کد خبر: ۳۲۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 19
امسال به دلیل گرمای بیش از حد در سیستان بلوچستان، موضوع مارگزیدگی شایع شده است.
شفا آنلاین>سلامت>عبدالناصر درخشان درخصوص موضوع مارگزیدگی که این روزها در شهرستان سرباز شایع شده گفت:

به گزارش شفا آنلاین: امسال به دلیل گرمای بیش از حد در سیستان بلوچستان، موضوع مارگزیدگی شایع شده است.

ما در شهرستان سرباز امکانات درمانی کافی برای مواجهه با مارگزیدگی را نداریم و نمی‌توانیم افراد مارگزیده را درمان کنیم.

شهرستان سرباز و راسک با 250 هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان 32 تخت خوابی دارند که پاسخگوی مشکلات درمانی مردم این شهرستان نیست. در خود شهرستان سرباز هم بیمارستانی در حال ساخت است که روند ساخت در دو سال اخیر تسریع یافته اما کافی نیست.

در مرکز شهرستان سرباز متاسفانه خدمات درمانی چشمگیری وجود ندارد و بعضی مواقع پزشک نداریم، از طرفی داروی پادزهر مورد نیاز برای درمان مارگزیدگی و عقرب گزیدگی وجود ندارد.

انتظار داریم مجموعه وزارت بهداشت و درمان این معضل را با جدیت پیگیری کنند. به هرحال عادلانه نیست که مردم این منطقه به دلیل کمبود دارو و درمان جان خود را از دست بدهند.

در مناطق روستایی بلوچستان به دلیل کوهستانی بودن، همواره مار و عقرب وجود دارد اما امسال به دلیل تغییرات آب و هوایی و گرمای شدید این موضوع شدت پیدا کرده است. در سرباز مارگزیدگی و در بخش بنت عقرب گزیدگی به وفور مشاهده می‌شود.

شهرستان نیکشهر، بخش بنت در بحث عقرب گزیدگی رتبه اول را دارد.

متاسفانه شهروندان شهرستان سرباز و نیکشهر به دلیل عقرب گزیدگی و مارگزیدگی می میرند و کاری از دستمان بر نمی‌آید.

اگر مرکز جامع سلامت شهرستان سرباز به صورت مداوم پزشک هم داشته باشد به دلیل عدم داروهای پادزهر امکان خدمات رسانی به افرادی که دچار مارگزیدگی و یا عقرب گزیدگی شده‌اند وجود ندارد و تا بیماران به شهرستان‌های اطراف برسند جان‌شان را از دست می‌دهند.

این موضوع را با مسئولان وزارت بهداشت مطرح کرده‌ام و امیدوارم به نتیجه برسد. مارگزیدگی را وزارت بهداشت می‌تواند درمان کند اما خود موضوع وجود مار در حوزه مسئولیت‌های وزارت بهداشت نیست که باید فکر دیگری برای آن بکنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: