کد خبر: ۳۲۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۲ - 2023July 21
گفتنی است دراین همایش از بیمارستان ایرانمهر -به مدیرعاملی دکتر محمد مهدی قیامت- نیز به پاس تلاش های ویژه در جذب و ارایه خدمات درمانی به بیماران خارجی با اهدای سیمرغ زرین، تقدیر ویژه به عمل آمد.
  شفا آنلاین:سلامت>پزشکی>وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: حوزه درمانی و اقلیم‌های متنوع کشورمان موجب شده تا ایران در دنیا تبدیل به یکی از قطب‌های کم‌نظیر گردشگری سلامت شود.

به گزارش شفا آنلاین:، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه حضور من در این رویداد ادای احترام به جامعه پزشکی، کادر سلامت و درمان است، بیان کرد: پزشکی جزو شریف‌ترین مشاغل بشری در طول تاریخ است. به‌ویژه در سال‌های اخیر جلوه‌های برجسته‌ای از این شرافت به دنیا نشان داده شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه دوران کرونا نشان داد فداکاری، ایثار و از خودگذشتگی تنها محدود به دوره دفاع مقدس نبوده است، ادامه داد: در دوره سخت کرونا معلوم شد دفاع مقدس صرفا یکاتفاق نبوده و ایثار یک جریان ریشه‌دار و اصیل در ایران است که در دوران کرونا در ابعاد گسترده‌تری نشان داده شد.

او با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری سلامت با توجه به مزایایی که دارد، تصریح کرد: حوزه درمانی و اقلیم‌های متنوع کشورمان موجب شده تا ایران در دنیا تبدیل به یکی از قطب‌های کم‌نظیر گردشگری سلامت شود.
مهندس ضرغامی پزشکان حاذق، برجسته، متخصص و مشهور در دنیا، تجهیزات پیشرفته و قیمت مناسب را سه مزیت ایران نسبت به سایر کشورها در این حوزه عنوان کرد.

سلامت گردشگری سلامت باید حفظ شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه گردشگری سلامت باید به نحو احسن انجام شود، افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، وزارت بهداشت و درمان، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد همگی باید در کنار هم تلاش کنند تا سلامت گردشگری سلامت را حفظ کنند.

او به همکاری خوب شکل گرفته بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت بهداشت و درمان در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: در دوران گذشته برخی مشکلات مطرح بود و امروز دو وزارتخانه تعاملات خوبی را با یکدیگر شروع کرده‌اند و همکاری خوبی برقرار شده است.

مهندس ضرغامی از دلالی و سوداگری در حوزه گردشگری سلامت به‌عنوان خط قرمز نام برد و بر نگاه آسیب‌شناسانه و نظارت دقیق در این حوزه تاکید کرد.

فعالیت 700 دفتر خدمات مسافرتی در حوزه گردشگری سلامت

او ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی و دفاتر معتبر دارای مجوز باید به‌طور مستقیم این مسئولیت را عهده‌دار شوند. ۷۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که اگر این فرآیند از طریق آژانس‌های رسمی انجام شود بخش مهمی از این آسیب رفع می‌شود.

مهندس ضرغامی با اشاره به ۲۴۰ بیمارستان و مراکز درمانی دارای مجوز آی.پی.دی تصریح کرد: زمانی که اقدامات بیمارستان‌محور و فرآیند از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز انجام شود می‌توانیم ادعا کنیم تا حد زیادی تخلفات، سوداگری‌ها و دلالی مهار شده است.

او در پایان بر توجه به اخلاق‌های انسانی و شرافت در کنار اقتصاد گردشگری تاکید کرد.

درآمد یک میلیارددلاری ارزی گردشگری سلامت در کشور

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: یک میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از گردشگری سلامت در کشور حاصل شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: پزشکی ایران بسیار پیشرفته و سرآمد کشورهای منطقه است، در حال حاضر هیچ بیماری برای درمان به خارج اعزام نمی شود، بلکه سالانه پذیرای میلیون ها نفر خارجی به کشور هستیم.

وی اظهار داشت: حدود هزار و ۱۰۰ بیمارستان در کشور وجود دارد که از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان دولتی است و ۲۵۰ بیمارستان مجوز پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیماران بین المللی را دارند.

وجود 155 هزار تخت بیمارستانی در کشور

کریمی تصریح کرد:۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی داریم که با بهترین تجهیزات و کادر درمان به بیماران خدمات ارائه می دهند و ضریب اشغال بیمارستان ها ۷۰ درصد است و ۳۰ درصد نیز باید برای گردشگری سلامت اختصاص دهیم .

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در دولت مردمی ۲ کلان بیمارستان و مدرن مهدی و غدیر افتتاح شده و در شهرهای بزرگ نیز در حال ساخت کلان بیمارستان هستیم که علاوه بر درمان، در حوزه آموزش بهداشت و سلامت فعالیت می کنند و می توانند به بیماران خارجی نیز خدمات ارائه دهند البته این بیماران باید به راحتی دسترسی به اطلاعات مراکز درمانی ما داشته باشند.

کریمی تصریح کرد: ۲۰ هزار تخت بیمارستانی ویژه نیز داریم و باید بسترهای مناسب برای تسهیل مجوز مراکز خصوصی با خدمات استاندارد ارائه شود و همچنین می توانیم به مرزنشین ها نیز خدمات درمانی مناسب ارایه دهیم.

وی تاکید کرد: بیشترین مراجعات بیماران خارجی به بیمارستان‌های کشور در بحث ناباروری، زنان و زایمان، چشم پزشکی، زیبایی، ارتوپدی و پیوند است.

 

گردشگری بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی است

در ادامه این همایش محمدعلی محسنی بندپی اظهار کرد: گردشگری بخش قابل توجهی از اقتصاد جهانی است و علاوه بر درآمد ارزی اشتراکات فرهنگی به دنبال دارد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نیروهای درمانی متخصص و مجرب، تعرفه‌های درمانی پایین‌تر در ایران و ارائه خدمات باکیفیت جزو مزایای کشور ما در زمینه جذب گردشگر سلامت به شمار می‌رود.

وی افزود: در قوانین اول تا ششم توسعه کشور، ردپای قوی از گردشگری سلامت مشاهده نمی‌کردیم اما در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم، فصل ویژه‌ای برای گردشگری در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند آغازی برای تحول بزرگ در حوزه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران سلامت نیز باشد.

بندپی تصریح کرد: وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و فعالان بخش خصوصی را به عنوان احیاکنندگان گردشگری سلامت می‌دانیم و باید تلاش کنیم سازمان‌های بیمه‌گر داخلی را نیز موظف کنیم که ارتباطات بیمه‌ای خود را با کشورهای مختلف که قرار است گردشگر سلامت به ایران بفرستند، افزایش دهند تا بیماران خارجی بتوانند با پوشش بیمه‌ای برخی خدمات درمانی را در ایران دریافت کنند زیرا برقراری پوشش بیمه‌ای، می‌تواند انگیزه مضاعفی برای درمان بیماران خارجی در ایران ایجاد کند.

جذب بیش از ۱۵ میلیون گردشگر

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده گردشگران کشور را زائران تشکیل می‌دهند اما تا پایان برنامه هفتم توسعه قرار است بیش از 15 میلیون نفر گردشگر را از کشورهای مختلف و برای مقاصد مختلف در کشور جذب کنیم.

بندپی گفت: ایران توانمندی زیادی در حوزه سلامت دارد ، بطوریکه یک میلیارد یورو در بخش دارو صادرات داشتیم و در حوزه گردشگری سلامت نیز می توانیم موفق عمل کنیم‌.


عدم حمایت دولت‌ها از گردشگری درمان

در ادامه این همایش مهدی کریمی، رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت نیز اظهار کرد: در بخش گردشگری سلامت و درمان، نقش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.اکنون بیمارستان‌ها با مشکلاتی همراه هستند و حمایت‌هایی که باید توسط دولت‌ها در این زمینه صورت می‌گرفت انجام نشده است و بحث کلان‌بیمارستان‌ها مغفول مانده است‌.

وی افزود: اگرچه مشکلات دولت و دست و پنجه نرم‌کردن با تحریم برای دولت کار سختی است اما توقع از دولت این است که با توجه به نقش مهم گردشگری سلامت عملکرد بهتری در این زمینه وجود داشته باشد.

کریمی به ارزآوری قابل توجه گردشگری سلامت در سایر کشورها از جمله ترکیه اشاره کرد و افزود: گردشگری سلامت در ترکیه به اندازه نیمی از درآمد ارزی کشور ما در بخش نفت و صادرات فرآورده درآمد ارزی دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت خاطرنشان کرد: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که دفتر و مرکزی برای گردشگری سلامت در این وازارتخانه ایجاد شود.البته مشخص نیست که با توجه به درخواست‌های متعدد از گذشته به ایجاد این مرکز بی‌توجهی شده است‌

توسعه بیمارستانی به صورت جزیره‌ای

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته توسعه بیمارستانی به صورت جزیره‌ای دنبال شده در حالی که در سایر کشورها به احداث مگا‌بیمارستان‌ها توجه جدی صورت می‌گیرد.

کریمی عنوان کرد:  اگر تا سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۰۰ شرکت گردشگری سلامت ایجاد شود می‌توان اشتیاق بیمارستان‌ها برای جذب گردشگری سلامت را افزایش داد.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت در ادامه از عدم همکاری ببمه‌ها با بیمارستان‌ها انتقاد کرد و افزود: بیمه‌ها آمادگی لازم را برای همکاری با حوزه سلامت ندارند و به همین دلایل مشکلات مردم و بیمارستان‌ها با بیمه‌ها بیشتر می‌شود .اگر استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده‌های نو وارد ارائه خدمات بیمه‌ای شود بار اضافی که اکنون بر  دوش بیمه‌ها  هست برطرف می‌شود.   کریمی عنوان کرد: در مرکز توسعه گردشگری سلامت تعاملاتی با استارت‌آپ‌ها انجام شده است.

تسهیلات درنظر گرفته شده برای کادر درمان 

وی عنوان کرد:‌ همچنین با تعامل با وزارت صمت و چند وزارتخانه تسهیلاتی برای ارائه خدمات به کادر درمان در نظر گرفته شود.در این راستا ۱۰۰ میلیون تومان وام خرید کلا در قالب طرح ملی جهاد کالا به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

کریمی بیان کرد: ایران پتانسیل قوی در نیروی انسانی متخصص دارد که باید از آن بهره برد اما برندسازی خاصی در حوزه سلامت انجام نشده  و نشان تجاری مطرحی در این زمینه وجود ندارد.

تقدیر ویژه از بیمارستان ایرانمهر

گفتنی است دراین همایش از بیمارستان ایرانمهر -به مدیرعاملی دکتر محمد مهدی قیامت- نیز به پاس تلاش های ویژه در جذب و ارایه خدمات درمانی به بیماران خارجی با اهدای سیمرغ زرین، تقدیر ویژه به عمل آمد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: