع : ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: