کد خبر: ۳۲۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 27
از بیماری های عجیب جهان cataplexy کاتاپلکسی است. این بیماری باعث میشود فرد هنگام بروز احساسات مانند قهقهه ،گریه و جیغ کشیدن بیهوش شود یا به خواب برود. قدر احساسمان را بدانیم.

شفا آنلاین>سلامت>طبق گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، کاتاپلکسی (Cataplexy) یا بی اختیاری عضلات، یک اختلال مغزی است که باعث از دست دادن ناگهانی و موقتی تون عضلانی و کنترل می‌شود. احساسات شدید، از جمله خشم، استرس، اضطراب، ترس، خلق و خوی افسرده، شادی و خنده به طور معمول سبب حمله‌های کاتاپلکسی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:اکثریت قریب به اتفاق موارد، علت کاتاپلکسی نارکولپسی نوع ۱ است که یک اختلال خواب مزمن و اختلال عصبی است که در آن مغز در کنترل صحیح چرخه‌های بیداری و خواب مشکل دارد.

زندگی با سندروم کاتاپلکسی چالش برانگیز است. افراد همیشه نمی‌توانند احساسات یا واکنش عاطفی خود را کنترل کنند. بنابراین حملات کاتاپلکتیک ممکن است در شرایطی که اصلا انتظار آن را ندارند پیش بیاید.

علائم بیماری کاتاپلکسی

کاتاپلکسی مغز، یا ضعف غیرقابل کنترل عضلانی، معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است چند بار در سال یا چند بار در روز اتفاق بیفتد. احساس شدید غم، هیجان، شادی یا احساسات دیگر می‌تواند باعث شود که زانوهای فرد خمیده شود، سرش بیفتد، یا اگر ایستاده است روی زمین سقوط کند و کنترل ماهیچه‌های پای خود را از دست بدهد.

این عارضه اغلب به اشتباه به عنوان تشنج تشخیص داده می‌شود. اما بر خلاف تشنج، افرادی که دچار این مشکل هستند، بیدار هستند و از آنچه اتفاق می‌افتد آگاهند. با این حال برخی ممکن است پس از پایان حمله، به خواب بروند.

افرادی که بیماری کاتاپلکسی دارند، باید دائما مراقب باشند تا آسیب نبینند. حتی بعضی از افراد ممکن است از شنا کردن، بالا رفتن از نردبان یا حمام کردن اجتناب کنند.

علائم کاتاپلکسی می‌تواند باعث ضعف عضلانی در هر قسمت از بدن شود، اما معمولاً اندام‌ها را درگیر می‌کند (آنچه در دست‌ها است می‌افتد، پاها شل می‌شوند و فرد روی زمین می‌افتد). همچنین ممکن است روی صورت اثر بگذارد، یعنی ممکن است پلک‌ها بیفتند و فک شل شود. حملات می‌توانند از خفیف، مانند افتادگی جزئی پلک، تا شدید، مانند سقوط بر روی زمین متغیر باشند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: