کد خبر: ۳۲۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 24
حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری، تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه کرده‌اند. اما از آنجایی که این علائم می‌توانند نشانه خیلی از بیماری‌های دیگر هم باشند، معمولاً نادیده گرفته می‌شوند.
شفا آنلاین>سلامت>ایدز از طریق تزریق خون و فرآورده‌های آن، استفاده از سوزن مشترک (در معتادان مواد مخدر)، مادر به جنین و از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود. مهم است بدانیم تشخیص زودهنگام کمک زیادی به بهبود فرد مبتلا می‌کند. در این رابطه مراکز و پایگاه‌های مشاوره زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان، در نهایت رازداری، آموزش، مشاوره و آزمایش‌های لازم را به صورت رایگان در اختیار افرادی که مشکوک به دریافت ویروس هستند قرار می‌دهند و در صورت تشخیص ابتلای فرد، مراقبت و درمان به طور کامل انجام می‌شود. اما از کجا می‌توانیم بفهمیم به ایدز مبتلا شده‌ایم؟ در ادامه این مطلب ۱۰ علامت شایع بیماری ایدز را مرور خواهیم کرد. در صورتی که شما در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید و این علائم را نیز تجربه کرده‌اید، مراجعه هرچه سریع‌تر به پزشک و انجام تست‌های آزمایشگاهی عاجل‌ترین کاری است که باید انجام دهید.
تهوع، استفراغ و اسهال
به گزارش شفا آنلاین:حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری، تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه کرده‌اند. اما از آنجایی که این علائم می‌توانند نشانه خیلی از بیماری‌های دیگر هم باشند، معمولاً نادیده گرفته می‌شوند. اما توجه داشته باشید اسهال و استفراغ مقاوم به درمان می‌تواند علامت قاطع‌تری برای ابتلا به HIV باشد. در این صورت عامل اصلی یا ویروس HIV است و یا هر ویروسی که سیستم ایمنی را شدیداً هدف گرفته باشد.
کاهش وزن
می‌توان گفت قریب به اتفاق مبتلایان به ایدز افرادی لاغر اندام هستند، بدون این که رژیم لاغری گرفته باشند و یا از علت آن مطلع باشند. این افراد وزن کم می‌کنند، در حالی که همه تلاش خود را برای بیشتر غذا خوردن و چاق شدن به کار می‌گیرند. توجه داشته باشید که کاهش نگهانی و شدید وزن را باید به شدت مورد توجه قرار داد و در صورت بروز این عارضه می‌توان به عنوان یکی از علائم ایدز به آن نگریست.
ذات الریه
همراهی کاهش وزن و سرفه‌های خشک می‌توانند دلیل قطعی‌تری برای ورود یک عفونت و تحریک شدید سیستم ایمنی باشد. البته باز هم نمی‌توان تشخیص قطعی داد. عفونت با توکسوپلاسموز و عفونت‌هایی که مغز را مورد هدف قرار می‌دهند مثل سیتومگالوویروس نیز می‌توانند باعث این علائم شوند. اگرچه شیوع این بیماری‌ها زیاد نیست، پس این علامت ما را به تشخیص نزدیک‌تر خواهد کرد. بدن در روزهای نخست ورود ویروس HIV شروع به ساخت آنتی‌بادی بر علیه آن نمی‌کند. بنابراین ممکن است تست آزمایشگاهی اول نتیجه را به اشتباه منفی گزارش کند.
تغییر شکل ناخن‌ها
ضخیم و خم شدن ناخن‌ها، ورم ناخن‌ها و تغییر رنگ آن‌ها با ایجاد خطوط قهوه‌ای و حتی سیاه می‌تواند از تغییر شکل ناخن‌ها در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ایدز باشد. بیماری‌های زیادی وجود ندارند که مشابه این علامت را ایجاد کنند. هرچند یک عفونت قارچی به نام قارچ کاندیدا هم می‌تواند منجر به ایجاد این عارضه شود. ابتلا به عفونت‌های قارچی مخصوصاً قارچ کاندیدا، احساس گیجی و اختلال در تمرکز، زخم، تبخال و زگیل تناسلی، احساس مورمور شدن پاها و دست‌ها و اختلالات سیکل قاعدگی از دیگر تغییراتی هستند که در مراحل اولیه ابتلا به HIV توسط افراد گزارش شده است.
تب
تب یکی از نخستین علائم سندرم حاد ویروسی است که می‌تواند به صورت تب خفیف تا شدید تظاهر کند. این تب به دلیل ورود ویروس ایدز به عروق خونی و تجمع آن در تعداد بالا و در نتیجه تحریک سیستم ایمنی ایجاد
خواهد شد.
خستگی
پاسخ التهابی سیستم ایمنی تحریک شده می‌تواند باعث احساس خستگی و بی‌حالی شود. بنابراین خستگی می‌تواند هم علامت اولیه بیماری ایدز و هم نتیجه حاصل از این بیماری باشد. البته خستگی می‌تواند علامت بسیاری از بیماری‌ها باشد و هر خستگی‌ای هم نشانهHIV  نیست. این علامت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که همراه سایر علائم
 ابتلا باشد.
درد عضلات
سندرم حاد ویروسی معمولاً با سرماخوردگی و یا هر عفونت ویروسی دیگر، حتی هپاتیت اشتباه گرفته می‌شود. کاملاً طبیعی است. خیلی از علائم این بیماری با بیماری‌های دیگر مشابه هستند، مثل درد عضلات و مفاصل. ورم گره‌های لنفاوی هم که به دلیل ورود عفونت به بدن ایجاد می‌شود، در این سندرم به دلیل ورود ویروس HIV ایجاد خواهد شد.
تعریق شبانه
حدود نیمی از مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه آلوده شدن به HIV تعریق شبانه را تجربه کرده‌اند. این عارضه می‌تواند ارتباط بیشتری با ویروس داشته باشد و با تعریق ناشی از گرما یا ورزش کردن به کلی فرق می‌کند. تعریق ناگهانی و شدید که فرد را مجبور می‌کند برای عوض کردن لباس‌هایش از خواب بیدار شود.
گلو درد و سر درد
مثل سایر علائم، گلودرد و سردرد نیز مختص بیماری ایدز نیست. اما اگر شما اخیراً رفتار پرخطری داشته‌اید و خود را مستعد ابتلا می‌بینید، دیدن این علائم می‌تواند اخطاری به شما باشد که هرچه سریع‌تر تست‌های تشخیصی را انجام دهید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: