کد خبر: ۳۲۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۹ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 27
تحقیقات نشان می‌دهد گرمای شدید می‌تواند محرکی برای سردرد باشد. سردرد ناشی از گرما ممکن است مانند یک درد مبهم و کوبنده در اطراف شقیقه‌ها یا پشت سر باشد. این سردردها، بسته به علت، می‌توانند به یک درد داخلی شدیدتر نیز تبدیل شوند.

شفا آنلاین>سلامت>سردردهایی ناشی از هوای گرم، در واقع واکنش بدن به گرما هستند و خود هوای گرم علت بروز این دردها نیست. محرک‌های سردرد و میگرن مرتبط با آب و هوا عبارتند از: تابش مستقیم نور خورشید، رطوبت زیاد، نور زیاد و کاهش ناگهانی فشار هوا.

به گزارش شفا آنلاین:این سردردها می‌توانند ناشی از کم آبی‌بدن نیز باشند. هنگامی که در معرض دمای بالاتر قرار می‌گیرید، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد تا آنچه را که در اثر تعریق بدن از دست می‌رود، جبران کند. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث سردرد و میگرن شود.

برای آشنایی با دیگر عوامل سردردهای تابستانی، این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

۱. استرس

مطالعات نشان داده‌اند که وجود و افزایش عوامل استرس‌زا در زندگی می‌تواند منجر به سردردهای مزمن شود. مطالعه‌ای که توسط آکادمی نورولوژی آمریکا انجام شد، رابطه بین استرس و سردرد را اثبات کرد. پس از اندازه‌گیری سطح استرس شرکت‌کنندگان در طی دو سال، مشخص شد افرادی که استرس بیشتری را تحمل کرده‌اند به طور قابل‌توجهی سردردهای بیشتری را نیز تجربه می‌کنند.

چرا در تابستان دچار سردردهای مزمن می‌شویم؟

 

۲. تغییرات فصلی

اگر متوجه شده‌اید که در فصول گرم سردردهای بیشتری را تجربه می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که این موضوع به دلیل افزایش شدید دما باشد. ارتباط بین گرمای محیط و عملکردهای مغز بسیار قوی است. کم‌آبی بدن، گرمازدگی و گرماگرفتگی همگی در طول تابستان که درجه حرارت بالاست، شایع هستند. وقتی رگ‌های خونی منبسط می‌شوند، این علائم عصبی را ایجاد می‌کنند منجر به درد در ناحیه سر می‌شوند.

هم‌چنین در تابستان افراد فعالیت بدنی بیشتری دارند که همین موضوع می‌تواند به کم‌آبی بدن و متعاقباً افزایش دفعات یا شدت سردردها بینجامد.

چرا در تابستان دچار سردردهای مزمن می‌شویم؟

 

۳. ضربه

بسیاری از فعالیت‌های فصلی، مانند ورزش‌ها و گردش‌های تابستانی، می‌توانند باعث آسیب یا ضربه‌ای شوند و به تشدید سردردهای این فصل کمک کنند. حتی یک ضربه جزئی می‌تواند باعث ناراحتی در گردن یا شانه‌های شما شود. رانندگی طولانی در طی مسافرت‌های تابستانی نیز به دردهای ستون فقرات، گردن درد و سردرد منتهی می‌شود.

اگر بعد از یک تصادف جزئی، فعالیت ورزشی یا هر هر ضربه‌ دیگری دچار سردرد شدید، فوری به پزشک مراجعه کنید.

 

۴. سابقه بیماری‌های زمینه‌ای

افرادی که به بیماری‌های زمینه ای مانند فشار خون بالا، آلرژی‌ یا یک بیماری خودایمنی دچارند، باید در طول تابستان، محتاط‌تر باشند و پیشگیرانه عمل کنند. آلرژی یکی از علل رایج سردردهای تابستانی است. افرادی که علائم آلرژی را تجربه می‌کنند ممکن است دچار سردرد یا ناراحتی سینوسی در سراسر ناحیه سینوسی و صورت شوند. همه اینها ممکن است محرکی برای سردردهای میگرنی باشد.

چرا در تابستان دچار سردردهای مزمن می‌شویم؟

 

۵. وضعیت بدنی نامناسب

بر اساس تحقیقات، وضعیت نامناسب بدن (مانند نشستن و ایستادن نادرست) باعث افزایش تنش و استرس در سیستم عضلانی و عصبی می‌شود. این کشش در شانه‌ها، گردن و ستون فقرات می‌تواند به تنش و درد در ناحیه سر تبدیل شود.

لازم است در طول روز و بخصوص ساعات کاری، بیشتر به وضعیت بدنی خود توجه کنید؛ نشستن به گونه‌ای که باعث بیرون‌زدگی سر شما به سمت جلو شود، ممکن است باعث افزایش و تشدید سردرد یا ایجاد میگرن مزمن شود.

چرا در تابستان دچار سردردهای مزمن می‌شویم؟

 

۶. رژیم غذایی و سایر عوامل سبک زندگی

با تغییر فصل، بدن هم برای سازگاری با تغییرات فصلی مستلزم تغییر است. مهم‌ترین تغییرات در سبک زندگی، تغییر در نوع خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و حتی تعداد وعده‌های غذایی است. همه این تغییرات اگر مثبت باشند، در کاهش سردردهای تابستانی اثربخش خواهند بود.

هم‌چنین افزایش یا کاهش موادی مانند کافئین و قند در خون باعث سردرد می‌شود. نوسانات سطح گلوکز بر مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث تغییراتی در خلق و خو شود و علائم عصبی مانند سردرد را ایجاد کند.

چرا در تابستان دچار سردردهای مزمن می‌شویم؟

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: