کد خبر: ۳۲۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 25
فصل تابستان با روزهای آفتابی، هوای گرم، خطر آفتاب‌سوختگی، آلرژی، گزش حشرات و سایر مشکلاتی که به همراه دارد، ممکن است به طرق مختلفی بر سلامت ما تأثیر بگذارد.
شفا آنلاین>سلامت>تابستان علاوه بر فرصت بیشتری که برای خوش‌گذرانی در اختیار ما قرار می‌دهد، با مجموعه‌ای از چالش‌ها و خطرات فصلی نیز همراه است. برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از تابستان داشته باشید و در عین حال ایمن و سالم بمانید، خوب است به نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، توجه کنید. انجام این اقدامات ساده می‌تواند هر گونه بیماری و خطر احتمالی را از شما دور نگه دارد و تابستان را برایتان لذت‌بخش‌تر و ایمن‌تر کند.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

۱) برای حفظ روحیه، در فضای باز ورزش کنید

به گزارش شفا آنلاین:تابستان زمان خوبی برای افزایش فعالیت بدنی و رسیدگی به تناسب اندام است. تعطیلات تابستانی و روزهای طولانی‌، این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهند که اوقات فراغت خود را صرف ارتقای سلامتتان کنید. هرچند ممکن است گرمای هوا و نور شدید آفتاب، شما را از انجم این کار بازدارد، اما با این حال، ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر می‌تواند زمان مناسبی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری باشد. ورزش و تحرک فیزیکی می‌تواند سلامت روانی ما را ارتقا دهد، از چاقی پیشگیری یا با آن مبارزه کند، به تناسب اندام کمک کند و کیفیت خواب ما را بهبود بخشد. هم‌چنین فعالیت بدنی خطر ابتلا به انواع سرطان، مشکلات قلبی و بیماری پوستی پسوریازیس را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد شناختی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

۲) اقدامات لازم برای حفظ ایمنی در برابر نور خورشید را انجام دهید

نور خورشید یکی از منابع عالی برای دریافت ویتامین D است و افراد برای حفظ سلامتی نیاز دارند روزانه مدت‌زمان کمی در معرض نور خورشید باشند. اما توجه به یک نکته در این زمینه حائز اهمیت است: اشعه فرابنفشی که از خورشید ساطع می‌شود، خطرناک است و منجر به صدمات پوستی و حتی سرطان پوست می‌گردد. بسیاری از سرطان‌های پوست، ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه هستند. هم‌چنین نظریه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند اشعه UVA (یکی از انواع اشعه فرابنفش) ممکن است منجر به استرس اکسیداتیو شود. این حالت ناشی از عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌های محافظ بدن است.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA، می‌توان از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع محافظتی استفاده کرد که حداقل دارای SPF ۵۰ باشند. SPF نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا آفتاب پوست را بسوزاند. SPF ۵۰ به این معنی است که در صورت استفاده صحیح کرم ضد آفتاب، ۵۰ دقیقه طول می‌کشد تا پوست بسوزد و تنها ۲ درصد از اشعه‌های UVA و UVB قادر به عبور از پوست هستند.

افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند باید از ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده کنند. پوشیدن لباس‌های مناسب و ماندن در سایه نیز راه‌های مؤثری برای کاهش خطر آفتاب‌سوختگی هستند.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

۳) مقدار زیادی آب بنوشید

هیدراته نگه داشتن بدن در هوای گرم برای جبران مایعاتی که بدن از طریق تعریق از دست می‌دهد، ضروری است. علائم کم‌آبی بدن عبارتند از: خشکی دهان، سردرد، سبکی سر، سرگیجه، کاهش دفعات و حجم ادرار، یبوست و گرفتگی عضلات. کم‌آبی بدن منجر به عوارض خطرناکی چون آسیب و نارسایی کلیه می‌شود.

بهترین گزینه برای هیداراتاسیون بدن، آب آشامیدنی ساده است. نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین، به دلیل خاصیت ادرار آوری، منجر به کم‌آبی بدن می‌شوند.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

۴) مراقب مسمومیت‌های غذایی باشید

تابستان فصل اوج مسمومیت‌های غذایی است. هنگام آماده‌سازی غذا در تابستان و بخصوص در طول مسافرت، به این نکات توجه کنید:

  • هرگز مواد غذایی فاسد شدنی را بیش از دو ساعت در معرض نور خورشید یا حرارت قرار ندهید.
  • غذا را در یخچال‌های مسافرتی یا به کمک کمپرس یخ خنک نگه دارید.
  • برای گوشت خام و سبزیجات از تخته‌های برش مجزا استفاده کنید.
  • قاشق و چنگال خود را به طور منظم بشویید.
  • شستشوی دست‌ها را قبل و بعد از غذا فراموش نکنید.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

۵) بدنتان را خنک نگه دارید

گرمازدگی از مشکلات شایع در فصول گرم سال است و علائم زیر را با خود به همراه دارد:

سردرد، تعریق شدید، غش، سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، نبض ضعیف و تند و فشار خون پایین در هنگام ایستادن و گرفتگی عضلات.

در صورت مواجهه با هر یک از این علائم، سعی کنید دور از آفتاب و در یک مکان خنک قرار بگیرید و مقدار زیادی آب یا نوشیدنی‌های خنک بنوشید.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد که در این وضعیت، بدن قادر به خنک کردن خود نیست. رعایت موارد زیر می‌تواند به کاهش خطر گرمازدگی کمک کند:

پوشیدن لباس نازک، دوری از تابش مستقیم خورشید، استفاده از تهویه مطبوع، نوشیدن آب فراوان، پرهیز از مصرف وعده‌های غذایی سنگین.

۶ نکته برای اینکه تابستان بی‌خطری را سپری کنید

۶) مواظب نیش و گزش حشرات باشید

در فصل تابستان که بیشتر اوقات خود را در فضای باز سپری می‌کنید، برای جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه‌ها و سایر حشرات از اسپری‌ها و مواد دافع حشرات استفاده کنید. بیشتر نیش‌های حشرات بی‌خطر هستند و خود به خود بهبود می‌یابند، اما اگر پس از گزیدگی، هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید:

درد و تورم شدید، قرمزی، التهاب، چرک یا عفونت در ناحیه گزش، تب، لرز و بدن درد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: