کد خبر: ۳۲۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 27
پزشکان و پرستاران روزها و هفته‌ها دور از خانه و خانواده به درمان بیماران کرونایی پرداختند تا آنها سلامت‌شان را بازیابند و به کانون خانواده‌های خود بازگردند. تلاش این فرشتگان زمینی در ایران هم بسیار شگفت انگیز بود و اقداماتی صورت گرفت که باعث تعجب و تحسین شد.
شفا آنلاین>سلامت>سیده نسرین عبادی: با گذشت سه و سال نیم از شیوع بیماری کرونا و تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان، همراهی مردم و پشتکار دولتمردان برای انجام واکسیناسیون سراسری سرانجام امروز وزارت بهداشت ایران پایان شرایط اضطراری کرونا را اعلام کرد.به گزارش «عصر ایرانیان»، ه دنبال یک بیماری حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کرونا ویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.» این سخنان سخنگوی وزارت بهداشت، درباره ورود ویروس مرموز کرونا به کشور بود!بیش از سه سال و نیم از از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا گذشته است؛ سال‌های سختی که زندگی را به کام خیلی‌ها تلخ کرد. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده بود همه‌گیری کووید باعث مرگ نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان خواهد شد، انتشار تصاویر عجیب و غریب از چین و بالا رفتن آمار روزانه مبتلایان جهان بر ترس مردم می‌افزود.
حالا با گذشت بیش از  ۱۲۰۰ روز از شیوع کرونا بر اساس اعلام رسمی تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۶۹۰ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است. سازمان بهداشت جهانی همچنین گفته بود که بسیاری از کشو‌رها شمار مرگ‌و‌میر ناشی از کووید را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند. حالا با گذشت سه سال از آغاز پاندمی و اعلام پایان وضعیت اضطراری آن، آمار رسمی، از مرگ بیش از ۶.۹ میلیون نفر در سراسر جهان حکایت دارد و این ویروس توانست سلامت بیش از ۶۹۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دهد و ضربات سنگینی بر روان افراد وارد کند.گرچه کرونا در ایران از شهر قم سربلند کرد، اما فقط دو هفته لازم بود تا تمامی استان‌های کشور را محاصره کند. بعد هم آش کرونا به قدری شور شد که اوایل فروردین ۱۳۹۹، مسعود مردانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری کرونا، اعلام کرد شدت شیوع کرونا در ایران حتی از چین، منشأ صدور این ویروس هم بیشتر است. در این روزهای سیاه کرونایی در ایران، محدودیت‌های بسیاری اعمال شد. برخی مشاغل به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمدند، مدارس غیر‌حضوری شدند و ماه‌های زیادی تنها یک‌سوم کارکنان ادارات دولتی در محل کار خود حاضر شدند. سینماها، رستوران‌ها، کافه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، استخرها و هر فعالیت غیرضروری دیگری به حالت تعلیق درآمد و حتی رفت و آمدهای بین شهری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدود شد. اما از سوی دیگر برخی بی تدبیری‌ها در محدود کردن سفرهای نوروزی باعث شد تا آمار مبتلایان به کرونا که رو به کاهش بود مجددا شعله ور شود.ویروس کرونا در ایران هفت موج را پشت سر گذاشت. تلخ‌ترین، سنگین‌ترین و سیاه‌ترین آن، موج پنجم بود که در تابستان ۱۴۰۰ و با شیوع سویه دلتا جولان داد و گرد‌و‌خاک زیادی به پا کرد.
 مثلا از اولین روز مرداد ۱۴۰۰ تا اولین روز شهریور همان سال نرخ ابتلای روزانه به رقمی معادل ۳۸‌هزار‌و ۶۵۷ مورد رسید و به همین نسبت بستری بیماران در مراکز درمانی جهش ۱۱۰‌درصدی را پشت سر گذاشت. بیشترین آمار مرگ‌و‌میر کرونا در ایران به بیش از ۷۰۰ جان‌باخته در روز هم رسید. دوم شهریور ۱۴۰۰ وزارت بهداشت از مرگ ۷۰۲ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور خبر داد.در گیر و دار بیماری کرونا و در روزهایی که مردم و کادر درمان شاید سخت‌ترین روزهای عمر خود را می‌گذارندند و دولتمردان و محققان تلاش خود را برای تامین و تولید واکسن کرونا به کار گرفته بودند، رسانه‌های معاند خارجی تلاش می‌کردند که با انتشار اخبار دروغ مردم را ناامید و عصبانی کنند. پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی، دروغ «دستور رهبری،ممنوعیت واردات واکسن خارجی» در دستور کار این رسانه‌ها قرار گرفت. این دروغی بود که بیشتر از همه روی آن تمرکز شد و حجم اصلی جنگ روانی همه‌جانبه روی آن شکل گرفت. رهبر انقلاب به علت سابقه منفی آمریکا و انگلیس، تنها ورود واکسن از مبدأ این دو کشور را ممنوع کردند، نه مطلق واکسن خارجی را! و نه حتی واکسن‌هایی با برند آن‌ها که در کشورهای دیگر تولید می‌شود! شاهد این مطلب، واردات واکسن آسترازنکا بود. همچنین رهبری در چند سخنرانی بر تهیه واکسن مطمئن از هر طریق ممکن چه تولید داخلی و چه واردات خارجی تاکید کردند.«قرار است مردم ایران موش آزمایشگاهی تکنولوژی عقب افتاده کوبا در ساخت واکسن شوند» این خبر هم دروغ بود. تکنولوژی پزشکی و دارویی کوبا پیشرفته است و کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا نیز از این کشور کمک بودند. ساخت واکسن کرونا نیز یک پروژه مشترک ایرانی_کوبایی بود و تمام مراحل تست هم در ایران انجام نشد، بلکه دو مرحله اصلی مطالعات بالینی در کوبا انجام شد و سپس، واکسن برای تزریق در مرحله سوم وارد ایران گشت.متخصصین ایرانی نسبت به واکسن روسی تردید دارند و حاضر به تزریق آن نیستند، این خط رسانه‌ای با اظهارات مینو محرز، عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا و شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و اعضای سازمان نظام پزشکی وقت علیه واکسن اسپوتنیک، آغاز شد و شدت گرفت. در صورتی که مرجع تشخیص صلاحیت واکسن، کمیسیون سازمان غذا و داروی کشور بود که پس از دریافت مستندات علمی، این واکسن را تایید کرده بود. 
در نهایت، نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن در نشریه لنست، بانفوذترین مجله علمی جهان منتشر شد و به اختلاف نظرها پایان داد.با‌این‌حال، روند واکسیناسیون در ایران به کندی پیش رفت. در‌حالی‌که علیرضا رئیسی، معاون وقت وزیر بهداشت در دولت دوم حسن روحانی، تأکید کرده بود «شبکه بهداشت کشور توانایی واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه را دارد». القصه اینکه در کنار شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان، شش پروژه تولید واکسن برکت (در ستاد اجرایی فرمان امام)، پاستوکووک (انستیتو پاستور ایران)، کووپارس رازی (مؤسسه سرم‌سازی رازی)، فخرا (وزارت دفاع)، واکسن نورا (دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله) و اسپایکوژن در یک شرکت خصوصی در تلاش برای تولید واکسن ایرانی کرونا بودند. گرچه تا پایان دولت دوازدهم واکسیناسیون قطره‌چکانی کرونا در ایران حاکم بود و در عین حال شمار قربانیان کرونا روز به روز بیشتر می‌شد، اما با تغییر دولت به نظر رسید که سیاست کلی برای مبارزه با ویروس کرونا تا حدی تغییر کرد و درهای واردات به روی واکسن‌های خارجی باز شد.عزم رئیس جمهور جدید برای تامین واکسن از همان زمان تبلیغات انتخابات مشخص بود و وی نیز بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دولت را برای تامین سریع واکسن به خط کرد که نتیجه آن افزایش واردات واکسنهای مختلف و جاری شدن سیل واکسن به کشور شد. ۲۱۰ میلیون دز واکسن کرونا از ابتدای دوران کرونا تامین شد که این روند با واردات اسپوتنیک روسیه آغاز شد و تا پایان واکسیناسیون ادامه داشت که از این رقم حدود ۵۰ میلیون دُز تولید داخل و ۲۸ میلیون دُز اهدایی بوده است.نباید فراموش کنیم کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در روزهای اخیر و مقایسه آن با چنین روزهایی در سال گذشته، نشان از ایثار، تلاش و زحمات کادر درمان و کنشگران سپیدپوش عرصه سلامت دارد. 
پزشکان و پرستاران روزها و هفته‌ها دور از خانه و خانواده به درمان بیماران کرونایی پرداختند تا آنها سلامت‌شان را بازیابند و به کانون خانواده‌های خود بازگردند. تلاش این فرشتگان زمینی در ایران هم بسیار شگفت انگیز بود و اقداماتی صورت گرفت که باعث تعجب و تحسین شد. به‌عنوان مثال، پرستاری مراسم ازدواجش را به تعویق انداخت که این موضوع مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و وزیر بهداشت نیز از او تقدیر کرد.پس از تلاش‌ها و از خوگذشتگی‌های کادر درمان و همراهی مردم و پشتکار دولت در زمینه تامین واکسن کرونا و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صبح امروز کمیته کشوری کرونا پایان شرایط اضطراری کرونا در کشور را اعلام کرد.در این اطلاعیه آمده است «با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر این کمیته مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند.همچنین در مورد مراکز بهداشتی و درمانی در مناطقی که انتقال عمومی یا خوشه ای کووید۱۹ گزارش شده باشد، استفاده از ماسک برای همه اعم از کارکنان و مراجعان این مراکز، توصیه می شود ولی در مناطقی که انتقال قطعی به صورت تک گیر وجود داشته باشد، استفاده از ماسک صرفا برای کارکنان درگیر با بیماران توصیه می شود.»جا دارد در پایان یادی کنیم از ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ هموطن از اقشار مختلف جامعه که طی سه سال اخیر به دلیل ابتلا به این بیماری منحوس دیگر در بین ما نیستند، روحشان شاد و یادشان گرامی.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: