کد خبر: ۳۲۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 24
علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهرتهران
در ماجرای سد معبر و بساط‌گستری هر وقت دستفروشان نیازمند بخواهند در جایی مستقر ‌شوند، عده‌ای به‌صورت باند هم وارد می‌شوند و با گرفتن پول، فضایی در اختیار آنها می‌گذارند.
شفا آنلاین> قوانین و قواعدی داریم که هم در کشور و هم در حوزه مدیریت شهری براساس رعایت و حفظ حقوق عمومی شهروندان نوشته شده است و اجرا می‌شود. معمولا تابع این هستیم که مردم در شهر بتوانند با مراعات این قوانین به‌خوبی در کنار هم زندگی کنند. یکی از موضوعاتی که ممکن است باعث زیرپاگذاشتن این حقوق شود و برای بقیه شهروندان سختی به بار آورد، سد معبر است. شهرداری موظف است جلوی سد معبر را چه در خیابان‌ها و چه در پیاده‌روها بگیرد تا محل عبور شهروندان آزاد باشد.
در دوره قبلی در این زمینه‌، رهاشدگی و بی‌قاعدگی داشتیم. سال‌ها پیش در راسته کتاب، یعنی مقابل دانشگاه تهران سه‌چهار دستفروش دیده می‌شد اما الان از ابتدا تا انتهای این خیابان دستفروشی است. الان موضعی که مطرح می‌شود این است که دستفروشان با قدرت اقتصادی کم امرار معاش می‌کنند و کسی نمی‌خواهد به اینها لطمه وارد شود.
من در هفته کتاب ۲سال پیش دیدم کتاب‌های پرفروش انتشاراتی‌ها از سوی عده‌ای به‌صورت افست و غیرقانونی چاپ و وارد بساط این دستفروشان می‌شود. به این شکل بود که بازار کتاب به‌صورت غیرقانونی تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت. چندین کتابفروشی با قدمت چند ده‌ساله، در همین ماجرا ورشکست شده بودند. اتحادیه ناشران هم از این بابت ابراز نگرانی می‌کرد.
در ماجرای سد معبر و بساط‌گستری هر وقت دستفروشان نیازمند بخواهند در جایی مستقر ‌شوند، عده‌ای به‌صورت باند هم وارد می‌شوند و با گرفتن پول، فضایی در اختیار آنها می‌گذارند. گاهی اوقات هم ممکن است همکاران ما را درگیر کنند. این اتفاقی است که نه در چهارراه ولیعصر و تئاترشهر بلکه در کل تهران نیازمند رسیدگی است. سال گذشته و زمانی که در خیابان شهرزاد منطقه‌۱۵ چهارشنبه فرهنگی برگزار می‌شد، تعدادی وانتی سدمعبر کرده بودند که هر جا می‌رفتیم، مردم از آنها شکایت می‌کردند. بالاخره بعد از یک سال و اندی با آنها برخورد شد و وانتی‌ها را جمع‌آوری کردند. از طرف دیگر گزارش رسید که اینها باز هم برمی‌گردند، زیرا وقتی عده‌ای در یک محل ثابت برای مدت طولانی مشغول کسب‌وکار باشند، برای خود حق قائل می‌شوند. همین دستفروشان و حواشی اطراف آنها در چهارراه ولیعصر، بارها جمع‌آوری شده است ولی باز هم برگشته‌اند. اصل ماجرا هم به این برمی‌گردد که ما بدانیم، ۲سال کرونا را پشت‌سر گذاشته‌ایم و باید شرایط معیشتی خاص این گروه ضعیف را مراعات کنیم ولی از طرف دیگر نباید تبدیل به این شود که هرکس تصمیم به کسب‌وکار گرفت، بدون مجوز و بدون نظارت نهادهای مسئول شروع به دستفروشی کند. همکاران من به‌درستی ‌دنبال این هستند که ترجیحا مکان‌هایی را به‌عنوان جایگزین در اختیار آنها قرار دهند. این اتفاق خوبی است ولی تجربیات قبلی متأسفانه موفق نبوده است. در منطقه یک و منطقه ۱۹ غرفه هایی که در اختیار آنها قرار گرفت، با استقبال مواجه نشد و آنها ‌دنبال پرترددترین مکان بودند که مشتری داشته باشد و آن هم پیاده‌رویی است که همه از آن عبور می‌کنند، اما طی این دوره ساماندهی‌ها به‌صورتی است که دیگر کسی از این ناحیه متضرر نشود و افراد با بضاعت کمتر دچار زیان نشوند. از سوی دیگر، دست باندهای مافیایی را که پول‌های کلان به جیب می‌زنند هم با پاکسازی معابر کوتاه کردیم. در این راستا می‌توان به بازارهای محلی اشاره کرد که شبانه مملو از جمعیت است و امیدواریم این بازارها هر روزه پررونق‌تر شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: