کد خبر: ۳۲۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 19
سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده معروف‌ترین محکومان پرونده‌های اقتصادی را شرح داد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده معروف‌ترین محکومان پرونده‌های اقتصادی را شرح داد

به گزارش شفا آنلاین: مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری دو هفتگی خود با خبرنگاران ضمن بیان آخرین خبرها از برخی پرونده های مهم قضایی، جدیدترین وضعیت تعدادی از محکومان دانه درشت اقتصادی را که حرف و حدیث هایی در باره خارج از زندان بودن آن ها مطرح شده بود اعلام و تصریح کرد : محمد امامی،حسین هدایتی،بابک زنجانی،عباس ایروانی و هادی رضوی در زندان ادامه محکومیت یا بازداشت خود را می گذرانند و تنها حسین فریدون به دلایل پزشکی در بیمارستان بستری شده و هادی رضوی به دلیل پذیرفته شدن اعاده دادرسی وی فعلا آزاد است.در ادامه بخش های مهم این نشست خبری را می خوانید .

آخرین وضعیت پرونده‌های محکومان کلان
* محمد امامی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی محکوم به تحمل ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی به مبلغ 725میلیارد تومان و رد مال و انفصال از خدمت شده که در جریان رسیدگی اموالی از وی نیز توقیف شده است. این فرد اکنون در زندان و بازداشت است.

* حسین هدایتی دولابی در مورخ ۸ خرداد ۹۷ به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به صورت عمده و کلان از طریق اخلال در نظام پولی و خیانت در امانت به زندان معرفی شد و با صدور حکم قطعی به ۱۲ سال حبس، شلاق تعزیری، رد مال به مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان و انفصال از خدمت محکوم شده است و هم اکنون در ندامتگاه تهران بزرگ است. پایان حبس این فرد سال ۱۴۰۸ است. طی دوره حضور حسین هدایتی در زندان وی از مرخصی قانونی همان طور که همه استفاده می‌کنند، استفاده کرده  و طبق گزارش مدعی العموم، وی اقدامات مناسبی در راستای رد دیون خود انجام داده است.

* این محکومان در زندان هستند اما اگر تمام مدت در زندان باشند مالی به دست نمی‌آید، باید این افراد تحت مراقبت و تدابیر قضایی به هر شکل و با تضمین گاهی بتوانند بیرون بیایند تا اموال را تادیه کنند. حالا این که برخی می‌آیند طی این دوره عکسی را با فتوشاپ از آن‌ها منتشر می‌کنند و می‌گویند این افراد بیرون هستند،این موارد درست نیست چرا که از ابتدا تا انتها همه چیز روشن است.

*بابک زنجانی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به اعدام و رد مال محکوم شده و از بدو بازداشت تاکنون در زندان است و اقدامات مربوط به تسریع در رد مال وی بدون وقفه در حال انجام است. این فرد حتی یک روز هم از مرخصی استفاده نکرده است.

* حسین فریدون در تاریخ ۲۴ مهر سال ۱۳۹۸ وارد زندان اوین شد و محکوم به تحمل ۵ سال حبس و ۱۵۵ میلیارد ریال جریمه و انفصال از خدمت شده است. با توجه به شرایط بیماری حسین فریدون ، در مورخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲ با تشخیص پزشک و هماهنگی مرجع قضایی به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شد و اکنون بستری و تحت درمان است.

* عباس ایروانی به همراه ۸ نفر از کارکنان گمرک به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی محکوم و حکم وی صادر شد و در مرحله ابلاغ است و پس از ابلاغ، اطلاع رسانی خواهد شد.
*هادی رضوی به دلیل تحصیل مال نامشروع و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال عمده در نظام پولی و بانکی کشور به ۲۰ سال حبس و رد ۷۲ میلیارد تومان مال محکوم شده است. وی از ۱۴ مرداد سال ۹۸ در زندان بوده و در ۹ آبان سال ۱۴۰۰ اعاده دادرسی وی مستند به ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری پذیرفته شده و زمانی که پذیرفته شود به حکم ماده ۴۷۸ می‌تواند توقف اجرای عملیات صادر شود.این فرد فعلاً به موجب قانون آزاد است و منتظر نتیجه نهایی در شعبه هم عرض هستیم.

ابلاغ دستورالعمل رئیس قوه قضاییه در باره ضابطان
* هفته گذشته دستورالعملی از سوی رئیس قوه قضاییه در خصوص نحوه اعمال نظارت بر ضابطان از سوی مقامات قضایی ابلاغ شد . بر اساس این دستورالعمل آموزش‌های ضمن خدمت برای ضابطان به صورت ویژه و موثر دیده شده است و طبق این دستورالعمل ضابطان علاوه بر انجام تکالیف مقرر در آیین دادرسی کیفری و دیگر مقررات قانونی، موظف به خودداری از انجام هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی در باره پرونده‌های قضایی، اتهام متهمان، نحوه دستگیری آن‌ها قبل از هماهنگی با مقامات قضایی ذی‌ربط و همچنین خودداری از افشای اطلاعات مرتبط با هویت و محل اقامت بزه دیده، شهود، مطلعان و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده، استفاده از ضابطان آموزش دیده زن برای تحقیقات از نسوان و افراد نابالغ با رعایت جامع موازین شرعی، ارسال گزارش‌های بدون نقص، مستدل و منطبق با اوضاع و احوال و اجرای دستورات مقامات قضایی در خصوص رفع توقیف اموال، اسناد توقیف شده و تکمیل پرونده در اسرع وقت هستند. *همچنین انجام بازرسی از محل صرفاً در حدود آن چه که دستور قضایی تصویب شده ممکن است. چنان چه ضابطان با امور دیگری که مرتبط با حریم خصوصی اشخاص است مواجه شوند حق ضبط آن را به عنوان جمع آوری ادله جرم ندارند مگر در مسائلی که جنبه امنیتی و آسیب به عموم جامعه وجود داشته باشد.

ورود قوه قضاییه به موضوع تقلب در کنکور سراسری
*سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال در خصوص واکنش قوه قضاییه درباره انتشار شایعاتی مبنی بر ورود هزار نفر از داوطلبان کنکور سراسری با تخلف و تقلب به دانشگاه و انجام تحصیل گفت: تخلف و تقلب در حوزه آزمون‌ها در روند برگزاری کنکور سراسری از ناحیه مرجع قضایی همواره مورد توجه ویژه قرار دارد و در این باره نیز اقدامات نظارتی به ویژه توسط دادستانی وجود دارد و تذکرات قانونی لازم به مبادی ذی ربط داده شده است. در باره این شایعات مدعی العموم ورود کرده و به منظور شناسایی هویت واقعی متهمان با پلیس فتا مکاتباتی انجام شده ، پرونده شکل گرفته و تحقیقات قضایی در حال انجام است. خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: