کد خبر: ۳۲۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 23
در کلانشهری مثل تهران، اگر یک آنژیوکت در خط پردازش زباله دیده شود، همه زباله‌ها به جای دفن، وارد مرحله دفع بهداشتی می‌شوند؛ به شرطی که این پسماند در میان انبوهی از زباله‌ها توسط کاربر دیده شود.
شفا آنلاین>سلامت>براساس آمارهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، بیش از 17هزار مرکز درمانی با شهرداری برای جمع‌آوری «پسماند بیمارستانی» قرارداد ندارند و این نه‌تنها به معنای اختلال در مدیریت پسماند در پایتخت است، بلکه چشم‌اندازی ناگوار را برای محیط‌زیست انسانی و طبیعی به همراه دارد. رصد پسماند بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت است. سازمان‌هایی مثل مدیریت پسماند شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست، نقش نظارتی بر مجموعه دارند.


به گزارش شفا آنلاین:پسماند بیمارستانی شامل بافت‌ها و نسوج آسیب‌دیده، پسماند شیمیایی، عفونی، دارویی و رادیواکتیو و ظروف و وسایل مستعمل این حوزه می‌شود. این پسماند می‌تواند در مطب یک پزشک عمومی یا بیمارستان‌های چند صد تختخوابی تولید شود.



زباله‌های بیمارستانی؛ سلامت و محیط‌زیست


زباله‌های بیمارستانی به‌علت دارا بودن عوامل خطرناک سمی و بیماری‌زا ازجمله مواد پاتولوژیک، دارویی، شیمیایی و رادیواکتیو از حساسیت خاصی برخوردارند. براساس برآوردها حدود 630نوع ماده شیمیایی و دارویی در بیمارستان مصرف می‌شود که 300نوع آن سمی است. پسماندهای مراکز درمانی و بهداشتی که بیشتر در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها تولید می‌شوند، به‌علت آلوده بودن و همچنین زیان‌های ناشی از عدم‌مدیریت بهداشتی، باعث شیوع انواع بیماری‌های خطرناک و مسری شده و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط‌زیست است.



روش برخورد با پسماندهای بیمارستانی


روش‌های مرسوم برای بی‌خطرسازی شامل اتوکلاو، ماکروویو، زباله‌سوز، دفن در زمین و گندزدایی با مواد شیمیایی است. بی‌خطرسازی پسماندهای مراکز درمانی و بهداشتی با دستگاه زباله‌سوز یا اتوکلاو در حال فراگیر شدن است. اگرچه براساس قانون همه مراکز درمانی کوچک و بزرگ باید مجهز به دستگاه‌ها یا روش‌های بی‌خطرسازی‌ پسماند بیمارستانی باشند، ولی در عمل همه آنها این کار را انجام نمی‌دهند. مدیریت پسماند اکثر شهرها در نهایت پسماندهای بیمارستانی را دفن می‌کنند. در شهر تهران پسماندهای این مراکز در سلول‌های ایزوله و خاص در خاک دفن می‌شوند.



زباله بیمارستانی صددرصد بی‌خطر نیست


نگاه مسئولان شهرداری پایتخت و سازمان حفاظت محیط‌زیست به زباله‌های بی‌خطر شده بیمارستانی خالی از تردید نیست. آنها معتقدند حجم روزانه تولید زباله بیمارستانی عمدتا بیشتر از ظرفیت دستگاه‌های اتوکلاو (بی‌خطرساز) است. در نتیجه بیمارستان‌ها مجبورند بخشی از زباله‌های خود را در محیط باز بیمارستانی یا مراکز درمانی دپو کنند و این خود به‌تنهایی آلوده‌کننده محیط است.



بیمارستان‌ها باید پسماندها را بی‌خطر کنند


علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: براساس قانون مدیریت پسماندها، بیمارستان‌ها مکلف هستند پسماندهای ویژه و پساب خود را بی‌خطرسازی و تصفیه کنند. یکی از موضوعاتی که در حوزه پسماندهای بیمارستانی مطرح است موضوع هزینه بالای انتقال پسماندهاست و شهرداری‌ها این پسماندها را به‌عنوان پسماند ویژه تلقی می‌کنند.

با توجه به اینکه به‌گفته مسئولان این مجموعه، پسماندهای ویژه طی فرایند بی‌خطرسازی به پسماندهای شبه‌خانگی تبدیل می‌شوند، این موضوع باید از طریق آزمایشگاه‌های معتمد بررسی شده و در کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران تصمیم‌گیری شود.همشهری


 تولید سالانه 150هزار تن پسماند بیمارستانی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: