کد خبر: ۳۲۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 30
افرادی که وزن بالایی دارند نسبت به هم‌سن‌و‌سال‌هایشان که لاغر هستند، مشکلات خلقی بیشتری خواهند داشت. سبک زندگی ناسالم عوارض متعددی روی سلامتی بدن دارد که فشارخون یکی از مهم‌ترین آنهاست.
شفا آنلاین>سلامت>چاقی فقط یک نگرانی ظاهری نیست بلکه یک مشکل پزشکی محسوب می‌شود که خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. با بالا رفتن شاخص توده بدنی و ابتلا به چاقی، تقریباً تمامی جنبه‌های سلامت یک فرد از جمله سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی، سیستم باروری، حافظه و خلق‌وخو تحت تأثیر قرار می‌گیرد. 
به گزارش شفا آنلاین:به گفته دکتر ابوالحسنی، اضافه شدن وزن در بزرگسالی حتی برای افرادی که در محدوده نرمال شاخص توده بدنی «بی. ام. آی» قرار دارند احتمال دیابت را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عوارض چاقی افسردگی است. تحقیقاتی که در زمینه ارتباط چاقی و افسردگی انجام شده است نشان می‌دهند که شیوع افسردگی در افراد با شاخص توده بدنی بالا، بیشتر از سایرین است و این امر سبب مشکلات خلقی می‌شود.
در همین رابطه دکتر فرید ابوالحسنی، متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص عوارض افزایش وزن در افراد می‌گوید: «چاقی مهم‌ترین عامل و زمینه‌ساز بیماری دیابت نوع دو است. با توجه به کاهش سن چاقی در افراد و رسیدن آن به سن پایین‌تر همچون نوجوانان و کودکان به خاطر کم‌تحرکی، دیابت نوع دو که در گذشته میان بزرگسالان رواج داشت اکنون در نوجوانان هم شایع شده که یکی از دلایل اصلی آن «چاقی» است.»
وی ادامه می‌دهد: «افراد با افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت با بیماری‌های دیگری هم در پس آن روبه‌رو خواهند شد؛ از مشکلات قلبی و عروقی گرفته تا آسیب به کلیه و چشم و اعصاب، به طوری که با بالا رفتن BMI بدن، سطح فشار خون، کلسترول، ال.دی.ال، ‌تری گلیسیرید، قند خون و التهاب نیز بالاتر می‌رود. این عوارض، در مجموع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند. عوارض چاقی و کم‌تحرکی فقط به اینجا ختم نمی‌شود و مشکلات دیگری همچون درد زانو و مفصل را که به آرتروز معروف است هم در پی دارد که با افزایش سن بیمار به‌خصوص بانوانی که وزن بالا و عضلات ضعیفی دارند دچار این دسته از مشکلات جسمی خواهند شد. ناگفته نماند، این درد زانو و مفصل هم تا حدی می‌تواند پیشرفت کند که فرد زمین‌گیر شده و به قولی از پا بیفتد و می‌تواند منجر به جراحی زانو برای تغییر مفصل شود.»
به گفته دکتر ابوالحسنی، چاقی و افزایش وزن حتی اگر منجر به دیابت و بیماری‌های بعد آن هم نشود به تنهایی می‌تواند برای سلامت بدن خطرات دیگری به همراه داشته باشد. بیماری‌های قلبی در افراد چاق و با وزن بالا بیشتر شکل می‌گیرد. مجموعه سبک زندگی ناسالم که نتیجه آن چاقی است سبب ایجاد انواع سرطان‌ها نیز خواهد شد و این امر در بانوان نسبت به آقایان بیشتر است. به عنوان مثال، بانوان با وزن بالا بیشتر به سرطان پستان، تخمدان و رحم مبتلا می‌شوند و در آقایان ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات شایع است.
این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه اختلالات خلقی در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود، بیان می‌کند: «افرادی که وزن بالایی دارند نسبت به هم‌سن‌و‌سال‌هایشان که لاغر هستند، مشکلات خلقی بیشتری خواهند داشت. سبک زندگی ناسالم عوارض متعددی روی سلامتی بدن دارد که فشارخون یکی از مهم‌ترین آنهاست. فشارخون که جزو بیماری‌های خطرناک هم محسوب می‌شود در افراد چاق بیشتر روی می‌دهد که همین فشار خون بیماری‌های قلبی، فشار مغزی و سکته‌های مغزی ایجاد می‌کند و همپای دیابت نوع دو برای بدن و سلامت جسم خطر‌ساز است.»
ابوالحسنی با بیان آنکه چاقی نتیجه کم‌تحرکی و بی‌تحرکی در افراد است، می‌گوید: «افراد بیشتر از آنکه کالری می‌سوزانند کالری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال اگر فردی با وزن عادی را در نظر بگیرید که به دو هزار کیلو انرژی نیاز دارد، اگر این فرد کالری بیشتری نسبت به این عدد مصرف کند این کالری اضافه در بدن ذخیره می‌شود و چربی تشکیل می‌دهد.»
این متخصص داخلی با اشاره به بهترین راه برای کاهش وزن می‌گوید: «برای پایین آمدن وزن باید دریافت کالری را کم و سوخت‌وساز بدن را افزایش دهید و از مصرف غذاهایی که انرژی زیادی به بدن می‌رسانند صرف نظر کرد. مثل کربوهیدرات‌ها «برنج، سیب‌زمینی، ماکارونی و...» چربی‌ها که خود زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی هستند، شیرینجات «قند، شکر، نوشابه حتی نوشابه‌های طعم‌دار که قند بالایی دارند و با مصرف این نوشیدنی‌ها انرژی زیادی به بدن وارد می‌شود. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند مصرف انرژی را افزایش دهد، تحرک است. تحرک هم تأثیر مستقیمی در کاهش وزن دارد و هم می‌تواند به تقویت عضلات کمک کند و مشکلات اسکلتی عضلانی در افراد کاهش پیدا می‌کند. تحرک، خلق افراد را بهتر می‌کند و روحیه‌ساز است.»
دکتر ابوالحسنی با اشاره به اینکه فقط با ورزش نمی‌توان کاهش وزن داشت، عنوان می‌کند: «افراد باید ورزش‌های سنگین و مستمر داشته باشند تا بتواند منجر به کاهش وزن شود. ورزش برای افرادی که سابقه تحرک بالایی ندارند تقریباً غیرممکن است که از این طریق به کاهش وزن دست یابند به همین دلیل راه اصلی کاهش وزن کم کردن دریافت کالری یا همان «رژیم غذایی مناسب» است که بهتر است برای آن از متخصصان تغذیه کمک بگیرند و به فکر رژیم‌های غیراصولی و آسیب‌زا نباشند.»

افرادی که وزن بالایی دارند نسبت به هم‌سن‌و‌سال‌هایشان که لاغر هستند، مشکلات خلقی بیشتری خواهند داشت. سبک زندگی ناسالم عوارض متعددی روی سلامتی بدن دارد که فشارخون یکی از مهم‌ترین آنهاست. فشارخون که جزو بیماری‌های خطرناک هم محسوب می‌شود در افراد چاق بیشتر روی می‌دهد که همین فشار خون بیماری‌های قلبی، فشار مغزی و سکته‌های مغزی ایجاد می‌کند و همپای دیابت نوع دو برای بدن و سلامت جسم خطر‌ساز است

منبع:روزنامه ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: