کد خبر: ۳۲۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۳۰ تير ۱۴۰۲ - 2023July 21
​​ بیشترین افرادی که تحت‌تأثیر بحران نظام سلامت قرار گرفته‌اند ساکنان مناطق محروم، اقلیت‌های نژادی، افراد بی‌خانمان و پناهندگان هستند، امری که باعث شده تا موضوع تشدید نابرابری در نظام سلامت مورد توجه قرار گیرد
شفا آنلاین>سلامت>افزایش هزینه‌های درمان در غرب باعث شده که بیماران به‌عنوان مثال با انبر، دندان خود را بکشند 


به گزارش شفا آنلاین:پیری جمعیت، دوره‌های طولانی بیماری، کمبود نیروی کار و افزایش هزینه‌های درمان باعث شده تا نظام سلامت در کشورهای غربی وارد شرایط بحرانی شود، چیزی که روزنامه گاردین آن را بمب ساعتی خوانده است. به‌عنوان مثال، در آمریکا درحالی‌که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ـ میانگین تغییر در قیمت‌های پرداخت‌شده توسط مصرف‌کنندگان شهری برای کالاها و خدمات مختلف - در 20سال گذشته به‌طور متوسط ​​2.5درصد در سال رشد کرده این رقم برای مراقبت‎های پزشکی به‌طور متوسط در سال 3.2درصد بوده است.

​​ بیشترین افرادی که تحت‌تأثیر بحران نظام سلامت قرار گرفته‌اند ساکنان مناطق محروم، اقلیت‌های نژادی، افراد بی‌خانمان و پناهندگان هستند، امری که باعث شده تا موضوع تشدید نابرابری در نظام سلامت مورد توجه قرار گیرد. به‌عنوان مثال، بیش از ۶.۵میلیون انگلیسی هفته‌ها یا ماه‌ها برای قرار ملاقات با یک متخصص منتظر می‌مانند و تعداد بیشتری از آنها مجبور می‌شوند به‌دنبال درمان در بخش خصوصی باشند.
از سوی دیگر، بنیاد «پیتر جی.‌ پیترسون» نیز با انتشار گزارشی درباره افزایش هزینه‌های درمان در آمریکا نوشته است که «آمریکایی‌ها گرچه نسبت به سال‌های گذشته هزینه بیشتری برای درمان و مراقبت‌های پزشکی پرداخت می‌کنند اما لزوما خدمات بهتری دریافت نمی‌کنند.» در این گزارش اشاره شده که هزینه‌های بیشتر فناوری‌های نوین درمانی، روند اداری پیچیده برای پرداخت حق بیمه و انحصارگرایی در مدیریت مراکز درمانی ازجمله عوامل افزایش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی در آمریکا به شمار می‌رود. گفته شده، تنها هزینه‌های دندانپزشکی در این کشور در فاصله سال‌های 2021 تا 2022 میلادی 5.4درصد افزایش یافته است.

بحران نظام درمانی از آلمان تا اسپانیا
گاردین با اشاره به بحران کمبود تخت‌های بیمارستانی در آلمان نوشته است که «مردم این کشور گرچه نسبت به هر کشور دیگری در جهان برای خدمات درمانی هزینه پرداخت می‌کنند اما وضعیت بیمارستان‌ها در این کشور برای اغلب شهروندان نگران‌کننده است. در فرانسه نیز بیش از 6میلیون نفر ازجمله 600هزار فرانسوی مبتلا به بیماری‌های مزمن پزشک عمومی ندارند. گاردین نوشته که 30درصد از جمعیت فرانسه به خدمات پزشکی و بهداشتی کافی دسترسی ندارند. در اسپانیا نیز شرایط بهتر از این نیست. وزارت بهداشت اسپانیا در‌ماه می‌اعلام کرد که بیش از 700هزار نفر در این کشور در انتظار عمل جراحی هستند و نزدیک به 5هزار پزشک عمومی و متخصص اطفال در مادرید نزدیک به یک‌ماه است که در اعتراض به کمبود بودجه دست از کار کشیده‌اند. این در حالی است که بنا برآمارهای اعلام شده شمار زیادی از پزشکان در اسپانیا در آستانه بازنشستگی قرار دارند و تلاش‌های دولت برای جایگزینی آنها با نیروهای جوان کارآمد شکست خورده است.

بحران دندانپزشکی در آمریکا و انگلیس
هفته گذشته بود که اسکای‌نیوز با انتشار نتایج نظرسنجی یوگاو به بحران نظام ملی سلامت در انگلیس اشاره کرد و نوشت که برخی از انگلیسی‌ها مجبور شده‌اند که دندان خود را با استفاده از انبردست از دهانشان خارج کنند یا برای پیداکردن دندانپزشک متخصصی که بتوانند از عهده مخارج آن بربیایند به سفر رفت‌و برگشت 5ساعته تن بدهند. در این نظرسنجی که در‌ماه مارس 2023(اسفند و فروردین1402) برگزار شده، 10درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تلاش کرده‌اند تا مشکلات مربوط به دهان و دندانشان را خودشان رفع کنند و یک سوم از این تعداد نیز اعلام کرده‌اند که خودشان دندانشان را با انبردست کشیده‌اند. همچنین 22درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که با وجود مشکلاتشان، دندانپزشک نداشته‌اند و 6درصد نیز گفته‌اند که در 2سال گذشته کارهای مربوط به دندانپزشکی را خودشان به‌صورت تجربی انجام داده‌اند. در برخی موارد، انگلیسی‌ها از موادی چون سیمان و چسب برای پرکردن و تعمیر روکش دندان خود استفاده کرده‌اند! استفاده از ادرار برای از بین بردن عفونت یا پلاستیک داغ شده برای پرکردن دندان نیز ازجمله راهکارهایی بوده که درنظرسنجی یوگاو به آنها اشاره شده است. در آمریکا نیز افزایش هزینه‌های دندانپزشکی مشکل‌ساز شده است. شبکه سی‌ان‌بی‎سی سال 2022 گزارش داده بود که خدمات دندانپزشکی با 1.9درصد جهش بیشترین افزایش ماهانه هزینه‌های پزشکی از سال 1995 میلادی را داشته است. بنا بر اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، 40درصد از آمریکایی‌ها نگران تورم و افزایش هزینه‌های دندانپزشکی هستند. این رقم در سال 2022 میلادی 35درصد بوده است.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: