کد خبر: ۳۲۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۸ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 20
کیست مویی به عنوان یک بیماری رایج و آزاردهنده بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود می‌تواند تبدیل به مشکلات جدی‌تری گردد. اما با شناخت علائم و نشانه‌های بیماری می‌توانید جهت درمان آن اقدام کنید.

شفا آنلاین>سلامت>کیست مویی همان سینوس پیلونیدال است. این کیست شامل یک سوراخ یا حفره کوچکی می شود که در پوست به وجود می‌آید. معمولا در داخل این حفره مایعات و چرک جمع می‌شود. این بیماری به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که به دلیل فرو رفتن مو در عمق پوست به وجود می‌آید. معمولا هم در بخش‌هایی مثل زیر ناف و زیر بغل این کیست‌هایی به چشم می‌خورد. این کیست به مرور زمان باعث ایجاد عفونت می‌شود و بیشتر هم در مردان است. 

به گزارش شفا آنلاین:این بیماری به عنوان یکی از بیماری‌های بسیار دردناک، درمان نشود باعث عفونت‌های بزرگتر و دردناک‌تری خواهد شد. عوامل بسیار زیادی هستند که باعث به وجود آمدن این کیست می‌شود برخی از آنها شامل:

• چنانچه در ناحیه‌های ذکر شده موهای بسیار بلندی وجود داشته باشد احتمال کیست مویی نیز وجود دارد.

• نشستن به مدت طولانی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد کیست مویی است.

• افرادی که وزن بسیار بالایی دارند بیشتر در معرض کیست مویی قرار می‌گیرند.

• پوشیدن لباس‌های تنگ باعث به وجود آمدن کیست مویی می‌شود.

• اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته‌ای که باعث به وجود آمدن کیست مویی می‌شود عدم رعایت بهداشت است.

• افرادی که بیشتر دوچرخه سواری می‌کنند در صورت مشاهده علائم کیست مویی بهتر است برای درمان سریع آن اقدام نمایند.

• سابیده شدن و اصطکاک زیاد روی پوست از دیگر عواملی است که باعث به وجود آمدن کیست می‌شود.

• معمولاً فرورفتگی‌های پوست بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی خواهند بود. پس از فرورفتگی‌های پوستی و عوامل ایجاد آن جلوگیری کنید.

• مشکلات ارثی و ژنتیکی می‌تواند یکی از دلایل و همچنین عوامل ایجاد پوست مویی باشند. چنانچه در خانواده شما کسی ابتلا به این بیماری است شاید به صورت وراثتی شما نیز به این بیماری مبتلا شوید.

علائم کیست مویی

کیست مویی یکی از بیماری‌های رایجی است که معمولاً بیشتر هم در اطراف فولیکول مو به وجود می‌آید. این سوراخ موجود در بالای باسن بیشتر در قسمت چین خوردگی باسن و شکاف بالایی آن رخ می‌دهد. این کیست به مرور عفونت کرده و به دلیل چرک و خون، ترشح دارد. به طور کلی کیست مو یکی از بیماری‌های بسیار متداولی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این بیماری می‌تواند باعث تشکیل آبسه و پخش شدن عفونت در بدن شود. همچنین ممکن است سرطان پوست نیز به وجود بیاورد. با شناخت علائم کیست مویی، می‌توانید جهت درمان آن اقدام کرده و مانع از پیش روی این بیماری شوید.

کیست مویی و عوامل ایجاد آن چیست؟

• یکی از مهمترین علائم این بیماری احساس درد شدید در قسمت بالای باسن است. معمولاً هم این درد به هنگام نشستن بیشتر شده و بیماران برای نشست و برخاست مشکل پیدا می‌کنند.

• تورم کیست یکی از دلایل و علائم دیگر آن است. اگر در قسمت‌های ذکر شده از بدن شما احساس کرده‌اید که نقطه‌ای دائماً تورم داشته و احساس درد دارید، مطمئن باشید که کیست مویی می باشد.

• ناحیه اطراف کیست مویی به رنگ قرمز است در واقع پوست شما به رنگ قرمز دیده شده و بدون اینکه آن را بفشارید احساس درد دارید.

• در صورت ترشح خون و همچنین چرک مطمئن باشید که کیست مویی است. البته در صورتی که آبسه پاره شود، خون یا چرک ترشح پیدا می ‌کند.

• چنانچه ترشحات عفونی در قسمت تورم یافته بوی نامطبوعی داشتند، قطعا این یکی از نشانه‌های مهمه کیست مویی خواهد بود.

• در قسمت ضایعه یا تورم یافته موهای بسیار زیادی بیرون می‌زند.

• در قسمتی که احساس درد دارید سوراخ و همچنین دستگاه سینوسی متعددی به وجود می‌آید. تمامی این علائم نشان از کیست مویی دارد که برای درمان کیست مویی باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

• افرادی که دارای کیست مویی هستند به ندرت دچار تب اما با درجه بسیار کم می‌شوند.

درمان کیست مویی بدون نقاهت

برای تشخیص بیماری کیست مویی در صورتی که با علائم و نشانه‌های آن آشنا هستید، ابتدا باید به بررسی نشانه‌ها بپردازید. چنانچه این علائم نشان از کیست موی است باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک تنها از طریق معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد که شما به کیست مویی مبتلا هستید. البته شما نیز در صورت خروج ترشحات، احساس درد و بوی بد ترشحات باید به پزشک مراجعه داشته باشید. بسیاری از افراد به دنبال درمان کیست مویی بدون نقاهت هستند. همچنین اصلی ترین دغدغه بیماران رهایی زود هنگام از این بیماری آزاردهنده است. از روش‌های جراحی باز و بسته به منظور درمان کیست مویی تا به امروز استفاده کرده‌اند. اما خونریزی در روش جراحی بسیار زیاد است و همچنین درد بسیار زیادی دارد. حتی ممکن است پس از کشیدن بخیه مجدداً این بیماری بازگشت داشته باشد.

معمولاً زخم‌های باز به دلیل جذب عفونت بیشتر در معرض بازگشت این بیماری خواهند بود. امروزه با توجه به پیشرفت علم از روش‌های جدیدتر و علمی‌تری برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. لیزر کردن یکی از روش‌های مناسب بدون خطر و همچنین مقرون به صرفه است. اشعه لیزر باعث ریشه کن شدن عفونت می‌شود. معمولاً در درمان کیست مویی به روش لیزر امکان بازگشت وجود ندارد. حتی ممکن است گاهی کیست‌های کوچکی در اطراف کیست اصلی در حال تشکیل باشند. با لیزر کردن کیست اصلی تمامی کیست‌های کوچکی که در اطراف کیست اصلی در حال رشد هستند، از بین می‌روند. حتی احتمال تشکیل کیست در نزدیک‌ترین نقطه به این کیز وجود نخواهد داشت. دوره نقاهت این روش بسیار کمتر از روش جراحی است. همچنین روش لیزر کردن هیچ دردی ندارد و به صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام می ‌شود.

کیست مویی و عوامل ایجاد آن چیست؟

راه های جلوگیری از ابلاغ به کیست مویی

بیماری سینوس پیلونیدال یک نوع کیست به نام کیست مویی است. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید نکاتی را در نظر داشت.

• برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوید، بهتر است تمامی نقاطی که از بدن که مو رشد می‌کند را همیشه تمیز نگه دارید.

• همچنین افرادی که دارای اضافه وزن هستند بهتر است، وزن خود را به حالت نرمال و طبیعی برسانند.

• پس از حمام کردن و یا دستشویی رفتن سعی کنید بدن خود را خشک نمایید. همچنین با پوشیدن لباس‌های نخی می‌توانید مناطق مرطوب بدن خود را خشک نگه دارید.

• کی از مهم‌ترین دلایل کیست مویی نشستن طولانی مدت می‌باشد پس سعی کنید از نشستن زیاد اجتناب نمایید.

نتیجه

کیست مویی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های آزاردهنده محسوب می‌شود. این کیست یک توده‌ای است که پر از مو و چرک می‌شود. به مرور زمان عفونت و چرک این کیست بیشتر شده و حتی ممکن است ترشح داشته باشد. این ترشح دارای بوی بسیار بدی است. با شناخت علائم و نشانه‌های کیست مویی، می‌توانید جهت درمان آن به پزشک مراجعه داشته باشید. روش‌های متعددی نیز برای درمان کیست مویی وجود دارد. معمولاً بیماران به دنبال درمان کیست مویی بدون نقاهت هستند. در این مجموعه با کمترین هزینه، بهترین و پیشرفته‌ترین روش، بدون هیچ درد و دوره نقاهت کمتری؛ کیست مویی خود را درمان کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: