کد خبر: ۳۲۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 30
امروز بسیاری از بیماران تمایلی ندارند برای انجام کار‌های درمانی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند زیرا کمبود‌های زیادی در این نوع از بیمارستان‌ها وجود دارد که می‌تواند جان مردم را در معرض خطر قرار بدهد.
شفا آنلاین>سلامت>کمبود پزشک متخصص در کشور و پایین بودن سرانه آن در کشور در حال حاضر به دغدغه رئیس‌جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل و وزارت بهداشت مکلف شده است تا دانشجویان بیشتری در این حوزه جذب کند. برخی بر این اعتقاد هستند که اگر ظرفیت‌ها افزایش پیدا می‌کند سال‌ها طول می‌کشد که به میزان سرانه پزشک متخصص در گذشته نزدیک شویم. امروز بسیاری از بیماران تمایلی ندارند برای انجام کار‌های درمانی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند زیرا کمبود‌های زیادی در این نوع از بیمارستان‌ها وجود دارد که می‌تواند جان مردم را در معرض خطر قرار بدهد.
> در موضوع کمبود پزشک متخصص
هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم
به گزارش شفا آنلاین:اخیرا بهرام عین اللهی گفت: کمبود پزشک متخصص در کشور به تربیت و آموزش ما بستگی دارد و هیچ وقت در این امر کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درباره برنامه این وزارت خانه برای کمبود پزشک متخصص در کشور اظهار کرد: کمبود پزشک متخصص در کشور به تربیت و آموزش ما بستگی دارد و ما به اندازه ظرفیت خود تربیت می‌کنیم و باید سطحی که پزشکان ما در دنیا دارند را حفظ کنیم و هیچوقت کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم. وی گفت: به اندازه زیر ساخت‌های کشور افزایش ظرفیت خواهیم داشت و اما اگر کسی حتی نتواند عمل جراحی انجام دهد و مریض ببیند و فقط اسم متخصص را داشته باشد غلط است برنامه ما در این زمینه افزایش ۲۵ درصدی پزشکان متخصص است.
> وعده‌ای که اجرایی نشد
نوروز امسال با جدی شدن مشکل کمبود پزشکان متخصص و مطالبه نمایندگان مجلس، وزیر بهداشت درمصاحبه‌ای اعلام کرد در آزمون دستیاری امسال ظرفیت پذیرش تخصص پزشکی به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در همین راستا وزیر بهداشت در تاریخ ۲۲ فروردین ماه در نشست علنی مجلس حاضر شد تا به سوال محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم بافق با محوریت‌عدم دسترسی مردم به ویژه در مناطق محروم و نیز توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص در سطح کشور پاسخ دهد. در پایان اما علیرغم‌عدم اقناع صباغیان از پاسخ وزیر، با وساطت رئیس مجلس مهلتی سه ماهه داده شد تا مسئله توسط وزیر پیگیری گردد. اکنون با پایان مهلت سه ماهه وزیر بهداشت نه تنها هیچگونه پیگیری صورت نگرفته بلکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر خلاف وعده رئیس جمهور و نیز وزیر بهداشت مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش دستیاری تنها ۷ درصد افزایش اعمال کرده است. برای مثال در رشته پر تقاضا و مهمی مانند چشم پزشکی تنها ۵ نفر به ظرفیت افزوده شده در حالی که مردم نزدیک به ۲۰۰ شهرستان کشور از نبود چشم پزشک رنج می‌برند. »
> میزان، نحوه و زمان پرداخت
هادی یزدانی پزشک و کارشناس این حوزه به آفتاب یزد گفت: «مسئله کمبود منابع انسانی در سیستم درمانی وجود دارد. یکی از دلایل این است که سیستم تامین اجتماعی و دولتی نمی‌توانند پزشکان را حفظ کنند. بیمارستان‌های خصوصی نیز در حال حرکت به سمت انجام فعالیت‌هایی هستند که برای آن‌ها درآمدزایی کند مانند جراحی‌های زیبایی و لاغری. در بیمارستان‌های تامین اجتماعی و دولتی نیز نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه نمیدهد. بخشی از این موضوع به دلیل مسائل مالی است که با استفاده از طرح‌های پلکانی مالیات بسیار سنگینی از پزشکان دریافت می‌شود. میزان، نحوه و زمان پرداخت باعث فراری دادن پزشکان شده است. میزان پرداخت یعنی اینکه پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و تامین اجتماعی بابت خدماتی که ارائه می‌دهند، دستمزد واقعی دریافت نمی‌کند. همین میزان اندک دریافتی پزشکان در سیستم‌های مالیاتی عجیب و غریب قرار می‌گیرد. از سوی دیگر پرداخت دستمزد متخصصان در بیمارستان‌های دولتی نیز به موقع صورت نمی‌گیرد.»
> انگیزه‌های غیرمالی
وی ادامه داد: «بخش دیگر این مسئله مربوط به انگیزه‌های غیرمالی است. یک پزشک برعکس آن چیزی که مردم فکر می‌کنند اصلا دوست ندارد در زمان اندک تعداد بالایی از بیماران را ویزیت کند. ما دوست داریم برای بیماران وقت بگذاریم و نتیجه کار خود را ببینیم. پزشک خیاط نیست که بخواهد لباس‌های زیادی بدوزد. اما پزشکان در بیمارستان‌ها به نقطه‌ای رسیده‌اند که مجبور هستند بیماران زیادی را ویزیت کنند و این باعث آزار و اذیت آن‌ها می‌شود. مشکل دیگر مسئله مدیریت منابع انسانی است. در بسیاری از نقاط گزینش ها، حراست‌ها و مدیریت‌ها باعث حذف افراد می‌شود. از سوی دیگر مسئله امید به آینده در سطح کلان کشور مطرح است و تنها مختص به پزشکان نیست.»
> فراری دادن پزشکان
یزدانی در ادامه خاطرنشان کرد: «متاسفانه در کل کشور میزان امید به آینده کاهش یافته است و این موضوع بسیار مهم است. به نظر من بسیاری از پزشکان از کشور فراری داده می‌شوند نه اینکه مهاجرت کنند. مهاجرت یک فرآیند فعال است اما شرایط کنونی باعث فراری دادن پزشکان از کشور می‌شود. یکی از دلایل این مسئله امید به آینده است زیرا افراد نمی‌توانند برای خود آینده‌ای را متصور شوند. لذا این موضوع به دلیل عوامل مختلفی شکل گرفته است که مهم‌ترین آن مسائل اقتصادی است. بسیاری از بیمارستان‌ها و حوزه‌ها جذابیت کافی برای پزشکان ندارند.»
> سفر به کشور‌های دیگر برای انجام کارهای درمانی
این کارشناس در آخر تصریح کرد: «الان شرایط به شکلی رقم خورده است که برخی برای انجام کارهای درمانی و جراحی به کشورهای اطراف مسافرت می‌کنند. به نظر من در یک دهه آینده کار به جایی می‌رسد که برای انجام کارهای بسیار عادی و جراحی‌های معمولی، مردم به خارج از کشور سفر می‌کنند. اگر با همین سیر جلو برویم در چندین دهه آینده بیماران برای انجام کارهای بسیار ساده پزشکی باید به کشور‌های دیگر مسافرت و هزینه‌ها را به صورت دلاری پرداخت کنند. این مسئله با افزایش ظرفیت‌های پزشکی و آوردن پزشکان خارجی حل نمی‌شود. پزشک خارجی زمانی به ایران می‌آمد که به صورت دلاری حقوق می‌گرفت و پول ملی ما ارزش بالایی داشت.»
> توجه ویژه به مسئله در بودجه ۱۴۰۳
همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به آفتاب یزد گفت: «به نظر می‌رسد مسئله کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم مطرح است. نظام پزشکی امتیاز پزشکان متخصص را برای تاسیس مطب در شهرهای بزرگ راحت‌تر کرده بود یعنی پزشک با دوسال خدمت در مناطق محروم یا خارج از تهران می‌توانست در تهران و کلانشهر‌های دیگر مطب تاسیس کند. در جلسه کمیسیون با وزارت بهداشت و نظام پزشکی در این باره بحث شد و در نهایت مخالفت وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان در این خصوص اعلام شد اما من در جریان تصمیم نهایی در این حوزه نیستم. متاسفانه بیمارستان‌های دولتی در شهرهای بزرگ و مناطق محروم فرسوده هستند و اما با وجود مشکلات اقتصادی، وزارت بهداشت پیگیر تاسیس بیمارستان‌ها در شهرهای کوچک است. با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور باید در بودجه ۱۴۰۳ حداقل به این مورد توجه ویژه‌ای شود و برای مرمت و بازسازی بیمارستان‌های دولتی در نظر گرفته شود. در غیر این صورت تا چند سال دیگر توانایی خدمت‌رسانی دولت در بیمارستان‌ها بسیار کم می‌شود.»
> عدم ایجاد انگیزه برای پزشکان متخصص
ملک فاضلی از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به خبرنگار آفتاب یزد گفت: «اینکه چرا در بیمارستان‌های دولتی پزشک متخصص وجود ندارد به دلیل‌عدم ایجاد انگیزه برای آن‌ها و دریافت مالی نیروی انسانی است. یک پزشک متخصص وقتی در بیمارستان خصوصی کار می‌کند دریافتی چند برابری از بیمارستان‌های دولتی دارد. پزشک در بیمارستان‌های خصوصی بسیار راحت‌تر کار می‌کند.
در بیمارستان‌های دولتی پزشک باید تمام ابزار کار خود (برای مثال ابزار جراحی) را خود تنظیم کند زیرا باید نیروها را آموزش دهد. سختی کار یک پزشک در بخش دولتی بیشتر از بخش خصوصی است اما دریافتی آن بسیار کمتر است. لذا پزشکان در بخش دولتی ماندگار نمی‌شوند و برای ادامه فعالیت خود به بخش خصوصی می‌روند. اما ما با کمبود پزشک متخصص در سطح کلان کشور مواجه نیستیم. نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ هزار پزشک متخصص در سطح کشور وجود دارد. معمولا طبق قاعده هر شخص در سال به صورت میانگین ۴ بار به پزشک مراجعه می‌کند و اغلب بیماران بر اساس سیستم موجود سه بار باید به پزشک عمومی مراجعه کنند و تنها یک بار توسط پزشک متخصص ویزیت شوند. در این شرایط پزشکان متخصص باید روزانه تنها ۱۰ بیمار را ویزیت کنند. لذا ما در کشور با کمبود پزشک متخصص مواجه نیستیم بلکه با توزیع نامناسب پزشک متخصص رو به رو هستیم.»
> کارهایی خلاف سلامت جامعه
نماینده سراوان ادامه داد: «توزیع نادرست امکانات بیمارستانی، رفاهی، آموزشی، بهداشتی و اشتغال باعث شکل‌گیری چنین مسئله‌ای شده است. در کلانشهرها اگر در بیمارستان‌های دولتی کمبود پزشک متخصص وجود دارد به دلیل مسئله دریافتی آن‌ها است. اما در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان نیروی انسانی انگیزه کافی برای فعالیت در بیمارستان‌های دولتی ندارد همچنین منابع کافی در اختیار نیروی انسانی نیست. این مسائل بخشی از واقعیت‌های موجود کشور است. بسیاری از افرادی که در مجلس حضور دارند فنی نیستند و متاسفانه آنچه که در طول سال‌های گذشته انجام گرفت خلاف سلامت جامعه بود. برای مثال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد کمبود‌های دارویی و گرانی دارو در کشور شد. در مجلس تنها حدود ۲۷ نفر پزشک وجود دارد و فضا نیز نسبت به پزشکان
منفی است.»
منبع:آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: