کد خبر: ۳۲۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 28
همراه داشتن قرص های استامینوفن کدئین دار، دیازپام، فلورازپام، ترامادول و متادون و بوپرنورفین (b۲) داروهای بیماری صرع و سرطان که به نوعی از مواد مخدر تشکیل شده بر اساس قوانین داخلی کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر ، برای وی پرونده قضایی تشکیل و به مراجع قضایی عراق معرفی خواهد شد.

شفا آنلاین>سلامت>پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به زائران محترم عتبات عالیات توصیه هایی کرد که متن آن به شرح ذیل است:

به گزارش شفا آنلاین:۱- نگهداری ، حمل و جابجایی هر گونه مواد مخدر و روان گردان (تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و ...) جرم محسوب شده و در صورت کشف برای زائر پرونده قضائی تشکیل و از خروج وی ممانعت به عمل خواهد آمد.

۲- به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه اتباع ایرانی با هر قصدی اقدام به نگهداری ، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد مخدر به داخل یا خارج از کشور نمایند به مدت ۱ تا ۵ سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج می شوند و در صورت تکرار، به مدت ۵ تا ۱۵ سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج خواهند شد.

۳- پلیس مبارزه با مواد مخدر در تمامی مرزهای ورودی و خروجی کشور حضور فعال داشته و با تمامی امکانات از جمله دستگاه های بادی اسکنر، سگ های مواد یاب و بکارگیری نیروهای چهره زن به طور دقیق به رصد و بازرسی محموله های همراه زائرین می پردازد و از ورود و خروج مواد مخدر به هر طریق ممکن جلوگیری خواهد نمود.

۴- توصیه می شود از همراه داشتن مواد مخدر به هر روشی پرهیز گردد زیرا پلیس برای حفظ عزت و شان شهروندان ایرانی و احتمال دستگیری آنان در کشور عراق، تمام توان خود را برای جلوگیری از خروج مواد مخدر از کشور بکار خواهد بست.

۵- به دلیل سهولت و سرعت بخشیدن در امر بازرسی نیاز است زائرینی که احتیاج به مصرف داروهای خاص دارند مراتب را قبل از حضور در مرزهای زمینی و هوایی با پزشک حج و زیارت هماهنگ نموده و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

۶- حمل مواد اسیدی مانند ترشیجات، آبلیمو، آبغوره، انواع اسپری، کپسول گاز، مواد محترقه و آتش زا، اشیاء برنده و اسباب بازی های به شکل سلاح به جهت ایمنی سفرهای هوایی به داخل هواپیما ممنوع است.

۷- همراه داشتن قرص های استامینوفن کدئین دار، دیازپام، فلورازپام، ترامادول و متادون و بوپرنورفین (b۲) داروهای بیماری صرع و سرطان که به نوعی از مواد مخدر تشکیل شده بر اساس قوانین داخلی کشور عراق جرم محسوب شده ودر صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر ، برای وی پرونده قضایی تشکیل و به مراجع قضایی عراق معرفی خواهد شد.

۸- بر اساس قوانین کشور عراق، هر فردی که در آن کشور نسبت به خرید و فروش ، حمل ، نگهداری و مصرف مواد مخدر، روغن گردان ها (حتی کمتر از یک گرم) و داروهای ممنوعه اقدام نماید، پس از تشکیل پرونده قضایی از سوی پلیس آن کشور تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به پردهاخت جریمه نقدی (از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار) و حبس (از ۶ ماه تا یک سال) محکوم خواهد شد. این ممنوعیت شامل انواع داروهای مجاز دیگر در حجم زیاد و غیر متعارف نیز می باشد.

۹- از حمل هر گونه داروهای گیاهی مانند : شیرین بیان و حتی قره قروت که شباهت زیادی به مواد مخدر دارند و به دلیل عدم مصرف، ممکن است در بین مردم عراق شناخته شده نباشند خودداری نمایید.

۱۰- یکی از شگردهای قاچاقچیان و همچنین مصرف کنندگان مواد مخدر انتقال مواد توسط افراد ناآگاه می باشد. پس به هیچ عنوان باری را به صورت امانت از کسی قبول نکنید و دقت نمایید تا وسایل و کیف دیگران را به دلیل شباهت های گوناگون به اشتباه حمل ننمایید.

۱۱- بازداشت هر یک از مرتکبین جرائم ذکر شده در عراق تابع کهولت سن و بیماری نیست

۱۲- مدیران و عوامل اجرایی کاروان ها به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا زائرین قبل از اعزام به کشور عراق نسبت به شناخت جرائم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روان گردان ها در کشور مذکور و مرزهای خروجی توجیه شده تا از انتقال احتمالی این گونه مواد خودداری نمایند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: