کد خبر: ۳۲۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 20
جراحی روشی موثر در درمان سرطان سینه است. جراحی به منظور برداشتن بافت سرطانی یا تومور انجام می شود.
شفا آنلاین>سلامت>اگر شما یا یکی از عزیزانتان به دنبال درمان سرطان سینه هستید و دوست دارید تا قبل از وارد شدن در پروسه درمان، مختصر اطلاعاتی در این مورد بدانید ما در این مقاله به انواع روش های درمان سرطان سینه اشاره کرده ایم.

به گزارش شفا آنلاین:پس از غربالگری سرطان سینه و تشخیص آن باید برای درمان اقدام کرد. برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی در کشور هست و شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه، روند درمان خود را آغاز کنید.

جراحی سرطان سینه

جراحی روشی موثر در درمان سرطان سینه است. جراحی به منظور برداشتن بافت سرطانی یا تومور انجام می شود. نوع جراحی متفاوت است و به بدخیم یا خوش‌خیم بودن تومور وابسته خواهد بود. انجام به موقع جراحی، کمک شایانی به بهبودی و درمان سرطان پستان می کند.

لامپکتومی

این جراحی که به جراحی حفظ سینه شناخته نیز می شود. گاهی پزشک برای درمان مجبور است که بافت یک یا هر دو سینه را جدا کند، خوشبختانه در لامپکتومی چنین نیست. چون جراحی در مراحل اولیه سرطانی شدن سینه انجام شده و فقط بخش کوچکی از بافت که سرطانی است را جدا می کنند. لامپکتومی انواع مختلفی دارد:

  • بیوپسی موضعی: برای آزمایش سلولی
  • لامپکتومی با جراحی مجدد: در صورت مثبت شدن آزمایش سلولی
  • برداشت موضعی گسترده: برداشت بافت سرطانی و کمی از بافت اطراف
  • کوادرانکتومی: برداشتن نوک پستان و مجرای مرتبط

*نکته: کوادرانکتومی زمانی انجام می شود که سلول های سرطانی به مجاری بافتی رسیده باشند.

ماستکتومی

ماستکتومی روش دیگری از جراحی است که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. این جراحی هم روی خانم ها و هم آقایان انجام پذیر است و کل بافت سینه برداشته می شود. مدت زمان جراحی بین 90 دقیقه تا 4 ساعت متغیر است و بسته به وخامت بیماری، طولانی تر می شود. این جراحی معمولا در مراحل ابتدایی سرطان سینه صورت می گیرد. در این جراحی، پزشک معالج نوک سینه و هاله پستان را نیز جدا می کند.

روند بهبودی پس از استفاده از این روش خیلی طولانی نیست، به طوری که، بیمار پس از 4 الی 6 هفته به طور کامل بهبود می یابد. بیمار فقط دو روز تحت مراقبت مستقیم بیمارستان است و سپس بقیه فرایند بهبودی را در منزل طی می کند.

در عمل جراحی ماستکتومی بافت سرطانی و بافت های اطراف آن برداشته می شوند تا بیماری به دیگر بخش ها شیوع نیابد. به همین جهت استفاده از این روش درمانی با هدف های درمان، کنترل و پیشگیری انجام می شود.

شیمی درمانی

در روش شیمی درمانی ، از انواع داروهای تزریقی و قرص برای درمان سرطان سینه استفاده می شود. داروها مستقیما به داخل رگ های بیمار تزریق می شود و آنها مستقیما سلول های سرطانی را مورد هدف قرار داده و آنها را از بین می برند. چند نکته درباره شیمی درمانی که بهتر است قبل از انجام آن بدانید:

  • درمان طی چرخه بیست و یک روزه انجام می شود.
  • معمولا بیماران باید چهار چرخه بیست و یک روزه طی کنند.
  • شیمی درمانی مکمل به همراه روش های دیگر همچون جراحی، پرتودرمانی و هورمون تراپی انجام می شود.
  • دوکسوروبیسین متداول ترین و قوی ترین داروی شیمی درمانی سرطان پستان است.
  • شیمی درمانی دردناک نیست.

پرتو درمانی

پزشکان از انواع اشعه های ایکس، پروتون ها و دیگر لیزر برای درمان سرطان سینه استفاده می ‌کنند. در پرتودرمانی سلول های سرطانی بدون جراحی از بین می برند.

 

روند درمان به شرح زیر است:

  • درمان با لیزر و پرتودرمانی در اتاق خاصی انجام می شود و بدون درد است.
  • این جلسات درمانی با فاصله زمانی مناسبی از هم برگزار می شوند.
  • جلسات درمانی بین یک تا سه هفته به طول می انجامند.
  • طبق تجویز پزشک و وخامت بافت سرطانی این دوره کوتاهتر یا طولانی تر می شود.
  • درمان ممکن است طولانی تر هم بشود و بیمار باید حوصله به خرج دهد.

دو نکته که متقاضیان درمان سرطان پستان باید به آن توجه کنند:

  1. پزشک متخصص معمولا برای درمان سلول های سرطانی که در حال رشد و گسترش سریع هستند، جلسات پرتودرمانی را تجویز می کند.
  2. پس از جراحی ممکن است نیاز به پرتودرمانی داشته باشید. این امر برای پیشگیری از پخش شدن سرطان در قسمت های دیگر سینه انجام می شود. به پزشک متخصص خود اعتماد کنید و در روند بیماری همراهی لازم را داشته باشید.

هورمون تراپی

برخی هورمون ها در تولید سلول های سرطانی و تقسیمات سلولی نقش دارند و با هورمون درمانی می توان این هورمون ها را متوقف کرد.

این روش به صورت مکمل برای درمان سرطان سینه انجام می شود و باعث طول عمر و عدم بازگشت سرطان خواهد شد. پزشک متخصص پس از انجام جراحی هورمون تراپی را آغاز می کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: