کد خبر: ۳۲۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 20
بسیاری از غذاهای محرک سرشار از پورین‌ها هستند، که یک ماده طبیعی است و بدن از آن اسید اوریک را به عنوان ماده زائد تولید می کند.

شفا آنلاین>سلامت>شکی نیست که افراد مبتلا به نقرس باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند. برخی غذاها ممکن است با افزایش سطح اسید اوریک باعث حمله شوند.

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از غذاهای محرک سرشار از پورین‌ ها هستند، که یک ماده طبیعی است و بدن از آن اسید اوریک را به عنوان ماده زائد تولید می کند. این موضوع برای افراد معمولی نگران کننده نیست، زیرا بدنشان به طور مداوم اسید اوریک اضافی را دفع می کند.

با این حال، بدن افراد مبتلا به نقرس نمی تواند اسید اوریک اضافی را به طور موثر حذف کند. بنابراین، یک رژیم غذایی غنی از غذاهایی که سطح اسید اوریک را افزایش می‌دهد ممکن است باعث ایجاد اسید اوریک بیشتر شده و این می‌تواند احتمال حمله نقرس را افزایش دهد.

غذاهایی که حاوی مقادیر متوسط تا زیادی از پورین‌ها هستند عبارتند از: گوشت اندام، گوشت قرمز، انواع خاصی از غذاهای دریایی، الکل و آبجو.

برخی از سبزیجات، حبوبات و لوبیا نیز حاوی پورین‌ها هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که غذاهای گیاهی سرشار از پورین باعث حملات نقرس نمی‌شوند. خوردن مقدار زیادی سبزیجات، حبوبات و لوبیا برای سلامتی مفید است و به کاهش سطح اسید اوریک کمک می کند، اما نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز و شکر نیز می توانند خطر حملات نقرس را افزایش دهند.

تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی کم چرب، محصولات سویا و مکمل های ویتامین سی می‌توانند با کاهش سطح اسید اوریک از حملات نقرس جلوگیری کنند.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

بسیاری از افراد مبتلا به نقرس می توانند از خوردن یک رژیم غذایی متعادل که دارای چربی های اشباع شده و قندهای افزوده اندک و سرشار از سبزیجات و میوه ها است، بهره مند شوند.

اغلب، اجتناب از برخی غذاها ممکن است اهمیت کمتری نسبت به الگوی کلی رژیم غذایی داشته باشد. با این حال، چند غذا وجود دارد که افراد معمولاً آنها را با حملات نقرس مرتبط می دانند. بیشتر این غذاها در چند دسته اصلی مانند غذاهای حیوانی با پورین بالا، الکل، و غذاهای سرشار از قند افزوده قرار می گیرند.

گوشت های اندام: این گوشت ها شامل کبد، کلیه‌ها و مغز است.

گوشت شکار: به عنوان مثال می توان به گوشت گوزن اشاره کرد.

گوشت قرمز: گوشت گاو و بره رایج ترین هستند.

برخی از انواع غذاهای دریایی: صدف، ماهی روغنی و کنسرو ماهی.

نوشیدنی های قندی: به ویژه آب میوه ها و نوشابه های شیرین.

تنقلات شیرین: کیک، بیسکویت، آب نبات و موارد مشابه.

عصاره مخمر: در شام های یخ زده، سوپ های کنسرو شده، مکعب های استوک و سایر غذاها یافت می شود.

همچنین کاهش مصرف چربی های اشباع شده موجود در غذاهایی مانند کره، پنیر پرچرب، مارگارین و روغن پالم مفید است. در عوض، استفاده از چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی مایع مناسب است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: