کد خبر: ۳۲۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 30
هزینه‌های لوازم توانبخشی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است،همچنین مستمری سازمان‌های حمایتی کم و درآمد معلولان هم کفاف گذراندن زندگی آنها را نمی‌دهد و این موارد در حالی است که هیچ یک از بیمه‌ها هزینه‌های سبد زندگی درمانی و توانبخشی معلولان را کاهش نمی‌دهند.
شفا آنلاین>سلامت>هزینه‌های لوازم توانبخشی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است، مستمری سازمان‌های حمایتی کم و درآمد معلولان نیز کفاف گذراندن زندگی آن‌ها را نمی‌دهد. قانون حمایت از معلولان در سال ۱۳۹۷ مصوب شد و پس از تصویب این قانون سازمان بهزیستی موظف شد تا برخی خدمات بهداشتی و درمانی را به گروه جامعه هدف خود یعنی افراد دارای معلولیت ارائه دهد اما رفته رفته وظایف این سازمان گاها فراتر از قانون رفت و انتظار معلولان از این سازمان نیز افزایش یافت.

به گزارش شفا آنلاین:در قانون حمایت از معلولان به صراحت سرفصلی به نام خدمات بهداشتی و درمانی آمده است و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی را به ارائه خدمت در این بخش ها به معلولان وظیفه‌مند کرده است.


ماده ۶ این قانون وزارت بهداشت را مکلف به حمایت بیمه سلامت از افراد دارای معلولیت و ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به جامعه معلولان ایران کرده است اما در ماده ۷ این قانون،سازمان بهزیستی را به حمایت از خانواده های معلولان و چند معلولیتی‌ها موظف و تأکید کرده است که باید حق پرستاری به این خانواده‌ها  پرداخت شود.این در حالی است که برخی از معلولان از نبود حمایت کافی بیمه‌ها از این طیف جامعه انتقاد کرده ‌اند، برخی‌‌ها بیمه‌ها را مقصر اصلی حمایت نکردن از تجهیزات توانبخشی می‌دانند و برخی دیگر از حمایت نکردن بیمه‌های تکمیلی از معلولان سخن گفته‌اند.

چرخ لنگان حمایت‌ بیمه‌های تکمیلی از معلولان؛ یکی به داد معلولان برسد

با این حال، کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولان ایران در گفت وگو با فارس به جای خالی حمایت‌های بیمه ای از خدمات تجهیزات توانبخشی اشاره کرد و گفت: پیش از این ها سازمان بهزیستی تلاش هایی برای حمایت بیمه های تکمیلی از افراد دارای معلولیت کرد اما تا آنجایی که بنده اطلاع دارم این موضوع ابتر ماند.

وی افزود: برخی از بیمه های پایه زیر بار حمایت از معلولان در خدمات توانبخشی و لوازم نرفته اند. بیمه یکی از نیازهای معلولان این است که حمایت از هزینه های توانبخشی است.

 مدیر عامل جامعه معلولان ایران به حمایت سازمان بیمه سلامت از معلولان اشاره کرد و گفت: خدماتی که بیمه سلامت در قالب ۵۹ خدمت ستاره دار ارائه داد برای انواع معلولیت است  اما شامل لوازم و تجهیزات توانبخشی نمی شود و البته قرار است ارتز، پروتز و بریس هم شامل این خدمات شود اما هنوز کامل اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: افرادی که به بیمه سلامت معرفی  می‌شوند باید بیمه سلامت داشته باشد این در حالی است که بسیاری از معلولان دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند و این خدمات شامل آنها نمی‌شود.

عاروان درباره میزان رضایت معلولان از بیمه سلامت، گفت: براساس گزارش های ارائه شده در مجلس، بخشی از آن 59 خدمت ستاره دار ارائه شده است اما از آنجایی که در ابتدای راه قرار دارد هنوز از نظر ما رضایت بخش نیست و نیازهای توانبخشی معلولان را تأمین نکرده است.

وی تصریح کرد: گاها نماینده هایی از بیمه ها در جلسات مجلس حضور پیدا می‌کنند اما در حمایتی از بیمه ها از معلولان ندیده ایم و تنها بیمه سلامت چند قدمی را برداشته است. تأمین اجتماعی و خدمات درمانی دو بیمه گزار مهم ایران هستند اما در ماجرای خدمات توانبخشی و خدمات توانبخشی پاسخگو نبوده اند.

وی با بیان اینکه جای خالی بیمه‌های تکمیلی در حمایت از معلولان حس می‌شود، عنوان کرد: بیمه های تکمیلی هم باید بیایند جای خالی بیمه ها را پر کنند برخی از بیمه های پایه نمی توانند به صورت کامل به معلولان کمک کنند و این بیمه های تکمیلی باید بیایند اما در عمل ضعف در بیمه های تکمیلی دیده می شود.

 مدیر عامل جامعه معلولان ایران با تأکید بر لزوم حمایت از معلولان در برنامه توسعه هفتم، گفت: در برنامه وسعه هفتم باید به این مهم توجه شود که معلولان با هر بیمه ای هستند بیمه های تکمیلی از آن‌ها حمایت و حمایت از خرید و تجهیزات توانخبشی را در دستور کار قرار دهند چراکه عمده ترین هزینه زندگی آنها را پوشش می دهد.

عاروان درباره افزایش سرسام آور قیمت لوازم مورد نیاز افراد دارای معلولیت به فارس گفت: قیمت این  تجهیزات به طور روزانه در حال تغییر است از این رو نمی‌توان به طور ثابت قیمتها را ارائه داد و گفت قیمت یک ولیچر یا یک بریس چقدر است؟

وی در پاسخ به این پرسش که یک ولیچر چقدر می‌تواند عمر مفید داشته باشد، خاطرنشان کرد: شرایط هر فرد دارای معلولیتی متفاوت است اما براساس استانداردهای جهانی می‌توان عمر مفید یک ویچر را ۲ تا ۳ سال تخمین زد و زمان  استفاده بیشتر از این ویلچرها به اعضای بدن معلول آسیب وارد می‌کند؛ این در حالی است که می بینیم برخی از معلولان ما از ولیچرهای خود به طول سالیان بسیار و حتی بالاتر از ۵ سال استفاده می‌کنند و ولیچرهای خود را تعمیر می‌کنند.

با گرانی ویلچر چوب لای چرخ معلولان نگذارید

پویشی در سامانه مردمی فارس با این مضمون که «با گرانی ویلچر چوب لای چرخ معلولان نگذارید» ایجاد شده است، ایجاد کنندگان این پویش نقدی به عملکرد مسئولان در حوزه تجهیزات توانبخشی داشته اند، نوشته اند: «گویا تورم جامعه افراد دارای معلولیت را هم هدف قرار داده است. چرا که افزایش دو برابری قیمت ویلچر مشکلی است که گریبان افراد دارای معلولیت را گرفته است این در حالی است که اغلب معلولان شغلی ندارند و در مقابل هزینه‌های در حال افزایش به خصوص ویلچر و لوازم آن مستأصل و درمانده‌اند.»

سردبیر پویش با انتقاد از گرانی‌های تجهیزات توانبخشی به فارس گفت: به همراه خانواده و مادرم به شهر قم جهت زیارت حرم حضرت معصومه(س) سفر کردم. چون ویلچر مادرم دچار شکستگی شده بود تصمیم گرفتم به قسمت امانتداری حرم بروم تا از آنجا ویلچری را امانت بگیرم تا در این چند روز از آن استفاده کنم اما آنها فقط برای ۳ ساعت ویلچر را امانت می‌دادند زیرا زائران سالخورده زیادی به حرم می‌آیند. با مواجهه با این مشکل تصمیم به خرید آن گرفتم اما زمانی که از قیمتش مطلع شدم توان خرید آن را نداشتم.

وی گفت: ویلچر کالای لوکس و یک وسیله تجملاتی نیست که بشود از آن استفاده نکرد بلکه یک وسیله ضروری برای افراد ناتوان و معلول است. نباید اجازه دهیم چنین وسایلی دچار تورم و گرانی شود بگونه‌ای که مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند.

وعده مجلسی‌ها برای ایجاد بیمه تکمیلی معلولان

سید جلیل میرمحمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آذرماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره راه اندازی بیمه تکمیلی معلولان، گفت: اگر بتوانیم در سال جاری در کمیسیون تلفیق، بیمه تکمیلی معلولین را رقم بزنیم، یک اتفاق خوبی برای معلولین رخ می‌دهد.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: برای اجرای قانون حمایت از معلولان ۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز است و در حال حاضر بودجه ما ۳ هزار میلیارد تومان است. اجرای بخشی از مواد این قانون و تبصره‌های آن مغفول مانده است. از اقدامات خوب بهزیستی در این حوزه قرار گرفتن ۵۹ کد خدمت ستاره‌دار توانبخشی در ذیل خدمات سازمان و بیمه سلامت، بود.

کاهش زمان انتظار برای تحویل ویلچر جدید

علی محمد قادری شهریورماه سال گذشته درباره تامین ویلچر گفت: حوزه توانبخشی کارهایی را انجام داده‌ و از طریق شرکتهای دانش بنیان پیگیری می‌کند تا این موضوع به صورت حرفه‌ای بومی سازی شود. هیچ کسی در هیچ اقلیمی نباید به دلیل نداشتن "ویلچر" از تردد در سطح جامعه محروم شود.

وی خاطرنشان کرد: شیوه‌نامه‌هایی در زمینه دریافت ویلچر برای افراد دارای معلولیت وجود دارد که آنها هر پنج سال می‌توانند درخواست ویلچر دهند که درخواست داده‌ایم این مدت به سه سال کاهش پیدا کند.

در عین حال یوسف رضایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران از کاهش انتظار تحویل ولیچر جدید به افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: این زمان از 3 سال به 2 سال تغییر یافته است و خارج از قاعده و دستورالعمل از طریق کمیسیون توانبخشی  به معلولان  تحویل داده می شود.

منبع: فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: