کد خبر: ۳۲۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 2023July 17
واکسن سرطان رحم ۲ ظرفیتی در بازار موجود است و در این طرح واکسن ۲ ظرفیتی به ۴ ظرفیتی تبدیل خواهد شد.

شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از تولید ۳ واکسن اسهال کودکان، سرطان رحم و سینه پهلو در کشور در راستای کاهش خروج ارز خبر داد و گفت: واکسن سرطان رحم به جای دو ظرفیتی، ۴ ظرفیتی تولید می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین:دکتر مصطفی قانعی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه دولت حاضر نیست بیشتر از این به حوزه سلامت کمک کند، افزود: در این میان فناوری می‌تواند به کمک بیاید تا هزینه‌های سلامت کاهش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ همت در حوزه سلامت هزینه می‌شود. بر این اساس این ستاد برنامه‌هایی را تدارک دیده است.

وی یکی از این برنامه‌ها را تولید ۳ واکسن دانست و ادامه داد: یکی از این واکسن‌ها، واکسن پنوموکوک یا سینه پهلو است که با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری به تولید می‌رسد، چرا که سالانه ۱.۵ میلیون تولد داریم و هر نوزاد نیاز به ۳ دوز واکسن دارد که تامین این میزان واکسن ۴.۵ میلیون دوز می‌شود.

وی واکسن روتاویروس یا واکسن اسهال کودکان را دومین محصول مورد حمایت این ستاد نام برد و ادامه داد: این واکسن در مراحل نهایی قرار دارد و سومین واکسن مورد حمایت واکسن ۴ ظرفیتی سرطان رحم است.

به گفته وی، واکسن سرطان رحم ۲ ظرفیتی در بازار موجود است و در این طرح واکسن ۲ ظرفیتی به ۴ ظرفیتی تبدیل خواهد شد.

تولید انسولین

وی گفت: در حوزه انسولین قبلاً از یک شرکت حمایت می‌شد که امروز سه شرکت حمایت می‌شوند و یک قرارداد با معاونت علمی و صندوق نوآوری برای حمایت از تولید انسولین صورت گرفته است. بالای ۱۵۰ میلیون دلار واردات سالیانه انسولین است و تا سال آینده انسولین تولید خواهد شد و به بازار خواهد آمد.

پالایشگاه پلاسما

قانعی، ایجاد پالایشگاه پلاسما را از دیگر برنامه‌های حمایتی این ستاد ذکر و اظهار کرد: با تولید دانش‌بنیان‌ها در این حوزه، ۲۰ درصد از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت ادامه داد: ایران از ۴۰ سال پیش کار پالایشگاه پلاسما را آغاز کرد که در ۲۰ سال گذشته پالایشگاه پلاسما تعطیل شد و امروز بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال واردات داریم.

وی اضافه کرد: امروز یک شرکت دانش‌بنیان محصول خود را وارد بازار کرده و این محصول مورد حمایت قرار گرفته است. در کل سه آیتم واکسن، انسولین و پلاسما بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی به همراه داشته‌اند.

هوش مصنوعی و درمان سرطان

قانعی با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه سلامت در یک دهه آینده، گفت: با قراردادی که با بیمه سلامت منعقد شد، قرار است این بیمه در دو حوزه درمان سرطان پستان به عنوان شایع‌ترین سرطان و سرطان ریه به عنوان کشنده‌ترین سرطان سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطر نشان کرد: در این همکاری قرار است هوش مصنوعی در حوزه تشخیص این دو سرطان به کمک پزشکان و کاهش هزینه‌ها بیاید.

وی با اشاره به واردات ۱۰۰ میلیون دلاری پلاسما، خاطر نشان کرد: با ورود یکی از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه در دو سال آینده به پالایشگاه پلاسما خواهیم رسید.

به گفته وی، این ۳ حمایت رقم ۶۰۰ میلیون دلار واردات را شامل می‌شود.

همکاری چند جانبه برای حمایت از توسعه فناوری

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت از انجام توافقی میان دولت، سازمان برنامه و بودجه، معاونت درمان وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: در این توافق مقرر شد دولت ۷۰ درصد از قیمت داروهای خارجی را به محصولات داخلی اختصاص دهد تا این محصولات با کیفیت و استاندارد بین‌المللی تولید شوند.

قانعی، تولید محصولات زیستی با کیفیت و کاهش خروج ارز را از دستاوردهای این همکاری نام برد و یادآور شد: در صورت موافقت نهایی  ۱.۸ میلیارد دلار واردات در حوزه سلامت کاهش می‌یابد.

مردمی شدن اقتصاد زیستی

قانعی گفت: ما باید اقتصاد مردمی را فعال کنیم و شکل آن را رهبری اعلام کردند، باید فکر کنیم که چگونه مردم را در اقتصاد شریک کنیم. در همین راستا صندوق فرابورسی اکسیر را برای نخستین بار تشکیل داده و برای شرکت‌هایی که محصولاتشان اقتصادی باشد، تأمین هزینه می‌کنیم. ویژگی این شرکت‌های خصوصی آن است که سند و وام و اسناد از دانش‌بنیان‌ها نمی‌خواهند. هر شرکتی که دارای محصولات با فناوری بالا باشد، در فرابورس به فروش می‌رسد و بعد از فروش مجدداً به صاحبان شرکت بازمی‌گردد و این تجربه ای است که در سیلیکون ولی پاسخ مثبت داده است.

وی گفت: صندوق دوم برای تولید انسولین و پلاسما با حجم سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از این طرح‌ها ایجاد شده است. صندوق سوم نیز در حوزه تجهیزات پزشکی است.

قانعی ادامه داد: بیشترین ارز برای واردات تجهیزات پزشکی در حوزه سی تی اسکن، شتاب‌دهنده خطی و تجهیزات مصرفی مربوط به قلب و عروق است. یکی از شرکت‌ها اقدام به تولید سی تی اسکن کرده است که در سال جاری نسبت به خریداری آن اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: ۴ دستگاه از شتاب‌دهنده خطی تولیدشده در یکی از شرکت‌ها تجاری‌سازی شده، در حالی که ایران برای تأمین نیازهای بیمارستانی‌خود نیاز به ۲۰۰ دستگاه شتاب‌دهنده خطی دارد.

به گفته وی، دو شرکت نیز در حوزه تجهیزات مصرفی قلب و عروق وارد شده و محصولات خود را به بازار عرضه کرده و این ستاد نیز برنامه حمایتی از این محصولات دارد.

قانعی تأکید کرد: این سه قلم تجهیز پزشکی ۶۰۰ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز را به همراه دارد.

رتبه ایران در حوزه زیست فناوری

وی با اشاره به آمارهای سازمان ملل، گفت: براساس آخرین گزارش سازمان ملل، ایران دارای رتبه سه تا چهار از نظر تعداد تولید محصولات زیستی است.

قانعی با بیان اینکه ایران در منطقه رتبه اول در این شاخص را دارد، ادامه داد: ایران دارای رتبه ۱۲ جهانی در شاخص انتشارات علمی است، ضمن اینکه محصولات زیست فناوری ایران به ۱۷ کشور صادر می‌شوند.

به گفته وی، رتبه اول صادرات دانش‌بنیان‌های ایران به حوزه زیست فناوری مربوط است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: