کد خبر: ۳۲۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 23
والدین با استفاده از اصول غذایی مناسب شامل مقوی و مغذی کردن غذا و ترفندهای مناسب می‌توانند با این مساله مقابله کنند.
شفا آنلاین>سلامت>رییس گروه بهبود تغذیه مرکزبهداشت خوزستان تبعات مربوط به سوء تغذیه در کودکان شامل را کم وزنی، لاغری، قد کوتاهی و یا اضافه وزن و چاقی عنوان کرد و افزود: لاغری زودتر از همه این موارد و کوتاه قدی با تاخیر بیشتری نسبت به دیگر موارد پدیدار می شود.

به گزارش شفا آنلاین:مهنوش صاحبدل با اشاره به اینکه مقوی و مغذی کردن غذای ۲ اصل مهم در تغذیه کودکان به شمار می‌رود گفت: برای مقوی کردن غذای کودک راهکارهای مختلفی وجود دارد به عنوان مثال می‌توان تکه‌های گوشت، سبزیجات و سیب زمینی غذاهای پخته شده با آب کم را تفکیک و بعد از نرم کردن، آب غذا را اضافه کرد تا به شکل پوره آماده شود.

صاحبدل ادامه داد: والدین به غذای کودکان مقدار کمی (به اندازه یک قاشق مربا خوری) روغن زیتون و یا روغن مایع اضافه کنند و بر روی نان یا بیسکوییت کودک مقدار کمی کره بمالند.

وی با تاکید بر اهمیت میان وعده برای کودکان اذعان داشت: انواع مغزها از جمله گردو، پسته و بادام با داشتن انرژی، پروتئین، املاح و مواد معدنی مناسب به صورت پودر شده به غذای کودک یا میان وعده اضافه شود.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکزبهداشت خوزستان افزود: افزایش دفعات و مدت زمان شیردهی در کودک زیر۲ سال بیشتر باشد، استفاده از غذای کمکی متناسب با سن کودک نیم تا یک ساعت بعد از تغذیه با شیر، انتخاب غذاهای کم حجم و پر انرژی با استفاده از اصول مقوی کردن غذا، اضافه کردن کره، روغن، زرده تخم مرغ، گوشت، مرغ و استفاده از میان وعده شیر برنج، پوره سیب زمینی، فرنی، کیک، شیر، نان و پنیر نیز مناسب است.

وی در خصوص اصول مغذی کردن غذای کودک بیان کرد: پودر جوانه غلات و حبوبات تهیه و سپس به سوپ و یا فرنی اضافه شود، همچنین با توجه به ضرورت استفاده مورد نیاز گوشت و یا مرغ ، اضافه کردن انواع حبوبات مانند عدس، ماش و تخم مرغ آب پز رنده شده در سوپ، ماکارونی و یا برنج توصیه می‌شود.

صاحبدل با تاکید بر استفاده از میوه و سبزیجات به عنوان منابع ویتامین و املاح گفت: سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج و کدو حلوایی و سبز رنگ از جمله جعفری و شوید، گزینه‌های مناسبی برای غذای کودکان محسوب می‌شوند.

رییس گروه بهبود تغذیه مرکزبهداشت خوزستان ادامه داد: سوپ و آش رقیق انرژی کافی ندارند بنابراین بهتر است کره، روغن و برنج و برای کودکان بالای یک سال مقداری شیر پاستوریزه گاو اضافه شود؛ همچنین استفاده از عصاره قلم بسیار کمک کننده و مغذی است.

به گفته صاحبدل ترکیب ماست، میوه و پودر مغزها با حریره ها، شیر برنج و فرنی برای تغذیه کودکان مفید هستند.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای بهبود تغذیه کودکان کم اشتها و بد غذا اظهار کرد: والدین با کودکان با صبوری صحبت کرده و آنها را به غذا خوردن تشویق کنند، همچنین غذاها را رنگی و متنوع کرده و از ظروف با رنگ بندی مختلف استفاده کنند.

صاحبدل توضیح داد: والدین از ظروف شکستنی برای کودک استفاده نکنند چون شکستن ظرف از نظر روحی برای کودک مناسب نیست، در صورت امتناع کودک از خوردن یک غذا، چاشنی آن را تغییر داده و در یک فرصت دیگر امتحان کنند.

وی یادآورشد: سفره غذای کودک در یک محیط آرام، دوستانه، تمیز، مطمئن و همراه با دیگران باشد.

این مسئول مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: انتظار نداشته باشید کودک غذا را مرتب و تمیز مصرف کند و در صورت ریخت و پاش و پرت کردن، والدین با ملایمت و به تدریج کودک را کنترل کنند، همچنین باید توجه داشت که استفاده از موسیقی کودکانه و بازی در بهبود اشتها موثراست.

بر اساس این گزارش، کارشناسان در موارد متعدد مخلوط کردن داروهای مصرفی کودکان با شیر و غذا را نادرست دانسته و والدین باید از این کار خودداری کنند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: