کد خبر: ۳۲۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023July 18
بالاترین خطر رده اول مواد سرطان زا برای انسان شامل تنباکو، اشعه ماوراء بنفش و گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و هات داگ است

شفا آنلاین>سلامت>آژانس بین ‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) پس از ارزیابی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و کمیته مشترک خبره افزودنی‌های غذایی (JECFA)، شیرین ‌کننده های مصنوعی رایج را به رده 2B تغییر داد که با عنوان احتمالاً سرطان‌زا شناخته می شوند.

به گزارش شفا آنلاین:با این رده بندی، بالاترین خطر رده اول مواد سرطان زا برای انسان شامل تنباکو، اشعه ماوراء بنفش و گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و هات داگ است و رده 2A، با عنوان احتمالا سرطان زا برای انسان، شامل سرخ کردن در دمای بالا و گوشت قرمز مانند گوشت گاو و بره است.

فرانچسکو برانکا (Francesco Branca) مدیر دپارتمان تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت در ژنو سوئیس، گفت: هیچ مدرک قانع‌ کننده ‌ای از داده‌های تجربی یا انسانی وجود نداشت که نشان دهد آسپارتام پس از مصرف، در محدوده تعیین ‌شده توسط کمیته قبلی، اثرات نامطلوب دارد.

این طبقه بندی پس از تجزیه و تحلیل بیش از ۱۳۰۰ مقاله تحقیقاتی به این نتیجه رسید که شواهد محدودی مبنی بر سرطان زایی این ماده در انسان وجود دارد، زیرا میزان مصرف روزانه آن از ۴۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن تجاوز نمی کند.

یافته‌ ها اشاره کرد، شواهد محدودی برای کارسینوم سلول‌های کبدی که نوعی سرطان کبد در انسان است، شواهد محدودی برای سرطان در حیوانات آزمایشگاهی و شواهد محدود مربوط به مکانیسم‌های احتمالی ایجاد سرطان وجود دارد.

با این حال، آسپارتام با سایر مشکلات سلامتی، از جمله اختلال در میکروبیوم روده، تنظیم قند خون و افزایش وزن بالقوه مرتبط است.

دکتر معز ثنا (Moez Sanaa) رئیس استانداردها و مشاوره علمی سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: این رتبه بندی همچنین شواهد مربوط به خطر سرطان را در مطالعات حیوانی و انسانی مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسید که شواهد مربوط به ارتباط بین مصرف آسپارتام و سرطان در انسان قانع کننده نیست. ما به مطالعات بهتر با پیگیری طولانی‌تر و پرسشنامه‌های رژیم غذایی مکرر در گروه‌های موجود نیاز داریم که شامل کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، از جمله مطالعات مسیرهای مکانیکی مرتبط با تنظیم انسولین، سندرم متابولیک و دیابت، به‌ویژه در ارتباط با سرطان‌زایی، می شود.

 برانکا در ادامه افزود: سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است. هر سال از هر شش نفر یک نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهد. علم برای ارزیابی عوامل آغازگر یا تسهیل کننده احتمالی سرطان، به امید کاهش این اعداد و تلفات انسانی، پیوسته در حال گسترش است.

یکی از سخنگویان سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: آسپارتام یکی از مواد افزودنی غذایی است که بیشترین مطالعه را در تامین مواد غذایی انسان دارد.  جالب اینجاست که مطالعات نشان می دهد که گوشت قرمز و هات داگ خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان نسبت به شیرین کننده ها ایجاد می کنند. / بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: