کد خبر: ۳۲۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 29
در ماه گذشته میلادی (ژوئن) گرمای هوا در پکن از ۴۱ درجه هم گذشت و اروپا مانند سایر نقاط دنیا از جمله ایالات متحده گرمای اخیر را تجربه کرد. در ایران هم موج گرما کاملاً احساس شد.
شفا آنلاین>در تیر ماه فکر می‌کردیم که گرم‌ترین ماه را پشت سر گذاشتیم، اما حالا کاشف به عمل آمده که حمله گرمای هوا به زمین و آدم‌هایش تمامی ندارد و این گرما چنان به جان آدم‌ها افتاده و این کره خاکی را احاطه کرده که بی‌سابقه است، غرب و شرق و شمال و جنوب هم ندارد، خورشید سر ناسازگاری را با تمام مردم باز کرده است و قرار است مرداد گرمی را هم پشت سر بگذاریم. 
به گزارش شفا آنلاین:در ماه گذشته میلادی (ژوئن) گرمای هوا در پکن از ۴۱ درجه هم گذشت و اروپا مانند سایر نقاط دنیا از جمله ایالات متحده گرمای اخیر را تجربه کرد. در ایران هم موج گرما کاملاً احساس شد.
براساس این گزارش میانگین سالانه دمای نزدیک به سطح زمین بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ با احتمالی ۶۶درصدی و برای حداقل یکی از این سال‌ها بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح آن در دوره‌ی پیشاصنعتی خواهد بود. همچنین به احتمال ۹۸درصد، حداقل یکی از پنج سال آینده و کل این دوره‌ی پنج ساله گرم‌ترین رکورد تاریخی را ثبت خواهد کرد؛ اما پس از اینکه دانشمندان اعلام کردند احتمالا ژوئیه ۲۰۲۳ گرم‌ترین ماه در تاریخ زمین باشد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این تازه اول دوران به جوش آمدن جهان است.
گوترش این داده‌ها را فاجعه‌ای برای کل سیاره زمین خواند و گفت: «نیازی نیست برای دانستن این موضوع تا پایان ماه منتظر بمانیم. ژوئیه ۲۰۲۳ رکورد را در جهان خواهد شکست.»
به گفته او این تازه آغاز کار است، دوران «گرمایش جهانی» به پایان رسیده و «جوشش جهانی» آغاز شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد هنوز هم می‌توان جلوی گرم‌تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» نیاز داریم. سازمان جهانی هواشناسی «دبلیو.ام‌.او» و سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا چند روز پیش در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «به احتمال زیاد» در ژوئیه ۲۰۲۳، ماه جاری میلادی، رکورد گرما شکسته خواهد شد.
 چرا هوا گرم است؟
شاید این روزها یک سوال مشترک میان خیلی‌ها رد و بدل شود، آن‌که دلیل گرمای زیاد هوا چیست؟ این سوال را مارتین ژوکر، اقلیم شناس در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا پاسخ می‌دهد، او می‌گوید: «گازهای گلخانه‌ای که گرما را در خود نگه می‌دارند ریشه مشکل هستند.»
در گزارش فرانس‌ پرس هم آمده که بتن، آسفالت و سایر مصالح ساختمانی بیش از حد ممکن گرما را در آندسته از مناطق شهری گرم‌سیری که از کمبود پوشش گیاهی و فضای سبز فراوان رنج می‌برند و همچنین در معرض تابش‌های شدید خورشید قرار دارند، جذب می‌کنند. تهویه مطبوع و سایر فناوری‌های ایجاد برودت در فصل گرما معمولا مصرف انرژی بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. این نیاز اغلب توسط نیروگاه‌هایی تامین می‌شود که از سوخت فسیلی بسیار مخرب برای جو استفاده می‌کنند که خود از عوامل تشدید بحران‌های آب و هوایی به حساب می‌آید.
 ژوئیه گرم‌‌ترین ماه دوران!
در حالی که مردم بسیاری از نقاط جهان این روزها گرمای شدید را هر لحظه تجربه می‌کنند، دانشمندان می‌گویند دیگر «واضح و آشکار است» که ماه ژوئیه که هنوز چند روزی از آن باقی مانده، گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی بشر خواهد شد.
شبکه خبری بی بی سی هم اعلام کرده؛ تا امروز گرم‌‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گشت اما در حالیکه هنوز یک روز از ژوئیه مانده، آن رکورد شکسته شده و به همین علت محققان می‌گویند فارغ از دمای چند روز باقی مانده، ژوئیه ۲۰۲۳، گرم‌‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ حدود ۲۰۰ ساله هواشناسی جهان است.
بی‌نیازی دانشمندان به آمار چهار- پنج روز باقی مانده از ماه ژوئیه در حالی است که (پنجشنبه ۲۷ ژوئیه) و پنجم مرداد، سازمان هواشناسی آمریکا برای بسیاری از مناطق این کشور هشدار سلامتی صادر کرد. مدارس و اردوهای تابستانی در منطقه واشنگتن دی‌سی به والدین اطلاع دادند که پنجشنبه و جمعه کودکان را بیشتر در داخل ساختمان‌ها نگه خواهند داشت تا از خطر گرمازدگی مصون بمانند.
بعضی از دانشمندان معتقدند احتمالا ماه ژوئیه که در حال حاضر در آن قرار داریم (۲۰۲۳) گرمترین ماه کره زمین طی ۱۲۰ هزار سال گذشته بوده است هر چند آمارهای منظم و ثبت شده هواشناسی در جهان به حدود ۲۰۰ سال گذشته محدود می‌شود.
با این حال دانشمندان از ثبت ماه ژوئیه به عنوان گرم‌‌ترین ماه تاریخ شگفت‌زده نشده‌اند چرا که به گفته آنها متغیرهای فراوانی در چند هفته گذشته از وقوع آن خبر می‌دادند؛ مانند ثبت گرمترین روز کره زمین که در روز ۶ ژوئیه رخ داد و همچنین ثبت داغ‌ترین ۲۳ روز متوالی در تاریخ هواشناسی که در حدود سه هفته گذشته روی داده است. این آمارها را مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی کوپرنیکوس ثبت کرده است.
کارشناسان می‌گویند که دوره‌های هوای فوق‌العاده گرم در حال افزایش است و تغییرات آب‌وهوایی به این معنی است که اکنون دیگر تجربه دماهای رکوردشکن امری عادی خواهد شد.
به این ترتیب، گرما در بسیاری از نقاط به دلیل تغییرات اقلیمی بیشتر و شدیدتر خواهد شد. دلیل آن هم این است که حتی یک افزایش کوچک در میانگین دما، تفاوت زیادی در شرایط آب‌وهوایی ایجاد خواهد کرد زیرا که توزیع کل دمای روزانه به سطوح بالاتری تغییر می‌کند و در نتیجه روزهای گرمتر را محتمل‌تر و شدیدتر خواهد کرد.
 اگر گرم‌تر شود چه می‌شود؟
اما اگر هوا در تابستان گرم‌تر شود چه نتایجی به دنبال دارد؟ قطعا اولین پیامد آن آلودگی هواست. معمولا با گرم شدن هوا انتظار افزایش آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند چرا که یکی از دلایل آلودگی هوا در زمستان وارونگی است؛ اما وقتی این روزها از خانه خارج می‌شویم، مخصوصا در شب‌ها چیزی که به چشم می‌خورد هوایی است که چندان پاکیزه نیست و یکی از دلایل آلودگی هوا در فصل تابستان گاز ازن است که از تردد خودروهای بنزینی ناشی می‌شود؛ البته متخصصان حوزه محیط زیست دلایل دیگری را هم در ایجاد آلودگی هوا دخیل می‌دانند؛ به طور مثال وقوع پدیده بیابان زایی خشک شدن آب سفره های زیرزمینی ،خشکسالی، وزش باد و گرد و خاک در فصول گرم سال در تشدید آلودگی هوا در نیمه نخست سال هستند.
و البته که این ماجرای گرم‌تر شدن آثار مخرب‌تری را هم به جای خواهد گذاشت به طور مثال افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها موضوعی که همواره در تابستان‌ها شاهد آن هستیم اما با گرم‌تر شدن هوا طبیعتا خطر نابودی پوشش گیاهی و آتش‌سوزی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: