کد خبر: ۳۲۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 24
عمل‌های سنگین توسط کسانی که مهارت ندارند، در اتاق‌های عمل انجام می‌شود. این عمل‌ها غیرقانونی است که با مهر پزشک متخصص رنگ‌وبوی قانونی به‌خود می‌گیرد و چنانچه در هر چند عمل، یک عمل دچار مشکل شود، پزشک با استفاده از ظرفیت‌هایش و پرداخت جریمه ماجرا را حل‌وفصل می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت> هنوز سراسر بدنش درد می‌کند، نافش عفونت کرده و مدام چرک و خون از آن خارج می‌شود. هر بار که چیزی می‌خورد، درد سراسر وجودش را می‌گیرد. یاد تصمیم اشتباهی می‌افتد که برای او این همه درد به همراه داشته است، سردرد می‌گیرد. می‌خواست راه میانبر را برود، اما نتیجه آن درد بود، می‌گوید: «چند وقتی بود که چاقی‌ام روی اعصابم بود. مدام احساس می‌کردم نمی‌توانم لباس‌هایی را که دوست دارم بپوشم و هر بار که غذا می‌خوردم انگار کسی با پتک روی سرم می‌زد. احساس عذاب‌وجدان داشتم، اما با این وجود، دست خودم نبود و مدام پرخوری می‌کردم.»

آه بلندی می‌کشد، درد در پهلوهایش تیر می‌کشد، چهره‌اش را درهم‌تنیده می‌کند و نشان می‌دهد که خیلی درد دارد. پهلویش را محکم گرفته تا دردش آرام شود، می‌گوید: «نه حوصله رژیم گرفتن داشتم و نه توان ورزش‌کردن. از طرفی هم می‌خواستم خیلی زود به وزن ایده‌آلم برسم و برای رسیدن به هدفم هم راهی نداشتم جز اینکه عمل زیبایی انجام دهم که کاش هیچ وقت به آن فکر نمی‌کردم.»

دردش انگار کمی فروکش کرده، مدام شالش را روی سرش جابه‌جا می‌کند و ادامه می‌دهد: «به یک کلینیک خصوصی که هیچ شناختی هم از آن نداشتم، رفتم. پزشک عمومی که آنجا بود گفت درصورتی که عمل ابدومینوپلاستی انجام دهم به وزن ایده‌آلم می‌رسم. قیمتی که گفت نسبت به کلینیک‌های دیگر نسبتا بهتر بود و باعث شد وسوسه شوم این عمل را انجام دهم. روز عمل دکتر را در اتاق عمل ندیدم. تکنیسین قبل از بیهوش شدنم گفت پزشکم تا چند دقیقه دیگر می‌آید، بیهوش و عمل شدم، اما بعد از به هوش آمدن و بستری‌شدن‌ در کلینیک هم دکتر را ندیدم. همان تکنیسین بالای سرم آمد و ‌گفت که عملم خوب بوده و مشکلی ندارم.»

این زن که هنوز عوارض عمل دست از سرش برنداشته است، تاکید می‌کند: «چند روزی از عمل که گذشت احساس کردم درد قسمت‌هایی از بدنم که عمل روی آن انجام شده، بیشتر شده است و آرام نمی‌گرفتم. مدام درد داشتم، دردهای عجیبی که تحمل آن برایم سخت بود. به کلینیک که مراجعه کردم متوجه شدم عمل توسط تکنیسین بیمارستان انجام شده است و دکتری که قرار بود عمل را انجام دهد، مهرش را در اختیار این تکنیسین قرار داده تا سهمش را از این عمل دریافت کند. در واقع همه مراحل عمل سختی را که باید توسط جراح متخصص انجام می‌شد، تکنیسین انجام داده بود و سهم فعالیت پزشک جراح فقط یک مهر روی برگه عمل من بود.»

او توضیح می‌دهد: «بعد از گذشت دو سال از این عمل جراحی نه‌تنها شرایطم بهتر نشده، بلکه تمام بدنم پر از عفونت و آمبولی شده است. در کنار این همه درد، ماجرای شکایتم را هم پیگیری می‌کنم، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ام و قوانینی که در این حوزه وجود دارد بسیار به ضرر بیمار تمام می‌شود.»

 پزشکان اجاره‌ای، غیرقانونی فعالیت می‌کنند

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سیدنجات حسینی، نایب‌رئیس انجمن جراحان زیبایی و پلاستیک ایران دراین باره می‌گوید: «در هر عمل جراحی که پزشک در اتاق عمل حضور دارد، یک پرستار یا تکنیسین کنار اوست. نیروهای تکنیسین هم باهوش هستند و هم کاربلد، به همین علت برخی از آنها فرآیند انجام عمل را به‌خوبی فرا می‌گیرند.

این کار با دلالی این گروه از تکنیسین‌ها همراه است و از آنجا که بسیاری از افراد به‌دنبال انجام عمل‌های زیبایی هستند یا اینکه فرهنگ مردم به سمتی می‌رود که برای انجام عمل‌های زیبایی هزینه زیادی می‌پردازند، این افراد تلاش می‌کنند در فضای مجازی و حقیقی مشتریان زیادی جذب کنند.»

صفحات مجازی محل جولان پزشکان قلابی

 پزشک فوق‌تخصص زیبایی توضیح می‌دهد: «در برخی از کلینیک‌ها این افراد خودشان را پزشک معرفی می‌کنند و عکس‌های مختلف از بیماران در صفحات مجازی قرار می‌دهند تا مشتری بیشتری جذب کنند. گاهی نیز با تخفیف‌هایی که می‌گذارند، بیماران را ترغیب به انجام عمل می‌کنند، بدون آنکه آنها بدانند فردی که عمل‌شان می‌کند، پزشک نیست.»

او با بیان اینکه هم‌اکنون در بیش از 10کلینیک بزرگ این عمل‌های زیبایی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: «این افراد در قامت پزشک بالای سر بیمار می‌روند و عمل زیبایی را انجام می‌دهند، حتی در برخی موارد نیازی به حضور پزشک برای نظارت در اتاق عمل نمی‌بینند. این در حالی است که قانون می‌گوید پرستار یا تکنیسین حق انجام عمل مستقل را ندارد، اما برخی از کلینیک‌ها برای آنکه از میزان سهم پزشک کم کنند، این اجازه را به تکنیسین می‌دهند تا سهم بیشتری نصیب آنها می‌شود. بیمارستان نیز از این موضوع آگاه است، زیرا امکان ندارد مسئول فنی بیمارستان در جریان عمل افراد قرار نداشته باشد.»

نجات‌حسینی بر این باور است که اصولا پزشکان سن بالا، پزشکانی که توانایی انجام عمل را ندارند یا افرادی که مجوز‌شان باطل شده است، با این تکنیسین‌ها همراهی می‌کنند و مهر خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

او تاکید می‌کند: «فضای مجازی، نظام پزشکی، اداره نظارت بر درمان و معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان پزشکی، مسئول رسیدگی به این امر هستند و باید با ارائه آمار تعداد تکنیسین‌هایی که در این حوزه ورود می‌کنند، مانع از انجام عمل توسط آنها شوند.»

جلسات بی‌نتیجه

نایب‌رئیس انجمن جراحان زیبایی توضیح می‌دهد: «جلسات زیادی با مسئولان وزارت بهداشت داشته‌ایم، اما هنوز به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم.»

او بر این باور است که در کانادا، دانمارک و نروژ دخالت در انجام عمل‌های زیبایی جزو جرایم سنگین به شمار می‌رود. درواقع انجام عمل‌ها در حیطه‌های دیگر، خطر کمتری دارد، اما در این بخش می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. معاونت درمان باید به این حوزه ورود کند و قانون جریمه‌های سنگینی را برای این افراد در نظر بگیرد.

 جراح فوق تخصص زیبایی توضیح می‌دهد که هم‌اکنون بیش از 30تا 40درصد عمل‌های زیبایی را تکنیسین‌ها انجام می‌دهند و کرج یکی از مراکز بزرگ خلافکاری در این حوزه به شمار می‌رود.

برخورد جدی با متخلفان حوزه زیبایی

دکتر بابک عدلی، معاون و دادستان انتظامی سازمان نظام پزشکی، نیز درباره وضعیت تکنیسین‌هایی که تخلف می‌کنند و به جای پزشکان عمل های جراحی را انجام می‌دهند، می‌گوید: «ماجرا در اینجا تفکیک می‌شود، اگر خطا را پزشک انجام دهد، از سوی نظام پزشکی پیگیری می‌شود، اما اگر تخلف از سوی تکنیسین‌ها یا سایر افراد شاغل در بیمارستان‌ها صورت گیرد، معاون درمان وزارتخانه یا معاونت درمان دانشگاه‌هایی که بیمارستان‌ها تحت نظارت آنها قرار دارند، موضوع را بررسی می‌کنند.»

او تاکید می‌کند: «در عمل‌هایی که از سوی افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، اگر مشکلی پیش بیاید، به علت اینکه فردی که به جای جراح عمل را انجام داده، رضایت بیمار را می‌گیرد، آمار دقیقی از تعداد عمل‌هایی که از این طریق انجام می‌شود، وجود ندارد، اما درصورت کشف چنین مواردی دادسرای نظام پزشکی برخورد جدی با آنها خواهد کرد.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: