کد خبر: ۳۲۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023July 18
امروز تکدی‌گری برای برخی‌ها به یک شغل تبدیل شده است، افرادی که هر روز لباس کار می‌پوشند و سر کارشان حاضر می‌شوند و با بکارگیری فن و فوت‌هایی از مردم باج‌گیری می‌کنند.

شفا آنلاین>سلامت>یک فرد متکدی با مراجعه به شهرداری سنندج به مدیر مرکز متکدیان پیشنهاد داد در صورتی که مانع فعالیتش در یکی از خیابان‌های سطح شهر نشوند، سالانه 144 میلیون تومان به مدیر این مرکز پرداخت کند.

به گزارش شفا آنلاین:حکایت این درد بی‌درمان که انگار گذشت از دنیای سنتی به سمت دنیای مدرنیته تنها چهره آن را تغییر داده است و برای استان فرهنگی کردستان قصه غریبی نیست، وجود متکدیان سیمای شهرهای مختلف این استان به ویژه سنندج را زشت کرده و تاثیرات روحی و روانی بر افراد می‌گذارد.

امروز تکدی‌گری برای برخی‌ها به یک شغل تبدیل شده است، افرادی که هر روز لباس کار می‌پوشند و سر کارشان حاضر می‌شوند و با بکارگیری فن و فوت‌هایی از مردم باج‌گیری می‌کنند.

طبیعت وجود متکدی علاوه بر زشت‌کردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می‌تواند عامل مهمی در تن‌پروری، کاهلی و گرایش به بی‌علاقگی به کار و تلاش ‌شود.

در واقع وقتی یک متکدی بتواند بدون زحمت و بدون دردسر در یک شبانه‌روز صدها هزار تومان به جیب بزند و وقتی در پس پرده باندهایی باشد که افراد را به گدایی وادار می‌کنند و خود پول حاصله را به جیب بزنند، مشخص است که این حرکت چه ضربه‌ای به جامعه وارد خواهد ساخت.

درآمد میلیونی پشت چراغ قرمز

اینجا سنندج ساعت 11 به وقت 5 تیرماه، پسرک جوان با اندام نحیف و دستان جمع شده، لنگ‌لنگان به سمت ماشین‌هایی که پشت چراغ قرمز سه راه پاسداران(ادب) شهر توقف کرده‌اند می‌رساند، اسکانس‌های ریز و درشت را یکی پس از دیگری از دست سرنشینان خودروها می‌گیرد و با سرعت خود را به خودروی دیگر می‌رساند.

ماموران جمع‌آوری متکدیان در یک چشم به هم بستن، او که خود را رسول معرفی می‌کند، دستگیر و برای تکمیل پرونده به مرکز متکدیان شهرداری سنندج انتقال می‌دهند.

در ابتدا همه چیز را انکار می‌کند، در کیسه‌ای که همراه دارد 700 هزار تومان پول نقد ریز و درشت توسط مامورین مرکز شمارش و روی میزی که جلویش قرار داده‌اند چیده می‌شود بالاخره با کمی من و من کردن لب به سخن می‌گشاید، از مرگ پدر تا مریضی مادرش و بستری بودن او در بیمارستان روانی، داستان‌هایی می‌گوید به این امید که دل مدیر مرکز را به ترحم آورد به این ترتیب مهر آزادی‌اش را بگیرد.

لباس‌های رنگ و رورفته دستان سیاه با آن اندام نحیف تابلوی پر از بدبختی و رنج را از این متکدی به نمایش گذاشته بود که دل هر انسانی را  به درد می آورد، پای حرف‌هایش می‌نشینم، می‌گوید امروز وارد شهر سنندج شدم  قبل از این در شهرستان زادگاهم مشغول دست‌فروشی بودم، درآمدم 15 میلیون تومان در ماه بود اما متاسفانه این مبالغ کفاف زندگی‌مان نمی‌داد به همین دلیل برای اینکه شناخته نشوم به سنندج آمدم و مشغول تکدی‌گری شدم.

مادرم به دلیل بیماری روانی در یکی از بیمارستان‌های سنندج بستری است در سنندج خانه‌ای اجاره کرده‌ایم،که البته ساعتی بعد و در حضور پسرخاله‌اش که به عنوان تنها فامیل برای تعهد و انتقال او به زادگاهش خود را رسانده بود هرآنچه که گفت انکار کرد.

پیشنهاد رشوه میلیاردی

این متکدی بالاخره با تعهد پسر جوانی که خود را پسرخاله‌اش معرفی کرد با قید تعهد مبنی براینکه به زادگاه خود برگردد و دست از تکدی‌گری بردارد از مرکز متکدیان ترخیص شد.

اما داستان به اینجا ختم نشد و بعد از چند روز با مراجعه به شهرداری سنندج به مدیر مرکز متکدیان شهرداری پیشنهاد داد در صورتی که اجازه دهند در شهر به تکدی‌گری ادامه دهد ماهیانه مبلغی را پرداخت کند.

 سیدانور رشیدی شهردار سنندج در مورد جزئیات این پیشنهاد و رد آن اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ساماندهی متکدیان نیروهای این شهرداری در حین گشت‌زنی در سطح شهر فرد متکدی را در یکی از خیابان‌های سطح شهر در حین تکدی‌گری شناسایی و جهت بررسی وضعیت معیشتی به مرکز ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: این فرد متکدی که از یکی از شهرستان‌های استان جهت تکدی‌گری وارد شهر سنندج شده بود، وانمود می‌کرد از ناحیه دست دارای معلولیت است که در بررسی‌های اولیه مشخص شد هیچگونه معلولیتی ندارد.

 این فرد متکدی که از یکی از شهرستان‌های استان جهت تکدی‌گری وارد شهر سنندج شده بود، وانمود می‌کرد از ناحیه دست دارای معلولیت است که در بررسی‌های اولیه مشخص شد هیچگونه معلولیتی ندارد.

 

شهردار سنندج افزود: وی در طول 2 ساعت تکدی‌گری 700 هزار تومان پول جمع‌آوری کرده بود که با اخذ تعهد مبنی بر ترک تکدی‌گری به شهرستان محل سکونت خود منتقل شد.

وی اضافه کرد: این فرد متکدی براساس اظهارات خودش از محل دست فروشی در محل سکونتش ماهیانه بیش از 15 میلیون تومان درآمد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این فرد در حال حاضر برای تکدی‌گری ماهیانه 15 میلیون تومان هزینه آژانس برای تردد بین شهری پرداخت می‌کند و بنا به اعتراف خودش بیش از 50 تا 60 میلیون تومان از محل تکدی‌گری درآمد دارد.

رشیدی اضافه کرد: چند روز بعد این فرد با مراجعه به مرکز متکدیان شهرداری سنندج به مدیر این مرکز پیشنهاد رشوه 144 میلیون تومانی «ماهیانه 12 میلیون تومان» در قبال اجازه تکدی‌گری را می‌دهد.

وی عنوان کرد: مدیر مرکز متکدیان شهرداری سنندج هم در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان از وضعیت مالی متکدیان لحظه پیشنهاد رشوه را کاملا مستندسازی نموده است.

شهردار سنندج گفت: مدیر مرکز متکدیان شهرداری سنندج با هدف اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر در مورد سوء استفاده این اشخاص از عواطف مردم از وی درخواست پول می‌کند که بلافاصله مبلغ 3 میلیون و 500 هزار تومان را به عنوان پیش پرداخت رشوه 12 میلیونی در ماه را به این مدیر تحویل می دهد.

رشیدی اضافه کرد: این متکدی همچنین پیشنهاد یک گوشی ایفون 12 پرومکس را بجای رشوه به این مدیر داده است.

وی افزود: تمامی مراحل شناسایی، پیشنهاد و تحویل رشوه این متکدی برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم توسط مجموعه روابط عمومی شهرداری سنندج تصویربرداری و صورت جلسه شده و جهت بررسی موضوع ، این فرد متکدی به مراجع قضائی معرفی شد.

شهردار سنندج ضمن تقدیر از حرکت این مدیر پاک دست از شهروندان درخواست نمود به ظاهر متکدیان توجه ننمایند و کمک‌های مالی خود را از طریق دستگاه‌های حمایتی و موسسات خیریه به دست نیازمندان واقعی برسانند.

جمع‌آوری 63 متکدی در 3 ماه

صلاح‌الدین وکیلی مدیر مرکز متکدیان شهرداری سنندج هم با اشاره به جمع‌آوری 63 متکدی در سطح شهر سنندج طی سه ماهه نخست امسال اظهار کرد: با هدف کاهش پدیده زشت تکدیگری در سطح شهر طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بصورت مستمر از سوی شهرداری سنندج اجرا می‌شود.

وی افزود: 224 نفر متکدی در سال گذشته در شهر سنندج جمع‌آوری شدند که 144 نفر مرد، 80 نفر زن و 191 نفر آنها کودک بوده‌اند.

به گفته وی، در 3 ماهه امسال نیز33 مرد متکدی و 30 زن در سطح شهر سنندج جمع‌آوری شده اند که 56 نفر آنها متعهد به ترک تکدی و 6 کودک متکدی نیز تحویل خانواده‌های خود شده‌اند.

مدیر مرکز متکدیان شهرداری سنندج  در مورد جزئیات شناسایی و جمع‌آوری این فرد متکدی و پیشنهاد رشوه او هم گفت: 5 تیرماه جاری ماموران مرکز متکدیان فردی که در ابتدا خود را رسول معرفی کرد در حین تکدی گیری دستگیر و به مرکز منتقل دادند.

وی افزود: در بررسی‌ها وضعیت این متکدی مشخص شد طی دو ساعت فعالیت در یکی از خیابان‌های سطح شهر از محل تکدی‌گری بیش از 700 هزار تومان درآمد داشته است.

در بررسی‌ها وضعیت این متکدی مشخص شد طی دو ساعت فعالیت در یکی از خیابان‌های سطح شهر از محل تکدی‌گری بیش از 700 هزار تومان درآمد داشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نامبرده برای نخستین بار دستگیر شده بود پس از اخذ تعهد کتبی تحویل خانواده اش داده شد.

مدیر مرکز متکدیان شهرداری سنندج  عنوان کرد: این فرد 10 روز بعد با مراجعه به شهرداری پیشنهاد رشوه ماهانه 12 میلیون تومان را به بنده داد که در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم نسبت به سودجوی این افراد که با برانگیختن احساسات جامعه درآمدهای میلیونی به جیب می‌زنند با همانگی لازم با شهردار و حراست تصمیم به قبول این رشوه گرفتم.

وکیلی اذعان کرد: بعد از چند روز برای تکمیل پروژه معرفی این متکدی از او خواستیم مبلغی را بیاورد وی در 19 تیرماه جاری با مراجعه به شهرداری 3 میلیون 300 هزار تومان را که البته ادعا کرد 3 میلیون 500 هزار تومان است تحویل داد.

وی گفت: در نهایت این فرد متکدی با دستور قضایی توسط مامورین مرکز متکدیان تحویل مراجع قضایی شد.

مدیر مرکز متکدیان شهرداری سنندج در پایان خطاب به شهروندان فهیم سنندجی با بیان اینکه نیازمندان واقعی هرگز حاضر به تکدی‌گری نیستند، گفت: براساس تجربه بیش از 10 ساله فعالیت در مرکز جمع‌آوری متکدیان بیش از 90 درصد از کسانی که در طول این سال‌ها شناسایی و جمع‌آوری شده‌اند نیازمند واقعی نبوده و تنها با استفاده از عواطف مردم درآمدهای میلیونی به جیب می‌زنند.

مقصد نیّات خیرخواهانه جیب سودجویان

اینکه بخش قابل توجهی از جامعه ما را افرادی نیازمند تشکیل می دهند و در حال حاضر چندین میلیون از این افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی خدمات دریافت می کنند موضوع قابل انکاری نیست اما متاسفانه امروز در سطح جامع شاهد هستیم افرادی که با سوء استفاده از ترحم و دلسوزی جامعه اقدام به تکدی گری کرده و در ماه میلیون ها تومان را به جیب می زنند.

انتخاب مسیر درست برای کمک به نیازمندان واقعی مانع از سوء استفاده این سودجویان می شود و زمینه توانمندسازی نیازمندان واقعی را فراهم می سازد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: