کد خبر: ۳۲۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 26
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن اعلام اعزام تیم پزشکی ایران به عراق جهت پوشش بهداشتی و درمانی تاسوعا و عاشورای حسینی، در عین حال از برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حضور ۴هزار نیروی هلال احمر کشورمان در مراسم اربعین امسال و لحاظ کردن اقداماتی ویژه جهت ارائه خدمات مناسب به زائران خبر داد.
شفا آنلاین>دکتر سیدعلی مرعشی در تشریح اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات امدادی و بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین امسال و در کشور عراق، به سه ملاقات دکتر پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با وزیر بهداشت عراق اشاره کرد و به ایسنا گفت: یک ملاقات با وزیر کار عراق جهت تسهیل حضور کادر درمان‌مان در بیمارستان امام علی(ع) و اخذ مجوزهای لازم انجام شده است. همچنین ملاقاتی با وزیر ارتباطات عراق به جهت برقراری امکانات ارتباطات رادیویی و اختصاص فرکانسی ویژه برای تیم درمان و آمبولانس‌ها صورت گرفت تا مانند سازمان امداد و نجات و اورژانس خودمان که در کشور با یکدیگر در ارتباط هستند، به این ترتیب اگر بشود شماره‌ای سه یا چهار رقمی مانند شماره‌های امدادی کشور خودمان در دسترس زائران باشد و تیم درمان و آمبولانس‌ها از طریق اطلاعات مرکز کنترل بتوانند سریع‌تر خدمات مورد لزوم را به زائران ارائه دهند.
به گزارش شفا آنلاین:مرعشی افزود: در مجموع امسال ۸۰ دستگاه آمبولانس، هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس و شش خودروی فرماندهی به کشور عراق منتقل می‌شود. البته قرار است مجدداً تعدادی ماشین‌های دیگر هم به این لیست اضافه شود.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه صحبت‌هایش با اعلام اینکه داروهای اربعین در حجم زیاد خریداری شده و در حال بسته‌بندی است، درباره چگونگی فعالیت کادر درمان هلال احمر ایران در مراسم اربعین و در عراق گفت: امسال صدور مجوز برای موکب‌های درمانی مراسم اربعین نیز با هلال احمر است. این موضوع را نیز اعلام کردیم که متقاضیان ارائه خدمات درمانی در اربعین جهت ثبت نام مراجعه کنند. به این ترتیب برای این افراد مجوز مورد لزوم صادر و بر اساس مکان‌هایی که نیاز است خدمات داده شود، تیم‌هایشان مشخص می‌شود. پس از آن نیز پشتیبانی دارویی‌شان را هلال احمر انجام خواهد داد و امکاناتی را که داریم در اختیارشان می‌گذاریم تا آن عزیزان هم بتوانند خدمات مناسبی را به زائران ارائه دهند.
وی گفت: در حال حاضر و در ایام عادی سال در کربلا و نجف درمانگاه شبانه‌روزی داریم؛ اما در ایام اربعین این تعداد مراکز بسیار زیاد می‌شود و برای اربعین امسال قرار است خدمات از اول ماه صفر شروع شود و حداقل تا ۲۵ ماه صفر نیز ادامه داشته باشد. در نتیجه طول مدت زیارت اربعین امسال افزایش می‌یابد. برای تاسوعا و عاشورا نیز تیم ۳۰ نفره‌ای از پزشکان و گروه‌های مختلف تخصصی اعزام شده‌اند و تلاش می‌شود خدمت‌رسانی مطلوبی به زائران صورت گیرد.
وی همچنین به بیمه درمان زائران اربعین اشاره کرد و گفت: هر فردی باید برای مسافرت خارج از کشور بیمه باشد. سال گذشته و در موسم اربعین، وزیر بهداشت‌ عراق برای بیمارستان‌ها دستورالعمل صادر کرد و اعمال جراحی و بستری‌ها به صورت رایگان صورت گرفت. این درحالیست که اگر آن روند درمانی ادامه داشته باشد و فرد بیمه نباشد، خارج از بیمارستان فرد باید هزینه‌ها را بپردازد. ما با آن بیمه زیاد کار خواهیم داشت؛ به طوری که بیمه و مراکز درمانی ما باید در مراسم اربعین همکاری نزدیکی را با یکدیگر داشته باشند تا بتوانیم زائران بیمار را به کشور انتقال داده و پیگیری‌های بعدی را نیز برایشان انجام دهیم. هماهنگی‌های مورد لزوم در مرز نیز با اورژانس به جهت انتقال بیمار به داخل کشور برقرار خواهد بود.

امکان دریافت مجوز خروج از کشور زائران اربعین از طریق «سامانه سماح»
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: ثبت نام زائران برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی و دریافت مجوز خروج از کشور صرفاً از طریق سامانه سماح مجاز است.
سرهنگ رامین پاشایی ضمن تشریح این خبر اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و برای حضور و شرکت زائران در راهپیمایی اربعین، تنها سامانه رسمی و مورد اعتماد ثبت نام و دریافت مجوز خروج از کشور و انجام امور قانونی سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir است.
این مقام مسئول ادامه داد: به تمام هموطنان توصیه می‌شود صرفاً به این سامانه جهت ثبت نام در راهپیمایی اربعین حسینی مراجعه کنند و از مراجعه به سایر سامانه‌های غیر رسمی اکیداً خودداری کنند.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در تاسوعا و عاشورای حسینی
پلیس راهور فراجا محدودیت‌های ترافیکی تعطیلی نخستین هفته مرداد همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی را اعلام کرد که بر اساس آن، محور کندوان یکطرفه خواهد شد.
تردد موتور سیکلت از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه چهارم مرداد تا ساعت ۶ صبح روز شنبه هفتم از محورهای کرج - چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران - سمنان - مشهد و بالعکس ممنوع است؛ با این حال تردد موتورسیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام مأموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.
براساس جدول محدودیت پلیس راهور، تردد انواع وسایل نقلیه در صورت پرحجم بودن ترافیک در محور یادشده از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روز چهارشنبه چهارم مرداد از مرزن آباد به سمت کرج و تهران ممنوع است و در صورت اعلام مأموران پلیس راه درمحل، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۵ تا ۲۴ همان روز از ابتدای تونل کندوان به سمت مرزن آباد یکطرفه خواهد بود. همچنین تردد انواع وسایل نقلیه در صورت پرحجم بودن ترافیک در محور یادشده از ساعت ۱۲ تا ۲۴ روزهای جمعه و شنبه پیش‌رو از کرج و ابتدای آزادراه تهران – شمال به سمت مرزن آباد ممنوع است و در صورت اعلام مأموران پلیس راه درمحل، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۵ تا ۲۴ همان روز از مرزن آباد به سمت کرج و تهران یکطرفه خواهد بود.
بنابر اعلام پلیس از ساعت ۱۴ تا ۲۲ روز جمعه در صورت سنگین بودن بار ترافیکی از شمال به جنوب به صورت مقطعی یکطرفه خواهد بود. پلیس راهور فراجا تردد همه تریلرها را از محور هراز کماکان ممنوع اعلام کرد. علاوه‌براین، همه کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۱۲ تا ۲۴ از ساعت ۶ تا ۲۴ روزهای چهارشنبه و جمعه (چهارم تا ششم مرداد) از محور هراز ممنوع است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: