کد خبر: ۳۲۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 28
هر روز قرار نیست که یک عینک آفتابی باعث سقوط شما شود. با این وجود، این اتفاقی است که اخیرا برای "بیورنار موکسنس" رهبر حزب چپگرای نروژی در حال دزدیدن یک جفت عینک آفتابی لوکس از فروشگاه فرودگاه اسلو در دوربین‌های مدار بسته شکار شد و رخ داد.
شفا آنلاین>سلامت>هر روز قرار نیست که یک عینک آفتابی باعث سقوط شما شود. با این وجود، این اتفاقی است که اخیرا برای "بیورنار موکسنس" رهبر حزب چپگرای نروژی در حال دزدیدن یک جفت عینک آفتابی لوکس از فروشگاه فرودگاه اسلو در دوربین‌های مدار بسته شکار شد و رخ داد.

به گزارش شفا آنلاین:موکسنس در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: "بسیاری از مردم از من پرسیده اند چگونه توانستم چنین کار احمقانه‌ای را انجام دهم. من در هفته‌های اخیر بار‌ها این سوال را از خود پرسیده ام و توضیح کافی برای پاسخ دادن به آن ندارم".

۱۱ مورد از شرم آورترین استعفاهای سیاسی

به گزارش فرارو، "پولیتیکو" همزمان با سقوط سیاسی این نماینده نروژی برخی از شرم آورترین استعفا‌ها در سیاست اروپا را به خوانندگان آن نشریه یادآوری کرده از رسوایی‌های جنسی گرفته تا استفاده نادرست از بودجه دولتی تا سرقت‌های کوچک.

در ادامه ۱۱ مورد از شرم آورترین موارد رسوایی‌های منجر به استعفای سیاسی در قاره اروپا ذکر خواهند شد:

۱- تماشای فیلم مستهجن در پارلمان

"نیل پریش" نماینده حزب محافظه کار بریتانیا پس از آن که در سال ۲۰۲۲ میلادی در حال تماشای فیلم مستهجن در مجلس عوام گرفتار شد از مقام اش استعفا داد. پریش گفته بود آن لحظه ارتکاب یک "دیوانگی" از سوی او بود. او گفته بود به طور تصادفی حین جستجوی واژه تراکتور به آن فیلم مستهجن برخورده بود، اما بعدا اعتراف کرد که فیلم مستهجن تماشا کرده بود البته مشخص نیست که آیا در آن فیلم تراکتور نیز وجود داشته است یا خیر!

۲- سیگار کوبایی و یک جت شخصی

زمانی که در سال ۲۰۱۰ میلادی در هائیتی زلزله رخ داد "آلن جویانده" وزیر وقت توسعه فرانسه آماده کمک بود. او برای برای رسیدن به یک کنفرانس بین‌المللی کمک رسانی که در مارتینیک برگزار شد یک هواپیمای خصوصی به ارزش ۱۱۶۵۰۰ یورو کرایه کرد موضوعی که وجهه عمومی خوبی برایش نداشت. او پس از آن که این رسوایی به تیتر یک مطبوعات فرانسه تبدیل شد از مقام اش استعفا داد.

جویانده تنها وزیری نبود که در زمان زمامداری "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور اسبق فرانسه پول مالیات دهندگان فرانسوی را هدر داده بود. "کریستین بلان" وزیر وقت مشاور نظارت بر توسعه پاریس نیز به دلیل خرید ۱۲ هزار یورویی سیگار برگ کوبایی با استفاده از پول خزانه عمومی مورد انتقاد قرار گرفت. بلان در آن زمان گفت که نمی‌داند چه کسی تمام آن سیگار‌ها را کشیده است. او گفته بود:"من دو بار در روز سیگار می‌کشم این حداکثر سیگار کشیدن من در روز است". زمانی که از او پرسیده شد چه کسی سیگار‌های باقی مانده به ارزش هزاران یورو را استعمال کرده او گفته بود: "من نمی‌دانم".

۳- ریاکاری مالیاتی

"ژروم کاهوزاک" وزیر مشاور وقت امور بودجه فرانسه که مدافع قوی ایده مخالفت با بهشت‌های مالیاتی در خارج از کشور بود بعدا مرتکب گناهی شد که برای بسیاری غیر قابل باور بود: تقلب مالیاتی! فعالیت‌های مالی غیرقانونی کاهوزاک برای اولین بار در جریان تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ میلادی که نتایج آن توسط سایت خبری "مدیا پارت" منتشر شد مشخص شده بود. آن رسانه گزارش داد که کاهوزاک پولی را که نزدیک به دو دهه در یک حساب بانکی در سوئیس نگهداری کرده بود اعلام نکرده است. داده‌های اسناد پاناما موید آن بود که کاهوزاک هم چنین صاحب یک شرکت در سیشل کوچک‌ترین کشور قاره آفریقا بوده است. او به اتهام پولشویی و کلاهبرداری مالیاتی به دو سال زندان محکوم شد.

۴- پیام‌های جنسی گرافیکی

رقابت برای شهردار پاریس شدن در سال ۲۰۲۰ مملو از اختلافات داخلی و رقابت حزبی بود. در آن زمان "بنجامین گریو" نامزد حزب رنسانس و یکی از بزگترین حامیان امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه باعث شد همگان رقابت‌ها و اختلافات را فراموش کنند، زیرا او با اتهاماتی مبنی بر ارسال ویدئو‌های گرافیکی برای یک زن ناشناس مواجه شد. اسکرین شات‌هایی از پیام‌های جنسی صریح منتسب به گریو متاهل و دارای سه فرزند در فضای مجازی منتشر شدند و این موضوع باعث شد او از نامزدی کناره گیری کند. محتوای جنسی صریح آن پیام‌ها در وبلاگی منتشر شد که توسط "پیوتر پاولنسکی" هنرمند و فعال روس ثبت شده بود.

۵- از یک روسی تقلبی با عشق

"هاینز کریستین اشتراخه" معاون صدراعظم اتریش گمان می‌کرد که به تعطیلات خوبی در ایبیزا می‌رود جایی که با زنی ملاقات کرد که ادعا می‌کرد یک شهروند ثروتمند روسیه است و گفته بود می‌خواهد در اتریش سرمایه گذاری کند. آن زن پیشنهاد خرید ۵۰ درصد از سهام روزنامه اتریشی "کونن زایتونگ" و تغییر خط خبری آن رسانه برای پیشبرد دستور کار حزب راست افراطی تحت رهبری اشتراخه را داده بود. اشتراخه گفته بود که می‌تواند این کار را برای او انجام دهد. با این وجود، آن زن اصلا یک روس ثروتمند نبود. اشتراخه بعدا سعی کرد اقدامات خود را با گفتن آن که آن شب مست بوده و در حال و هوای صمیمانه تعطیلات به سر برده توجیه کند. آن زن مدعی شده بود که خواهرزاده یک فرد ثروتمند روسی به نام "ایگور ماکاروف" است. اشتراخه هم چنین تقاضای کمک مالی به جریان سیاسی تحت رهبری اش یعنی حزب آزادی را نیز در آن دیدار مطرح کرده بود در حالی که این کار غیرقانونی و سخن گفتن از پول سیاه بود. انتشار ویدئوی این مکالمه در اتریش بسیار جنجال برانگیز شد.

رسوایی متعاقب آن که "دروازه ایبیزا" نام گرفت باعث سقوط دولت "سباستین کورتز" صداعظم وقت اتریش شد. دادستان‌های اتریش اعلام کرده بودند سباستین کورتز و ۹ فرد دیگر را به ظن خیانت در امانت، فساد و رشوه خواری تحت بازجویی قرار داده اند.

۶- ۲۵ مرد برهنه و کلی مواد مخدر

"جوزف ساجر" نماینده سابق مجارستان در پارلمان اروپا یکی از دردناک‌ترین ترک سمت را در تاریخ معاصر اروپا تجربه کرد. او که یکی از اعضای ارشد حزب فیدز بود حزبی که به دلیل دیدگاه‌های محافظه کارانهشناخته شده هنگام شرکت در یک مهمانی در دوران قرنطینه ناشی از پاندمی کووید در بروکسل در سال ۲۰۲۰ میلادی بازداشت شد. طبق گزارش رسانه‌های بلژیکی پلیس ۲۵ مرد برهنه را در آن مهمانی یافته بود. دادستان اظهار داشت که یک رهگذر مشاهده کرده که مردی در حال فرار از خانه بوده که باعث هدایت پلیس به سوی بازداشت ساجر و کشف مواد مخدر در کوله پشتی او شد. ویکتور اوربان این اقدام را "غیر قابل قبول و غیرقابل دفاع" خواند و ساجر از حزب و سمت خود در بروکسل استعفا داد.

۷- سرقت کِرِم ضد پیری

پنج سال پیش از رسوایی سرقت عینک آفتابی توسط موکسنس "ماریا کریستینا سیفوئنتس" رئیس منطقه خودمختار مادرید با رسوایی مشابهی مواجه شد. فیلم‌هایی منتشر شدند که نشان می‌دادند او در حال دزدیدن کرم ضد پیری از مغازه بوده است. سیفوئنتس که پس از پرداخت پول برای کرم ۴۰ یورویی آزاد شد گفت این حادثه یک "خطای غیر ارادی" بوده است. با این وجود، علاوه بر انتشار فیلمی از او در حال سرقت کرم ضد پیری پوست از یک مغازه اخباری نیز درباره جعل و دستکاری در مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد توسط او منتشر شدند. این رسوایی‌ها منجر به استعفای او شدند.

۸- سرقت ساندویچ

در یکی دیگر از رسوایی‌های دزدی از مغازه یک نماینده اسلوونیایی پس از سرقت یک ساندویچ از مغازه‌ای در لیوبلیانا پایتخت اسلوونی شغل خود را از دست داد. " داریج کراجیچ" نماینده پارلمان اسلوونی گفته بود زمانی که کارکنان آن فروشگاه برای خرید ساندویچ او را مورد بی اعتنایی قرار دادند تصمیم گرفت با دزدیدن ساندویج و خروج از آن مغازه اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. او گفته بود: "من سه دقیقه پای پیشخوان فروشگاه ایستادم، اما کارکنان مشغول صحبت با یکدیگر بودند و به من توجهی نکردند". این کار نماینده مجلس اسلوونی زمانی علنی شد که او این موضوع را در نشستی در مجلس مطرح کرد. ابتدا سایر نماینده‌ها به این کار او خندیدند، اما یک روز بعد رئیس گروه پارلمانی حزب حاکم این کار آن نماینده را محکوم کرد و آن را "غیر قابل قبول" خواند. کراجیچ ساعاتی بعد با پذیرش مسئولیت این کار از سمت خود کناره گیری کرد.

۹- استعفای دسته جمعی در اتحادیه اروپا

از میان تمام استعفا‌های شرم آور در این فهرست استعفایی که اکنون ذکر می‌شود بیش‌ترین تعداد افراد را شامل شده است. در سال ۱۹۹۹ میلادی کل کمیسیون اروپا به رهبری "ژاک سانتر" پس از آن که گزارش کمیته بررسی او را به ارتکاب "فساد"، "سوء استفاده از قدرت" و "کلاهبرداری" متهم کرد استعفا داد. گزارش ۱۴۰ صفحه‌ای کارشناسان مستقل به اتهامات کلاهبرداری گسترده، خویشاوندسالاری و پارتی بازی و فساد در کمیسیون پرداخته بود. در مرکز این رسوایی "ادیت کرسون" نخست وزیر سابق فرانسه قرار داشت که به دلیل استخدام دوستان و اقوام از جمله دندانپزشک محلی اش در مناصبی با درآمد خوب مورد انتقاد قرار گرفت.

۱۰- آیا اسنوس (ناس) دارید؟

"جان دالی" کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ پس از انتشار نتایج یک تحقیق ضد تقلب که او را به تلاش برای تاثیرگذاری بر قوانین دخانیات متهم کرده بود از مقام اش استعفا داد. یکی از دستیاران دالی به نام "سیلویو زامیت" متهم شد که تلاش کرده بود ۶۰ میلیون یورو از یک شرکت دخانیات سوئدی دریافت کند تا ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا درباره اسنوس یا ناس نوعی تنباکوی بدون دود را لغو کند.

۱۱- نخست وزیر، سرویس‌های جاسوسی، همسر و معشوقه اش

"پتر نکاس" نخست وزیر اسبق جمهوری چک در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از آن که "جانا ناگیووا" نزدیک‌ترین مشاور و رئیس دفترش به رشوه دادن به نمایندگان سابق پارلمان متهم شد از مقام اش استعفا داد با این وجود، آن چه در تیتر رسانه‌ها خبرساز شد استفاده غیر قانونی او از دستگاه امنیتی بود. تحقیقات نشان داد که ناگیووا که در آن زمان با نکاس رابطه داشته از اطلاعات نظامی برای جاسوسی از همسر نخست وزیر استفاده کرده بود. این استعفا به طلاق نخست وزیر از همسرش نیز منجر شد. با این وجود، در نهایت نکاس و ناگیووا عاقبت خوشی داشتند و خیلی زود با یکدیگر ازدواج کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: