کد خبر: ۳۲۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 19
شهر بیدار و ایستاده در گرد و غبار، مسئولان و متولیانی که باید با پیش بینی چنین روزی از قبل برای آن برنامه ریزی می کردند اما غافلگیرشدند! طوری که جلسه اضطراری تازه پس از وقوع شرایط موجود تشکیل شد
شفا آنلاین>سلامت>روز گذشته هجوم ریزگردها شهر مشهد را به تعطیلی کشاند

به گزارش شفا آنلاین:  روز گذشته چهره شهر مشهد در هجوم ریزگردها و لابه لای تلی از گرد و خاک محو شده بود؛ حصاری خاکستری رنگ، نفس آبی رنگِ آسمان شهر را حبس کرد. 

شهر بیدار و ایستاده در گرد و غبار، مسئولان و متولیانی که باید با پیش بینی چنین روزی از قبل برای آن برنامه ریزی می کردند اما غافلگیرشدند! طوری که جلسه اضطراری تازه پس از وقوع شرایط موجود تشکیل شد؛ تمهیداتی که از قبل باید صورت می گرفت تا نفس های کمتری از مردم شهر به شماره بیفتد. این وضعیت در حالی رقم خورد که مسئولان هواشناسی تا قبل از وقوع این هجوم سرسام آور گرد و غبار که منجر به وضعیت بسیار خطرناک هوای مشهد و قرار گرفتن شاخص کیفی هوا روی عدد 368 شد، تنها به هشدار سطح زرد آن هم در روز 25 تیرماه اکتفا کرده بودند که در آن هم خبری از پیش بینی چنین وضعی برای هوای مشهد نبود! و تازه ظهر سه شنبه بعد از وقوع چنین هجوم کم سابقه گرد و غبار به هوای مشهد، به فکر صدور اطلاعیه هشدار سطح نارنجی افتادند! به هر روی وضعیت را از مدیران و متولیان پیگیری و مطالبه کردیم که در ادامه می آید.

هوای مشهد در وضعیت قرمز!
محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پاسخ به این سوال که برنامه اضطراری برای کنترل آلودگی هوای مشهد و مراقبت از سلامت شهروندان در مقابل هجوم گرد و غبار به آسمان مشهد چیست؟  می گوید: در شهرستان های خواف، سرخس، تایباد، صالح آباد و مشهد از ساعت 12 روز سه شنبه تا پایان شب تعطیلی اعلام و کلیه فعالیت های ورزشی و آموزشی طی این بازه زمانی تعطیل شد، اما مجموعه های درمانی و امدادی تعطیلی ندارند و قطعا باید باز باشند. کارگروه اضطراری آلودگی هوا نیز به صورت صبح و عصر فعال خواهد بود. ما هشدار نارنجی را برای شرایط آماده باش به کلیه دستگاه های امدادرسان داشتیم. وی تصریح می کند: زمان شروع هشدار نارنجی هواشناسی روز سه شنبه است و زمان پایانش هم با توجه به شدت و ضعف آن طی روزهای آینده باید اعلام شود، مطابق پیش بینی هواشناسی وزش باد شدید در نواحی جنوبی و شرقی همراه با گرد و خاک و وقوع احتمالی خسارت را هم خواهیم داشت. نجات  می افزاید: تاکید می کنم مردم نکات ایمنی را رعایت کنند تا مشکل تنفسی برای آن ها ایجاد نشود.از صعود به ارتفاعات و کوهنوردی و فعالیت های خارج از منزل خودداری کنند، به ویژه سالمندان. همچنین درباره شرایط استحکام سازه های موقت اطمینان حاصل کنند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواشناسی این وضعیت را پیش بینی کرده بود یا خیر؟ می گوید: هواشناسی هشدار زرد صادر کرده بود، اما صبح روز سه شنبه هشدار نارنجی داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر هشدار نارنجی اعلام شده بود، تصمیم گیری ها زودتر انجام می شد؟ می افزاید:  هشدار زرد به آماده باش، هشدار نارنجی به فعال سازی نسبی و هشدار قرمز به فعال سازی کامل مربوط است. هواشناسی هشدار داده بود و ما هم برای دستگاه ها آن را فرستادیم که آماده باشند. 

وی می افزاید: سامانه ناپایداری در شمال غرب استان بود که باعث ورود گرد و خاک و وزش باد از جنوب و جنوب غرب استان به مشهد شد. این مسئله  شرایط را خاص کرد که باعث شد سازمان هواشناسی هشدار زرد را به نارنجی تبدیل کند، تصمیم آن ها بر اساس شاخص های خودشان است و ما زمانی هشدار می دهیم که هواشناسی اعلام کند. وی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گیری ها زودتر اجرایی نشد؟ می گوید: روز سه شنبه برخی اخبار در فضای مجازی بود. در عین حال بالاخره تصمیم ها گرفته شده و شرایط تحت کنترل است.

دوباره قره قوم، دوباره بحران!
با وجود این که کانون گرد و غبار صحرای قره قوم ترکمنستان چند سالی است که بلای جان هوای مشهد شده و بارها و بارها اقدامات و رایزنی های مختلفی برای کنترل آن صورت گرفته و حتی به توافق بین دو کشور ایران و ترکمنستان انجامیده، اما بدعهدی طرف ترکمنستانی در اجرای توافق نامه ها، باعث شده که هنوز گرد و غبار ناشی از صحرای قره قوم آسمان مشهد و دیگر شهرهای استان را آلوده کند. در هجوم کم سابقه ریزگردها به هوای مشهد طی  روز
 سه شنبه، باز هم پای صحرای قره قوم در میان است. آن طور که یحیی قائنی پور، رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان می گوید، منشأ ریزگردها، صحرای قره قوم ترکمنستان و کانون هرات است. وی می افزاید: روز چهارشنبه میزان گرد و غبار در مشهد به طورموقت کاهش می یابد، اما بعدازظهر افزایش دوباره شدت وزش باد و انتقال گرد وغبار را داریم؛ البته در حد وضعیت روز سه شنبه نیست. قائنی پور در پاسخ به این سوال که این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟ می گوید: این وضعیت تا پایان هفته یعنی تا روز جمعه قطعا در استان با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت، اما در جنوب شرق و نوار شرقی استان به ویژه در جنوب شرق استان شهرستان هایی مانند خواف و تایباد تا اوایل هفته آینده درگیر خواهند بود. شدت این وضعیت در مشهد روز سه شنبه بود و تا آخر هفته مشهد درگیر است.

کمبود مدل های هواشناسی
رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان در پاسخ به این سوال که چرا این وضعیت پیش بینی نشده بود؟ اظهار می کند: این وضعیت را ما شنبه پیش بینی کرده بودیم. بعضی از مسئولان کم توجهی کرده و گفته اند هواشناسی صادرنکرده است، در حالی که هشدار شماره 20 ما در 25  تیر صادر شده است. وی در پاسخ به انتقاد ما مبنی بر این که در هشدار روز 25 تیرماه به هیچ وجه چنین وضعیتی به صورت مشخص برای مشهد پیش بینی نشده بود، می افزاید: برای ما تعریف کرده اند که سرعت باد و شاخص اگر به این حد برسد، هشدار بدهیم. روز دوشنبه شاخص 64 بوده، ما مجاز نیستیم هشدار را بالا ببریم. روز سه شنبه هم شاخص بالا رفته است. باد شدیدی در استان نداریم و فقط یک گرد و خاکی منتقل  شده است. پیش بینی کرده بودیم این وضعیت اتفاق می افتد، اما این را که تا این حد در مشهد غلیظ شود مدل ها باید کار کنند. در مدل های هواشناسی مقداری کمبود داریم.خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: